به گزارش پایگاه خبری نشان :
رکنا/کلم از سبزی های سرشار از خاصیت است. کلم در انواع سالادها به کار می رود. البته می توان با کلم غذاهای خوشمزه هم درست کرد. کلم ها فیبر فراوان دارند. در ادامه 4 خاصیت کلم که لزوم مصرف آن را در شیوع کرونا گوشزد می کند آورده ایم.

به گزارش رکنا، انواع کلم جزو پُرخاصیت‌ترین سبزی‌ها محسوب می‌شوند که می‌توانند برای تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن و تقویت عملکرد سیستم دفاعی بسیار مناسب باشند. این روزها که با اوج ابتلا به انواع جدید کروناویروس مواجه هستیم، باید مصرف سبزی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند کلم سفید و کلم بنفش را به‌صورت روزانه در برنامه غذایی داشته باشیم.

اگر می‌خواهید بدانید که چرا باید در این روزهای کرونایی مصرف کلم را افزایش دهید، بهتر است در ادامه این مطلب با 4 خاصیت مهم این سبزی آشنا شوید.

1. سرشار از ویتامین C

اگر فکر می‌کنید که پرتقال یا سایر مرکبات بهترین منبع برای دریافت ویتامین C هستند، سخت در اشتباه هستید. کلم سفید و کلم بنفش مقادیر قابل توجهی از ویتامین C را در خود جای داده‌اند. مصرف هر یک لیوان کلم خام می‌تواند 70 درصد از نیاز روزانه بدن به این آنتی‌اکسیدان قدرتمند را تامین کند. دریافت ویتامین C کافی در طول روز باعث کاهش التهاب در بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌شود. ضمن این‌که خوردن کلم همراه با وعده‌های غذایی اصلی به جذب بهتر آهن موجود در غذا هم کمک می‌کند.

2. سرشار از فیبر غذایی

هرچقدر که میزان دریافت فیبر غذایی از طریق میوه‌ها و سبز‌های تازه افزایش پیدا کند، احتمال بالا رفتن التهابات بدنی هم کمتر می‌شود. زمانی که میزان التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کاهش پیدا می کند، سیستم ایمنی هم با قدرت بیشتری عمل می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند افزایش فشار، چربی و قند خون کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر، دریافت فیبر غذایی کافی در طول روز به پیشگیری از مبتلا شدن به یبوست هم کمک می‌رساند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در فصل کلم حتما حداقل 4 بار در هفته از این سبزی ارزشمند استفاده کنید.

3. بهترین خوراکی کم‌کالری

کلم سفید و کلم بنفش جزو بهترین انواع سبزی‌ها برای کمک کردن به کاهش وزن یا پیشگیری از افزایش وزن هستند. کلم‌ها به‌دلیل داشتن فیبر فراوان و کالری بسیار پایین می‌توانند باعث پُر شدن حجم معده شوند و درعین حال کالری چندان زیادی به بدن نرسانند. همین مساله باعث می‌شود که وقتی شما حدود 45 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی اصلی از سالاد کلم استفاده می‌کنید، دیگر میل چندانی به پُرخوری نداشته باشید. حتی توصیه می‌شود افرادی که در رژیم لاغری به‌سر می‌برند، از کلم‌ها به‌عنوان میان‌وعده استفاده کنند تا میل به ریزه‌خواری یا هرزه‌خواری آنها در طول روز از بین برود. کلم‌ها می‌توانند یک میان‌وعده سالم، سبک و سرشار از آنتی‌اکسیدان برای تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن باشند.

4. پیشگیری از سرطان

کلم سفید و کلم بنفش حاوی ترکیبات مهمی به‌نام گلوکوسینولات‌ هستند. گلوکوسینولات‌‌ها نوعی ترکیب شیمیایی حاوی سولفور به‌شمار می‌روند که دریافت آنها خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی یا سرطان‌های مربوط به روده کوچک و روده بزرگ را کاهش می‌دهد. به همین دلیل هم افرادی که می‌خواهند سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشند و جلوی ایجاد یا رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند، می‌توانند روزی یک لیوان کلم خام یا بخارپز را در برنامه غذایی بگنجانند.