به گزارش پایگاه خبری نشان :

برخی مواقع زمان خوردن غذا، مواد غذایی بین دندان هایتان گیر می کند و اغلب در این هنگام برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از خلال دندان استفاده می کنید. برخلاف آنچه به نظر می رسد، استفاده از خلال دندان برای خارج کردن بقایای غذا از لابلای دندانها، برای سلامت لثه و دندانها مضر است و به دندان و لثه آسیب می زند.

 

کارشناسان بر این باورند که استفاده از خلال دندان خوب نیست چون خلال دندان های امروزی بیشتر از چوب و پلاستیک هستند که ممکن است در وهله ی اول خوب باشد اما بعدا باعث آسیب دندان ها می شود. در این بخش از سلامت دهان و دندان نمناک با مضرات استفاده مکرر از خلال دندان آشنا خواهید شد.

چرا نباید از خلال دندان استفاده کنیم و مضرات خلال دندان چیست؟

1. باعث پوسیدگی دندان می شود:

وقتی خلال را بین دندان ها نگه می دارید که غذاها را خارج کنید، باعث پوسیدگی و خونریزی میشود. اگر این کار را برای طولانی مدت انجام دهید باعث خرابی کل دندانها می شود.

2. باعث بیماری لثه می شود:

یک بار استفاده از خلال دندان خوب است اما استفاده مکرر نه تنها روی دندان ها، بلکه روی لثه نیز تاثیر می گذارد.

3. فاصله بین دندان ها را زیاد می کند:

وقتی مکرر از خلال دندان استفاده کنید فاصله بین دندان ها به وجود می آید، این فاصله شانس اینکه غذا بیشتر داخل دندان ها گیر کند را بالا می برد و باعث کرم خوردگی دندان می شود.

4. مینای دندان را خراب می کند :

وقتی از خلال دندان استفاده می کنید، در این مرحله تمایل دارید خلال دندان را بجوید که آن از چوب یا پلاستیک درست شده است و این باعث آسیب به مینای دندان می شود.

5. به ریشه ی دندان آسیب میزند:

استفاده مکرر از خلال دندان نه تنها به لثه آسیب می زند بلکه وقتی لثه از جای اولیه حرکت می کند در واقع لثه شل می شود و باعث آسیب به ریشه دندان می شود که در برخی موارد با درد همراه است.

6. باعث خرابی روکش دندان می شود:

در نتیجه استفاده مکرر از خلال دندان، روکش مصنوعی که برای حفاظت از دندان کرم خورده استفاده شده آسیب می بیند.

7. باعث بوی بد دهان می شود:

خلال دندان معمولا برای بیرون آوردن غذا استفاده می شود اما اگر این غذا برای مدتی داخل دندان مانده باشد بوی بدی ایجاد می کند.

8. موجب بروز عفونت می شود:

خلال دندان ابزار استریل شده ای نیست و اغلب خارج از جعبه نگهداری شده و غبار و دیگر اجرام روی آن می نشیند ، به همین علت استفاده از آن سبب بروز عفونت در دهان و سرطان دهان خواهد شد.

9. تکه هایی از مواد غذایی را به جا می گذارد :

با استفاده از خلال دندان نمی توان تمام بقایای مواد غذایی را از بین دندان ها خارج نمود و تکه هایی از مواد غذایی لابلای دندان ها باقی می ماند . خلال دندان تنها جلوی دندان ها را تمیز می کند و دسترسی کافی به پلاک و بقایای مواد غذایی در پشت دندان ها ندارد.

10. زمان استفاده ممکن است تکه ای از آن در دهان بشکند و باقی بماند:

در صورت استفاده از خلال دندان و ایجاد فشار تکه ای از آن ممکن است در لثه بشکند و موجب بروز عفونت شود.

11. باعث خونریزی و شل شدن لثه می شود :

استفاده مکرر از خلال دندان علاوه بر آسیب به لثه، سبب می شود لثه از جای اولیه حرکت کرده و شل شود و همچنین با وارد کردن فشار روی دندان و لثه برای خارج نمودن بقلایای غذا، لثه خونریزی نموده و به ریشه دندان آسیب می رسد.