به گزارش پایگاه خبری نشان :

صبح امروز خط مترو تهران کرج دچار حادثه شد. این حادثه به واسطه برخورد دو قطار در خط مترو تهران کرج رخ داد. هم اکنون تکنسین های فنی در حال تلاش برای بازگشایی خط مترو تهران کرج هستند.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره حادثه صبح امروز، بیان داشت: از همه شهروندان عزیز که دچار مصدومیت شدند و همچنین عزیزانی که با تأخیر در برنامه کاری خود مواجه شدند پوزش می‌طلبیم.

وی ادامه داد: این اتفاق بیشتر از گذشته ضرورت بروزرسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان تمامی خطوط را اثبات کرد. انجام این موضوعات با قید اولویت در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار خواهد گرفت

حوادث

شایسته اصل در ادامه با تأکید بر آنکه جبران نواقص و کوتاهی‌های گذشته نیازمند اقدامات جهادی است، تأکید کرد: از همکارانم می خواهم با تلاش و فعالیت جهادی و شبانه‌روزی، کم کاری های گذشتگان را جبران کرده تا دیگر شاهد حوادثی این چنین نباشیم.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری رکنا، درباره این مسئله که آیا چک روزانه از مترو تهران انجام می‌شود گفت: به طور حتم بازدید های روزانه و سرویس دهی به قطارها هرروز انجام می‌شود و اینگونه نیست که سرویس‌ها و چک های پیش بینی شده انجام نشوند. حال در رابطه با حادثه امروز در مترو و حوادثی که در خط ۴ و ۵ مترو داشتیم این مسئله وجود دارد که یک بخشی از این مشکلات مربوط به عوامل فنی بوده است. اما بخش دیگر مربوط به عوامل انسانی در بخش های مختلف مترو است. بنابراین باید بررسی های لازم در صورت بگیرد

او افزود: باید در حادثه امروز هر دو عامل انسانی و فنی مورد بررسی قرار بگیرند تا علت آن مشخص شود. مترو سامانه ای نیست که با آن ریسک کرد و این موضوع را عزیزان در دولت و شهرداری خبردارند. بنابراین سامانه بزرگی مثل مترو تهران با وجود ۳۰۰ کیلومتر خدمات دهی و دارا بودن ۱۵۰۰ واگن را نمیتوان همینطور رها کرد تا به مرحله خرابی برسند بعد برای آن اقدام کرد‌ فلذا ما نیاز فوری داریم تا اقدامات پیشگیرانه طبق دستور العمل ها انجام شود.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: قطارهای ما در ۱۰ هزار کیلومتر، ۱۲۰ هزار کیلومتر‌، ۳۶۰ هزار کیلومتر و ۷۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعمیرات، بازدید و اورهال دارند بنابراین طبیعی است که اگر این اقدامات برای آن صورت نگرید این تجهیزات نمی توانند با فرسودگی ادامه دهند بنابراین حتما دولت و شهرداری باید بداند که انجام تعمیرات و تامین قطعات از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد و اگر در بودجه دولت و شهرداری این منابع را در نظر نگیرند به هیچ عنوان قابل توجیه نخواهد بود و مترو نیز نباید چنین ریسکی را بپذیرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران راجع به اتفاق امروز برای مترو تاکید کرد: ما نباید در حادثه امروز موضوع را فقط فنی ببینیم بلکه باید بررسی های کافی صورت بگیرد چراکه بحث عوامل انسانی موضوع مهمی است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد و ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر آن پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم مشکلات چند ماه اخیر ناشی از آموزش افراد یا عدم اجرای دستور العمل ها است.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در باره این مسئله که آزادی قائم مقام مترو تهران امروز چند مصاحبه کرده و در هر کدام یک ساعتی را برای بازگشایی مترو اعلام کرده است تاکید کرد: تا زمانی که مسئولان در صحنه نباشند و در محل ارزیابی دقیق صورت نگیرد نمیتوان بازگشایی خط را اعلام کرد و با توجه به اینکه دو قطار آسیب دیده اند و باید به تعمیرگاه اعزام شوند زمان می‌برد و همچنین اگر ریل نیز آسیب دیده باشد باز یک زمانی برای حل آن مورد نیاز است فردا نمیتوان ساعت دقیقی برای آن مشخص کرد اما بدون شک روز جاری مشکلات آن حل خواهند شد.

منبع : رکنا