به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: تفاوت عملکرد ویروس کرونا، افزایش تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان به بیمارستان های سطح استان، همگان را با چالش جدی مواجه کرده است، به طوریکه در این روزها شاهد مرگ افراد بدون بیماری زمینه ای و ریسک فاکتور در سنین ۶۰_۵۰ سال هستیم که در این بیماران تغییرات ریوی بسیار سریعتر از پیک های قبلی بوده و به سرعت و در کوتاه ترین زمان تمامی بخش های ریه را درگیر می کند.

وی در ادامه افزود: به دلیل شرایط بد بیماران مبتلا به کووید ۱۹، نیاز به بخش ICU افزایش و پاسخ آن ها به درمان کاهش یافته است و متاسفانه افزایش شانس ابتلای کودکان علامت دار در این پیک شرایط را خطرناک تر کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به تصمیمات اخذ شده در جلسه بحران برگزار شده بین روسای بیمارستان های سطح استان اشاره کرد و گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته و به دلیل افزایش تعداد مراجعه کنندگان به ناچار قسمتی از بخش ویژه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک مجدداً موظف به پذیرش بیماران بدحال کرونایی شد که این بیماران را بخش مجزا و جدا از بیماران غیر کووید مراقبت و درمان می کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل کمبود فضا، جراحی های الکتیو در بیمارستان امیرالمومنین(ع) کنسل شده است، افزود: فضای قابل توجهی از بیمارستان امیرکبیر استان نیز به بیماران کرونایی اختصاص یافت که در راستای آن تعدادی از بیماران بیمارستان امیرالمومنین(ع) به این مرکز درمانی ارجاع می شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه مراجعین ترومایی و حوادث ترافیکی به بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) همچنان با روند قبل بالا است، ظرفیت تخت ها به طور کامل تکمیل می باشد و قادر به بستری بیماران کرونایی را در این مرکز نمی باشیم.

صادقی در ادامه به مشارکت خوب سایر مراکز خصوصی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فعالیت بخش ها و مراکز خصوصی با همان روند قبل ادامه دارد، میزان مراجعین به این مراکز نیز افزایش یافته و بیمارستان قدس و سینا نیز در کنترل بیماری کرونا نقش موثری دارند و همچنین حدود ۲۰ درصد بیماران کرونایی در بیمارستان تامین اجتماعی پذیرش می شوند که اگر لازم باشد با برگزاری جلسات و رایزنی های لازم این ظرفیت را افزایش خواهیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل اینکه تعداد زیادی از استان های کشور درگیر پیک پنجم کرونا می باشند به تبع آن احتمال حمایت از سمت وزارت مربوطه نسبت به موج های قبلی کاهش می یابد و در صورت به کارگیری تمام توان و استفاده از تمامی ظرفیت ها، قادر به اختصاص بیش از ۶۰۰ تخت به بیماران کرونایی نخواهیم بود و امیدواریم که شرایط به آن مرحله نرسد.

دکتر صادقی اظهار کرد: طبق بازدیدهای میدانی و بررسی های صورت گرفته شاهد رعایت ۶۰ درصدی دستورالعمل های بهداشتی در سطح استان هستیم، اما اگرچه این شیوه نامه ها در سطح جامعه نسبتاً رعایت می شوند، اما در مراسم خصوصی و عروسی ها و تجمعات عملاً رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در این سطح نمی باشد که همین امر زمینه انتشار بیشتر ویروس را ایجاد کرده است.

وی در ادامه توصیه کرد: به دلیل فاصله نزدیک پیک چهارم و پیک پنجم کرونا و خستگی زیاد کادر درمان، فرصت بازسازی تجهیزات فراهم نشده بود که پیک پنجم کرونا آغاز شد و تمامی این عوامل شرایط را سخت تر کرد از این رو تنها راه کمک و کنترل این شرایط رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی می باشد/.اقتصادنیوز