به گزارش پایگاه خبری نشان :

سازمان هواشناسی چهارشنبه هفته گذشته هشدار وقوع سیل در ایران را صادر کرد. هشدار وقوع سیل در ایران مربوط به 15 استان کشور بود. در روزهای اخیر نیز سیل در ایران در هشت استان از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، سمنان و مازندران منجر به وقوع خسارت شده است. در پی صدور هشدار وقوع سیل در ایران نیروهای هلال احمر در آماده باش قرار گرفته اند. بعد از بروز سیل در ایران ، هلال احمر از مردم خواست از تجمع در حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند.

آماده باش هلال احمر در پی هشدار سیل در 15 استان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سازمان هواشناسی از روز چهارشنبه هفته گذشته نسبت به وقوع سیل در 15 استان کشور بر اثر بارش شدید باران های موسمی هشدار داده است. در روزهای اخیر نیز شاهد بروز سیلاب شدید در هشت استان کشور از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، سمنان و مازندران بوده ایم. در این میان هلال احمر نیز بلافاصله بعد از صدور هشدار هواشناسی تمام نیروهای خود در این 15 استان را در حالت آماده باش قرار داده و در هشت استان سیل زده به انجام عملیات امداد و نجات پرداخته است.

محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت و گو با رکنا در تشریح اقدامات این جمعیت در سیل اخیر توضیح داد: از روز 23 تیر که سازمان هواشناسی هشدار وقوع سیل داد، ما به تمام نیروهای هلال احمر هشدار آماده باش دادیم و نیروهای ما تا یکشنبه شب در حالت آماده باش قرار دارند.

وی افزود: نیروهای ما تا کنون در 21 شهرستان در هشت استان کشور به 210 سیل زده امدادرسانی کرده اند و امکانات لازم برای اسکان اضطراری 194 نفر از آنها را فراهم کرده اند. همچنین نیروهای هلال احمر تا کنون حداقل 6 نفر را از خطر شدید سیل نجات داده و به مناطق امن منتقل کرده اند.

فوت 4 نفر بر اثر وقوع سیل در ایران

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین به فوت 5 نفر بر اثر وقوع حوادث طبیعی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: 4 نفر از این افراد بر اثر گرفتار شدن در سیلاب در استان کرمان جان خود را از دست داده اند و همچنین یک نفر هم بر اثر برخورد صاعقه در استان آذربایجان شرقی فوت کرده است. همچنین دو نفر در شهرستان بافت استان کرمان بر اثر وقوع سیل مفقود شده اند که همچنان نیروهای ما آنها را پیدا نکرده اند.

قوسیان مقدم با اشاره به نقش هلال احمر در زمینه امدادرسانی در هنگام وقوع سیل عنوان کرد: ما با توجه به آمادگی نیروهای امدادی، به محض مواجه شدن با حوادثی نظیر سیل، نیروهای خود را برای کمک رسانی به مردم اعزام می کنیم. البته دستگاه های دیگر نیز وظیفه دارند که هشدارهای مربوط به وقوع سیل را به مردم اطلاع رسانی کنند.

مردم از تجمع در حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند

سخنگوی جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که این جمعیت تمام امکانات لازم برای امدادرسانی به سیل زدگان را در اختیار دارد، اظهار داشت: خوشبختانه ما هیچ کمبودی در زمینه امکانات امدادرسانی نداریم و در روزهای اخیر هم 26 چادر امدادی، 181 پتو، 90 تخته موکت و مقداری هم اقلام خوراکی در میان سیل زدگان توزیع کرده ایم.

قوسیان مقدم ادامه داد: براساس اعلام قبلی سازمان هواشناسی، به نظر می رسد موج جدید سیلاب تا یکشنبه شب ادامه داشته باشد، ولی ما آمادگی خودمان را تا زمانی که تمام 15 استان در حالت طبیعی قرار بگیرد، حفظ خواهیم کرد. البته ما از لحظه شروع بارش ها رصد عملیات نیروها را آغاز کرده ایم و تا پایان وقوع سیل، رصد نیروها را ادامه خواهیم داد.

وی در پایان به مردم توصیه کرد: با توجه به این که اکنون در فصل تابستان قرار داریم و بیشتر زمین ها نیز خشک هستند، قطعا بارش های شدید منجر به وقوع سیلاب می شوند و به همین دلیل، از مردم می خواهیم حتما از حضور در تفرجگاه ها بخصوص تجمع در حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند و اگر هم در یک تفرجگاه حاضر شدند، همواره امکان فرار از محل را برای خود فراهم کنند. یعنی در مناطقی مستقر نشوند که اگر امکان وقوع سیلاب ناگهانی وجود داشت، نتوانند از محل فرار کنند.

حجم ویدیو: 16.92M | مدت زمان ویدیو: 00:02:19