به گزارش پایگاه خبری نشان :

فارس: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبریش در مورد روند مذاکرات وین و ادامه آن گفت: «باید صبر کنیم تا انشاءالله دولت جدید مستقر شود.»

پیش از این دو خبرنگار، فرید مدرسی و علی قلهکی، خبر داده بودند کمیته تطبیق برجام در ۲۶ تیرماه با ادامه مذاکرات مخالفت کرده است.

«کمیته تطبیق نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴» یا به اختصار «کمیته تطبیق برجام» یک کمیته فراقوه‌ای است که از خرداد امسال در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.

اعضای این کمیته از شورای‌عالی امنیت ملی، مجلس، دولت و سازمان انرژی اتمی هستند و بعد از انتخابات، سیدعلی حسینی تاش، معاون راهبردی شورای‌عالی امنیت ملی و علی باقری، معاون سابق دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی از طرف رییسی در جلسات این کمیته شرکت می کنند.

توضیحات خطیب‌زاده درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

اظهارنظری که از آمریکا شنیدیم (درباره این‌که با ایران درباره تبادل زندانیان توافقی حاصل نشده) جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگوهای برجام، گفت‌وگوهایی را با آمریکا به‌واسطه و با انگلیسی‌ها درباره این موضوع بشردوستانه داشتیم. آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی به مباحث سیاسی است.

بخشی که مربوط به تعهدات آمریکا بود تا دیروز انجام نشده است. وقتی ایران به طرف‌های بعدی گفت دور هفتم در دولت جدید برگزار خواهد شد آمریکا تلاش کرد این موضوع بشردوستانه را به گفت‌وگوهای برجام گره بزند.

این رویکرد غلطی است و باعث می‌شود همه مسیرها دچار سختی شود. اگر امروز آمریکا تعهدات خود را انجام دهد، آزادی ۱۰ زندانی با آمریکا و انگلیس قابل انجام است. توصیه داریم به‌جای بیانیه‌های توخالی، اقدام کنند.