به گزارش پایگاه خبری نشان :

چای یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین نوشیدنی ها در جهان است که انواع مختلفی دارد. این نوشیدنی گرم آرامش بخش بوده و خستگی را از تن بیرون می کند. چای اگر در حد طبیعی و در زمان مناسبی مصرف شود، خواص درمانی زیادی داشته و برای سلامتی مفید است. متاسفانه بسیاری از افراد اشتباهات زیادی را هنگام نوشیدن چای مرتکب می شوند که بسیار آسیب زا است و از فواید این نوشیدنی ارزشمند می کاهد. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک شما را با اشتباهات و نبایدهای مصرف چای آشنا خواهیم نمود.

 

1. چای دیروز را نخورید

چای کهنه دم، به سرعت ویتامین ها و سایر مواد مغذی خود را از دست می دهد و برای نوشیدن مناسب نیست اما به عنوان یک عامل خارجی برای اهداف درمانی استفاده می شود. برای مثال می تواند به عنوان دهانشویه ، برای تسکین درد زبان، درمان التهاب دهان یا خونریزی لثه استفاده شود و یا می توان آن را روی پوست آسیب دیده یا ملتهب قرار داد. چایی که یک روز قبل آماده شده است، نه تنها به دلیل اکسیداسیون ارزش غذایی خود را از دست می دهد بلکه ممکن است مورد حمله باکتری ها قرار بگیرد.

 

2. چای داغ داغ ننوشید

به گفته پزشکانی که این مشکل را در کشورهای مختلف بررسی کرده اند، دمای بسیار گرم آب می تواند گلو، مری و معده شما را تحریک یا حتی صدمه بزند، خصوصاً در صورت استفاده طولانی مدت. دمای مناسب آب برای چای 62 درجه سانتیگراد (یا 144 فارنهایت) است، به این معنی که پس از رسیدن آب به نقطه جوش 100 درجه سانتیگراد (یا 212 فارنهایت) ، باید چند دقیقه صبر کنید تا آن را روی چای خود بریزید و میل کنید.

3. از نوشیدن چای طعم دار خودداری کنید

پژوهشگران در چای هایی با طعم مرکبات آثاری از فلزهای سرب و آلومینیوم را یافتند. وجود این مواد در چای باعث بروز مشکلات قلبی و کلیوی و حتی به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم تولید مثل می شود. چای های کیسه ای که با مرکبات طعم دار شده اند نیز دارای آلومینیوم، سرب و گاها کادمیوم هستند.

 

4. چای خیلی غلیظ و پررنگ ننوشید

مقدار زیاد کافئین و تانن موجود در چای غلیظ ممکن است باعث سردرد و بی خوابی شود، علاوه بر این، به سادگی طعم آن قابل تحمل نیست و کمتر کسی میتواند بگوید، چای پررنگ را با لذت می نوشد.

5. چای ارزان نخرید

تحقیقات نشان داده است که چای های ارزان قیمت بیشتر به دندان ها آسیب می رسانند زیرا میزان فلوراید در آنها بسیار زیاد است و در چای های گرانقیمت و با کیفیت فلوراید کمتری وجود دارد که این تنها به دلیل مراحل کاشت و برداشت این چای ها می تواند باشد که زیر نظر بهداشت و قوانین سختگیرانه است.

6. قبل از خواب چای ننوشید

نوشیدن چای قبل از خواب می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد و منجر به هیجان زده و پر انرژی شدن مغز و سیستم عصبی و بی خوابی گردد پس اگر می خواهید به طور آگاهانه در شب ها بیدار بمانید، چای بنوشید.

7. چای کیسه ای مصرف نکنید

اغلب چای های کیسه ای دارای اسانس و رنگ های شیمیایی هستند که این رنگ ها می توانند بدن انسان را با بیماری ها و مشکلات گوناگون مانند زخم معده ، خستگی، یبوست، سردرد و تولید سموم خطرناک و بروز انواع سرطان ها مواجه کنند. در تولید چای کیسه ای از برگ کامل چای استفاده نمی شود و به جای آن خاک چای در کیسه ها قرار داده می شود، بنابراین می توان از این نوع چای به عنوان چای کهنه یاد کرد. پر رنگ شدن چای کیسه ای در آب جوش در کمتر از سی ثانیه به دلیل نامرغوب بودن آن است.

 

8. برای کمک به بلعیدن داروها از چای استفاده نکنید

یکی از عادات کاملا اشتباه در مصرف چای، استفاده از آن به عنوان مایعی برای بلعیدن داروست که کاری بسیار نادرست است. تانن موجود در چای می تواند جذب دارو را کاهش داده و برخی از خواص آن را از بین ببرد.

9. قبل از غذا چای ننوشید

چای مصرف شده قبل از غذا منجر به رقت بزاق می شود و قدرت چشایی شما را ضعیف کند و بر توانایی شما برای لذت بردن از طعم های دیگر در وعده غذایی تأثیر منفی بگذارد. نوشیدن چای قبل از غذا همچنین برای هضم غذا مفید نیست. اگر واقعاً می خواهید قبل از غذا چای بخورید حداقل نیم ساعت یا بیشتر قبل از غذا فنجان خود را تمام کنید.

 

10. بلافاصله بعد از غذا چای ننوشید

همانطور که می دانید، هر نوع نوشیدنی، از جمله چای، بلافاصله بعد از خوردن غذا، غلظت آب معده را کاهش داده، هضم را کند و کل سیستم گوارش را مختل می کند. از طرفی اسید تاننیک موجود در چای ممکن است بر جذب مناسب پروتئین و آهن در غذا تأثیر بگذارد.

بنابراین بهتر است قبل از برداشتن مجدد لیوان چای ، 20-30 دقیقه بعد از غذا صبر کنید یا اگر می خواهید از چای خود لذت ببرید، حدود یک ساعت صبر کنید.

11. از نوشیدن چای با معده خالی خودداری کنید

خاصیت اسیدی چای می تواند معده خالی شما را ناراحت کرده و باعث حالت تهوع و احساس بیماری شود. این مسئله به ویژه در صورت بروز مشکلات گوارشی یا معده ای مانند زخم یا ریفلاکس اسید بسیار به چشم میخورد.

12. از نوشیدن چای سرد خودداری کنید

مانند چای داغ، مصرف چای سرد هم عوارضی دارد. چای سرد می تواند گردش انرژی شما را راکد کرده و به طور بالقوه بلغم در بدن تولید کند.

13. از جوشاندن یا دم کشیدن چای به مدت طولانی خودداری کنید

اگر چای خود را به مدت طولانی جوشانده یا به مدت طولانی دم کنید، نه تنها شفافیت و عطر چای خود را از دست می دهید بلکه ارزش غذایی آن را نیز به دلیل اثر اکسیداسیون از بین خواهد رفت.

14. از رقیق شدن زیاد چای خودداری کنید

هنگام اماده کردن چای، به غلظت آن توجه کنید و تعادل بین آب و چای را رعایت کنید تا نه چای آماده ی شده شما بسیار غلیظ باشد و نه بسیار سبک و بی فایده.

15. بیش از حد چای ننوشید

نوشیدن متعادل چای با فوایدی برای بدن به همراه است اما نوشیدن زیاد چای یعنی بیش از سه تا 4 فنجان می تواند با عوارض جانبی منفی مانند کاهش جذب آهن، افزایش استرس ، خواب بی کیفیت و بیقراری، حالت تهوع، سوزش سر دل ، سردرد و وابستگی به کافئین همراه باشد. چای سیاه کافئین بیشتری داشته و هرچه زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، مقدار کافئین افزایش می یابد.