به گزارش پایگاه خبری نشان :

 هفته گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که از روز سه‌شنبه تمام ادارات دولتی استان البرز و پایتخت برای شش روز تعطیل است. تصمیمی ناگهانی که در میانه روز دوشنبه اعلام شد و بلافاصله بانک‌ها و بازار ارز را هم به تعطیلی کشاند.

بنابراین بدون این که از پیش اعلام شود شعب بانکی تعطیل شد و امور بانکی مردم برای شش روز عقب افتاد. البته همان شب بانک مرکزی اطلاعیه‌ای تحت عنوان « تمهیدات لازم برای تامین اسکناس خود پردازها در تعطیلات شش روزه» منتشر کرد تا در ایام تعطیلی مردم با مشکلات کمتری در حوزه پرداخت‌ههایشان مواجه باشند.

در این ابلاغیه درباره ساعت کار سامانه‌های پایا و ساتنا توضیح داده شده و آمده بود: روزهای سه شنبه مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۲۹، چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۳۰، پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۴٫۳۱، شنبه مورخ ۱۴۰۰٫۵٫۲ و یکشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۵٫۳ زمان کاری سامانه ساتنا و تعداد چرخه‌های پردازش پایا، مطابق روزهای عادی (غیرتعطیل) است.

همچنین در خط آخر ابلاغیه صراحتا از بانک‌ها خواسته شد بود که دستگاه‌های عابربانک را خالی رها نکنند.

 
 

بانک مرکزی خطاب به بانک‌ها نوشته بود: به کلیه واحدهای بانکی ابلاغ شود تا در روزهای تعطیل تمهیدات لازم جهت تامین اسکناس کافی در دستگاه های خودپرداز  انجام شود.

حالا با گذشت پنج روز از تعطیلی‌ها هیچ اثری از توجه بانک‌های پایتخت به بخشنامه بانک مرکزی دیده نمی‌شود.

«حداقل فکری برای عابر بانک‌ها می‌کردند»

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که دست کم در مناطق غرب و جنوب پایتخت برای دریافت اسکناس از خودپردازها باید حداقل نیم ساعتی زمان بگذارید. صبح روز شنبه خودپرداز شعب صادرات، ملی، تجارت، ملت درچند خیابان در غرب تهران از اسکناس خالی است و مردم حسابی کلافه‌اند.

مقابل یکی از دستگاه‌های عابر بانک‌ بانک آینده در همان نواحی صفی طولانی تشکیل شده. یکی از افراد صف مرد جوانی است که اظهار می‌کند کرایه تاکسی نداشته و برای دریافت ۲۰ هزار تومان پول نقد سه عابر بانک را امتحان کرده، منتها همه خالی از اسکناس بودند.

او می‌گوید:« اسیرمون کردن. اون از اعلام تعطیلیشون که شب خوابیدن، صبح پاشدن گفتن از فردا بانک‎ها رو می‌بندیم، اینم از وضع مدیریت عابربانک‌هاشون. من نمی‌دونم وقتی تمام مردم مجبورن برن سر کار، نمی‌فهمن بانک رو تعطیل کنند کار مردم لنگ می‌مونه؟!»

خانم میانسالی در میانه صف نیز عنوان می‌کند که برای خریدش پول نقد لازم داشته و مثل بقیه از تمام عابربانک‌های محل دست خالی بازگشته.

او نیز معترضانه بیان می‌کند:« می‌گن تعطیل کردیم برای سلامت مردم، بعد با بی‌برنامگی کاری می‌کنن که مردم برای هر چیزی مجبور به صف و تجمع بشن. حالا که بانک‌ها رو تعطیل کردن حداقل فکری برای این عابر بانک‌ها می‌کردن که وضع مردم این نباشه»

این‌ جملات و گلایه‌ها در مقابل عابربانک‌های گوشه‌ای از پایتخت مشتی نمونه خروار است. شنیده‌ها می‌گوید مشکل خالی بودن خودپردازها و تجمع مردم مقابل یک دستگاه دارای اسکناس فقط به غرب تهران محدود نمی‌شود. ظاهرا باز هم مثل همیشه دردسر چند روز تعطیلی شعب بانکی دامن‌گیر پرداخت‌های مردم شده است.

درحالی که جز ادارت رسمی در تمام شهر خبری از تعطیلی نیست و روال زندگی سابق مردم ادامه دارد، بی‌شک تعطیلی بانک‌ها و خالی شدن دستگاه‌های خودپرداز از اسکناس در زندگی افراد اختلال ایجاد می‌کند.

نکته دیگر اینکه پیگیری‌های تجارت‌نیوز از چند مدیر بانکی به نتیجه نرسید و هیچ یک از این مدیران حاضر به گفتگو درباره کمبود اسکناس در عابربانک‌ها نشدند.

همچنین پیگیری خبرنگار این رسانه از کانون بانک‌های خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی و حتی مدیران چند بانک دولتی و خصوصی بی‌نتیجه ماند.