به گزارش پایگاه خبری نشان :

 زمزمه افزایش قیمت شکر در مدت اخیر مطرح بود تا اینکه اخیرا اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت این کالا در یک ماه اخیر خبر داد و در اظهاراتش اعلام کرد که شکر از ابتدای امسال طی دو مرحله تا ۹۰ درصد افزلیش قیمت داشته اشت‌.

اما به بهانه گرانی این کالا مروری بر وضعیت افزایش قیمت آن در آمار رسمی مرکز امار ایران و همچنین وضعیت واردات در گزارش گمرک ایران قابل تامل است.

 شکر ۸۰ درصد گران شد

این در حالی است که هر کیلوگرم شکر در خرداد ماه سال گذشته به طور متوسط ۷۹۰۰ قیمت خورده که این رقم در اردیبهشت امسال به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، در خرداد سال جاری نیز تا بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان به طور متوسط فروش رفته اما قیمت حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومانی هم برای آن ثبت شده است.

براساس این گزارش قیمت شکر نسبت به اردیبهشت امسال ۵.۲ و در مقایسه با خرداد پارسال ۸۰.۲ درصد افزایش دارد.

اما تغییرات قیمت این کالا از  پارسال تاکنون نشان می دهد که  در تیر ماه هر کیلو  به طور متوسط ۸۵۰۰، مرداد ۹۰۰۰، شهریور ۹۱۰۰، مهر ۹۲۰۰، آبان ۹۴۰۰، آذر ۹۴۰۰، دی ۹۷۰۰، بهمن ۱۱ هزار و ۵۰۰، اسفند ۱۲ هزار و ۴۰۰، و در سال جاری فروردین ۱۳ هزار و ۱۰۰، اردیبهشت ۱۳ هزار و ۵۰۰ و خرداد بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان فروش رفته است.

 وضعیت دپوی شکر در بنادر

اما وضعیت واردات شکر نیز از این حکایت دارد که این کالا تا ۱۳ تیر ماه از مجموع ۶.۳ میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک و آنچه که پای اسکله و منتظر در لنگرگاه است، نزدیک به ۲۲۰ هزار تن به شکر اختصاص دارد؛ به طوری که بالغ بر ۱۰۵ هزار تن شکر در بنادر دپو شده و بیش از بر ۱۱۵ هزار تن در شناورها موجود بوده است./ایسنا