به گزارش پایگاه خبری نشان :

اینجا میرآباد است منطقه ای در چابهار. درست تر این است که بگوییم منطقه ای زاغه نشین در چابهار. جایی که سفره های اهالی خالی از نان است و درآمد ها خیلی پایین تر از خط فقر است.

دختران، اینجا زود عروس می شوند. عروس های کودک سنی که اگر اقتصاد خانواده رونق داشت شاید درس می خواندند. به سن مناسب ازدواج می کردند. شغل می یافتند و سرنوشتی دیگر را برای خود رقم می زدند اما حال چاره ای ندارند جز تن دادن به کودک همسری.

کودک همسری آخرین زخم زندگی زنان منطقه نیست. آنها ساکن خانه هایی هستند که هیچ شباهتی به خانه  ندارد. سرپناه هایی که حتی در زمان کوچکترین بارش، قطره های باران برسرشان کوبیده می شود و فقر را برایشان تاکید می کند. از بهداشت و سلامت محیط هم خبری نیست

پسران اینجا از کودکی کار می کنند البته اگر کار باشد. کار برای رسیدن خانواده به نان.مردان منطقه اکثرا مبتلا به اعتیاد و به ناچار درگیر انواع قاچاق. وقتی از قاچاق می گوییم درد بزرگتر می شود زیرا آنها ساکنان چابهار هستند

اسکله آن توانایی پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به‌شمار می‌رود. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است اما مردمش زاغه نشین و مسئولان تنها به وقت جا دادن آنها در قاب عکس برای جمع کردن رای یادشان می افتند و بعد دوباره فراموش می شوند و در نداری و فقر در این آخر دنیا زندگی که نه فقط نفس می کشند

دو روز باران و خانه ها و زاغه هایی که آب برد

در چند روز گذشته، آسمان چابهار بارانی بود و این باران چون سیلی در خانه های منطقه کنارک جاری شد و زاغه های منطقه میرآباد و منطقه جدگال آباد را ویران و اهالی را بی سرپناه تر از قبل کرد. و اما گویی ساماندهی این منطقه، گره ای شده است که قرار نیست به دست هیچ کسی باز شود و ساکنان باید هر سال در میان گره های کور شده مشکلات و معضلات و فقر و زخم ها ، سال به سال زندگیشان را بدون وجود کوچکترین امکانات زندگی بگذرانند .

تحویل هزار خانه تقریبا رایگان به اهالی تا یکسال آینده

رحیم جدگال عضو شورای شهر چابهار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد آخرین وضعیت برنامه چندین ساله ساماندهی مناطق حاشیه نشین میرآباد و جدگال چنین گفت: این مناطق در حاشیه شهر است. اهالی به شکلی زمین منطقه را تصرف غیرقانونی کرده اند. این تصرف های غیرقانونی نیز در ادامه مهاجرت های کاذب به خاطر خشکسالی ها از روستا به شهر برای یافتن کاردر گذشته شکل گرفته است.

جدگال با تاکید بر اینکه ساماندهی سکونتگاه غیررسمی با سازگار صورت می گیرد ادامه داد: برای ساماندهی این سکونتگاه های غیررسمی باید قانونگذاری و برنامه ریزی شود و بعد تسهیلات ارائه شود.

وی در خصوص اینکه، سالهاست که مسئولان می آیند و می روند و هرکدام وعده برنامه ریزی برای ساماندهی می دهند ولی انجام نگرفته است، گره کار کجاست چنین توضیح داد: سکونتگاه غیررسمی نباید به رسمیت شناخته شود. هم اکنون بسیج در منطقه در حال ساخت هزار دستگاه خانه برای ساماندهی ساکنان این سکونتگاه های غیررسمی است که احتمال می دهیم تا سال آینده تحویل اهالی شود.

عضو شورای شهر منطقه در مورد اینکه اهالی چگونه باید هزینه تحویل این خانه ها را با نداشتن کار و درآمد تامین کرده وپرداخت کنند گفت: تلاش این است این خانه با ارزان ترین قیمت ممکن که نزدیک به رایگان است در اختیار اهالی قرار بگیرد. قصد خارج کردن این افراد از شرایط فعلی است

منبع : رکنا