به گزارش پایگاه خبری نشان :

همه ما این توصیه را شنیده ایم که هرگز آنتی بیوتیک ها را بدون مشاوره و نظر متخصص مربوطه و در مقادیر زیاد مصرف نکنید. مطمئنا مصرف بیش از حد و خودسرانه آنتی بیوتیک ها به همراه عوارض بسیاری خواهد بود.

 

در واقع خود درمانی برای بسیاری از افراد مشکلی ندارد زیرا اعتقاد دارند که مراجعه به پزشک وقت گیر و گران است اما از این موضوع آگاهی ندارند که خود درمانی عوارض جانبی زیادی دارد و بسیار مضر است. این افراد تمایل دارند قرص ها را همانند آب نبات مصرف کنند غافل از اینکه عوارض جدی در پی این مصرف نادرست پنهان است.

مواردی چون دارو های مسکن، شربت های سرفه ، ملین ها، آنتی بیوتیک ها، دارو های ضد آلرژی، ویتامین ها و حتی آنتی اسید ها بدون تجویز پزشک در داروخانه ها به فروش می رسند و به راحتی می توان با آن ها خود درمانی را آغاز کرد.

بدون شک آنتی بیوتیک ها برای مقابله با یک بیماری بسیار مهم هستند اما اگر بیش از حد آن ها را مصرف کنید، ارزیابی نقش آن ها در مبارزه با بیماری دشوار است بنابراین باید آن ها را به مقدار مناسب مصرف کرد.

عوارض جدی و خطرناک مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

در مطلب " عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها چیست ؟ " به طور کامل درباره ی این مسئله ی مهم صحبت کردیم اما این بار در بخش بهداشت و سلامت نمناک به مسئله ی مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها میپردازیم.

اگر بدون نسخه و خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف کنیم چه بلایی سرمان می آید؟ پاسخ این است که در برابر آن ها مقاوم خواهید شد. این بدان معناست که باکتری های مضر و مسئول بیماری از بین نخواهند رفت. بنابراین اگر می خواهید خوب شوید باید اطمینان حاصل کنید که آنتی بیوتیک ها را به مقدار مناسب و طبق تجویز پزشک مصرف می کنید.

با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها نه تنها باکتری های مضر بلکه باکتری های خوب نیز از بین می روند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد عفونت شود و بدن را در معرض خطر زیادی قرار دهد.

به همین دلیل قبل از مصرف آن ها نیاز به مشورت با یک متخصص پزشکی است. خود درمانی نه تنها صحیح نیست بلکه بسیار خطرناک هم می باشد زیرا نمی دانید آنتی بیوتیک ها را در چه زمانی و چقدر مصرف نمایید.

این که مردم چرا با آنتی بیوتیک ها خوددرمانی می کنند به این دلیل است که برخی از مزایای اولیه آنتی بیوتیک ها را مشاهده می کنند. آن ها پس از این که شاهد بهبودی باشند، به فکر مصرف آنتی بیوتیک ها در تعداد و دوز بیشتر میفتند.

در واقع این افزایش دوز نباید توسط خود بیمار انجام شود بلکه لازمه آن توصیه یک متخصص است تا بر اساس ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار، مقدار لازم را توصیه نماید.

پزشکان می توانند تشخیص دهند که بیماری شما در نتیجه باکتری است یا یک عفونت ویروسی. در حقیقت، آن ها آزمایشات زیادی را برای تعیین ماهیت باکتری های پشت یک عفونت انجام می دهند.

بر اساس نتایج این آزمایشات، نوع مناسب آنتی بیوتیک تجویز می شود بنابراین بین عفونت تشخیص داده شده و داروی تجویز شده رابطه صحیحی وجود دارد که فقط توسط یک متخصص پزشکی قابل تشخیص و ارزیابی است.

افرادی که خود درمانی می کنند، در گذراندن دوره تجویز شده توسط پزشک نیز اشتباه می کنند. شما نباید مقدار زیاد یا مقدار کمی از آنتی بیوتیک ها را مصرف کنید زیرا هیچ تاثیری بر روی باکتری های مضر نخواهد داشت و تنها به بدن تان آسیب می رسانید.

ممکن است تصور کنید پس از مصرف چند آنتی بیوتیک بهبود یافته اید اما نمی دانید که با عدم گذراندن دوره تجویز شده به خود آسیب خواهید رساند. باید تعادل خوبی بین دوز های زیاد و کم دارو ایجاد شود که تجویز و توصیه پزشک به شما کمک می کند تا با عفونت مقابله کرده و تعادل مناسب را برقرار کنید.

نتیجه دیگر عدم مصرف دوز مناسب دارو این است که اگر دفعه بعد مجبور به استفاده از آن برای مقابله با عفونت شدید، دارو اثر نمی کند زیرا مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت در برابر عفونت باکتریایی می شود و مصرف کم آن باعث ریشه کن شدن عفونت نخواهد شد.

نکات مهمی دیگر درباره استفاده از آنتی بیوتیک ها 

به پزشک خود بگویید:

در صورتی که احساس خوبی در مصرف آنتی بیوتیک ها ندارید، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید و از مصرف مجدد خودداری کنید.

از پزشک خود بپرسید:

اگر ارزیابی شما این است که به آنتی بیوتیک نیازی ندارید از پزشک خود سوال کنید که مصرف آن ضروری است یا خیر. در ملاقات با پزشک تان، دلایلی که فکر می کنید نیازی به آنتی بیوتیک ندارید را بگویید. از او بخواهید تا بیماری تان را ارزیابی کند.

خود آگاهی داشته باشید:

بسیار مهم است بدانید شرایطی که باعث می شود شما انتی بیوتیک مصرف کنید و از آن موقعیت ها دوری کنید، چیست.

استراحت کافی داشته باشید:

در صورت ابتلا به بیماری، پزشک به شما توصیه می کند که استراحت کافی داشته باشید و کار های غیر ضروری را انجام ندهید زیرا ممکن است بیماری تان تشدید یابد.

تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید:

برای پیشگیری از مصرف آنتی بیوتیک ها، تغییر در رژیم غذایی را امتحان کنید. غذاهای خانگی و سالم ممکن است یکی از راه های پیشگیری از استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد.