به گزارش پایگاه خبری نشان :

تجارت نیوز/اخیرا ویدیویی از بازدید رستم قاسمی از کارخانه سایپا منتشر شده که در بخش‌هایی از آن طرح‌هایی از وانت جدید سایپا به چشم می‌خورد. البته هنوز اطلاعاتی دقیق در مورد این محصول وجود ندارد با این حال به دلیل وعده‌هایی که قبل از این داده شده به نظر می‌رسد در سال جاری شاهد ورودش به بازار باشیم.

مدیر عامل سایپا در مجمع سالانه سال گذشته این شرکت اعلام کرده بود که تولید نسخه وانت پراید تا زمان جایگزینی آن در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. قائم مقام سایپا هم پس از آن در مصاحبه‌ای اطلاعات بیشتری درباره جایگزین وانت ۱۵۱ داد و گفت که این خودرو بر اساس پلتفترمی کشیده طراحی شده و فضای کابین بیشتری نسبت به پراید ۱۵۱ دارد.

جایگزین ۱۵۱ چه شکلی خواهد بود؟

تصاویر نشان می‌دهند که این خودرو در نمای جلو از طراحی مشابه با ساینا و کوییک بهره می‌برد و لچکی پشت ستون B آن نشان‌دهنده بزرگ‌تر شدن فضای پشت صندلی‌ها و کابین راحت‌تر نسبت به ۱۵۱ است.

جایگزین وانت ۱۵۱ از نظر نمای بیرون از عناصر نسخه پلاس آن وانت بهره می‌برند و می‌توان دستگیره‌های آسان بازشو(ایزی اوپن)، روف رک و محافظ‌های پلاستیکی دور تا دور خودرو را در تصاویر شناسایی کرد.

این خودرو در واقع در سگمنت کوپه یویلیتی تولید خواهند شد که امروزه یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌ها در پیکاپ‌های کوچیک شهری است و بسیاری به خاطر کاربردی بودن و هزینه‌های پایینش در قیاس با پیکاپ‌های فول سایز به سراغش می‌روند.

جایگزین ۱۵۱ شبیه فیات استرادا، پژوهوگار و رنوال ۹۰ پیکاپ است که نمونه‌هایی موفق در سطح جهانی اند.

زیر کاپوت وانت جدید سایپا چه در جریان است؟

در حال حاضر بقیه خودروهای روی پلتفرم ۲۰۰X از پیشیرانه ۱،۵ لیتری تنفس طبیعیM15 بهره می‌برند که می‌تواند ۸۷ اسب بخار نیرو و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. احتمالا سایپا نسخه پلاس آن را با پیشترانه توربو با نسخه تقویت شده از پیشرانه تنفس طبیعی که گشتاور بیشتری تولید کند عرضه خواهد کرد.

در حال حاضر وانت ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ در بازار حول و حوش ۱۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود و نسخه پلاس آن در مدل ۹۹ برچسب قیمت ۱۴۴ میلیون تومانی دارد.

از آنجایی که قیمت وانت آریسان نیز به ۱۸۲ میلیون تومان رسیده و بعید به نظر می‌رسد که در نسل جدیدش زیر ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود باید منتظر وانت جدبد سایپا در بازه قیمتی ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان باشیم که در آن صورت هم هنوز سایپا عنوان ارزان‌ترین وانت بازار را برای خودش حفظ می‌کند.

در حال حاضر بیشتر شرکت‌های خودروساز در بازار همچون ایران‌خودرو دیزل، گروه بهمن، آمیکو و کرمان موتور به سمت مونتاژ پیکاپ‌های سایز بزرگ آفرودی رفته‌اند که قیمتی بالای ۸۰۰ میلیون تومان دارند و نیاز خریدارانی را که خواهان وانتی اقتصادی و کاربردی هستند جواب نمی‌دهند.

از آنجایی که پارسیان موتور، نماینده فیات در ایران، هم مدل فول بک را برای مونتاژ در نظر گرفته و خبری از مدل استردا نیست فعلا جایگزین وانت ۱۵۱ آینده‌دارترین پیکاپ کوچک بازادر خودروی ایران است.