به گزارش پایگاه خبری نشان :

احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش در جریان سفری که به وین پایتخت اتریش داشت، با ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران دیدار و گفت و گو کرد.

نادری در این دیدار از روابط ایران و اتریش در جهت تأمین منافع دو کشور استقبال و بر گسترش آن تأکید کرد و گفت: یکی از نمونه های همکاری ایران، انتقال 20 تبعه اتریشی از طریق مشهد و تهیه پاسپورت برای برخی از آنها بود که در هرات گیر افتاده بودند و ما توانستیم نقش مؤثری در انتقال آنها به اتریش داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت افغانستان اظهار کرد: 20 سال اشغالگری آمریکا باعث بی ثباتی در افغانستان شده بود و ما نقض گسترده حقوق بشر را در آنجا شاهد بودیم که این خود باعث ایجاد بحران در آن کشور شد.

وی ادامه داد: اشغال افغانستان از سال 2001 به بهانه افراطی گری مذهبی در این کشور آغاز شد که با گذشت 20 سال نه تنها این افراطی گری کم نشد بلکه افزایش هم پیدا کرد و در واقع دخالت های بیرونی باعث ایجاد بحران جدی در افغانستان شد.

نادری در ادامه با اشاره به نتیجه اشغال افغانستان یادآور شد: نتیجه آن، موج عظیم مهاجرت از این کشور بود که ایران بیش از 3 میلیون نفر پناهنده افغانستانی را حمایت کرد و اکنون آنها از سوبسیدهای مختلف در کشورمان به ویژه در حوزه تحصیلی استفاده می کنند این در حالی است که کمترین حمایت را از سوی سایر کشورها برای مهاجرت داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه نقش ایران در جلوگیری از مهاجرت افغانستانی ها به ویژه به اروپا بسیار پررنگ و جدی بود، عنوان کرد: همچنین جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا خیلی تلاش می کند و سالانه بیش از 10 شهید در این راه داده ایم.

وی اضافه کرد: اگر دخالت ها در افغانستان کم شود این کشور هر چه زودتر به آرامش می رسد؛ افغانستان قربانی تلاش قدرت های بزرگ در سهم خواهی از این کشور بوده و همواره قربانی ژئوپلتیک خود است.

نادری در ادامه با بیان اینکه ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا در شرایط سختی به خصوص در زمان شیوع کرونا قرار گرفت، اظهار کرد: ما نیز مانند سایر کشورها در رویارویی با این همه گیری، دچار فراز و فرودهایی بوده ایم اما توانستیم واکسن کرونا را تولید کنیم با این حال موضوع واردات واکسن نیز برای ما بسیار اهمیت دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ضمن تشکر از دولت اتریش بابت اهدای یک میلیون دوز واکسن که 500 هزار دوز آن فردا ارسال خواهد شد، عنوان کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که یک مشکل کوچک می تواند همه آن را مثل همین همه گیری درگیر کند لذا باید تجربیات مشترک را در مورد کرونا تبادل کنیم.

وی همچنین با تشکر از نقش اتریش در جریان مذاکرات برجام و نقش مثبت آنها در گفتگوها، تصریح کرد: جمهوری اسلامی آمادگی بازگشت به تعهدات خود در برجام را در صورت اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند، دارد. علیرغم اینکه آمریکا از برجام خارج شده، ما هنوز در برجام هستیم و به تعهدات خود عمل کرده ایم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص روابط ایران و اتریش متأسف هستیم که به دلیل تحریم های ناعادلانه آمریکا، سطح روابط اقتصادی کاهش پیدا کرده لذا امیدورایم با همکاری پارلمان ها، سطح مراودات اقتصادی ارتقا پیدا کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران: ایران به وعده‌های برجامی خود عمل کرده است/ متوجه دلایل ترامپ برای خروج از برجام نشدیم.

ولفگانگ گرستل رییس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران  نیز در این دیدار ضمن تأکید بر گسترش روابط تجاری با ایران گفت: ما در یک دهکده کوچک و جامعه ای پرخطر زندگی می کنیم و علیرغم اینکه موافق افزایش سطح روابط با ایران هستیم به دلیل نفوذ آمریکا در اروپا بعد از خروج از برجام، تلاش هایمان برای برقراری تراکنش های مالی از طریق راه اندازی اینستکس نتیجه بخش نبود همچنین پروژه های زیادی در ایران طراحی کرده بودیم که به خاطر تحریم ها متوقف شد؛ ما در اروپا به جامعه داخلی مستقل از نفوذ آمریکا نیازمندیم.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنان متوجه دلایل ترامپ برای خروج از برجام نشده ایم، عنوان کرد: در سفری که به ایران داشتم از تأسیسات اتمی نطنز بازدید و مشاهده کردم ایران به وعده های خود عمل کرده و مشکلی درباره تعهدات نداشته است.

ولفگانگ گرستل همچنین با اشاره به بحران شیوع کرونا در دنیا عنوان کرد: ایران در لیست بحرانی ترین کشورها است اما خوشبختانه با تولید واکسن داخلی توانست جلوی افزایش بحران کرونا را بگیرد و این آمادگی را داریم که تعداد واکسن بیشتری از یک میلیون دوز به ایران ارسال خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه در زمانی نیستیم که کشور ثالثی بخواهد در سرنوشت داخلی کشوری دخالت کند، خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز در افغانستان افتاد چندان دور از ذهن نبود و ما می دانیم که ایران بیشترین پذیرنده مهاجران افغانستانی است.

همچنین لازم به ذکر است که مجتبی یوسفی، مجتبی رضاخواه و خانم الهام آزاد نیز در این نشست حضور داشتند.