به گزارش پایگاه خبری نشان :

​اصرار دولت کنونی آمریکا بر بازگشت به برجام، دیگر موضوعی محرمانه نیست. بازگشت به برجام بخشی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور جو بایدن بود و او بدون در نظر گرفتن تحولاتی که از زمان خروج رئیس جمهوری سابق، دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 روی داده، به دنبال عملی کردن این وعده خود است.

دولت بایدن گاهی با خنثی بودن و گاهی نیز با چشم پوشی عمدی از اجرای تحریم های تحمیل شده بر ایران و سازمان های وابسته به آن در منطقه، ماموریت ایران را برای تقویت برنامه هسته ای و موشکی خود و اجرای مانورهای نظامی و افزایش مداخله در کشورهای عربی، تسهیل کرده است. به همین علت است که اکنون تهران وقت کشی می کند و عجله ای برای بازگشت به برجام ندارد.

سیاست های دولت بایدن در خصوص ایران ایجاب می کند کشورهای عربی و خلیج فارس با نگاهی دقیق تر به بررسی پیامدهای احیای برجام و روابط آینده خود با ایران از یک سو و با آمریکا از سوی دیگر بیندازند.

نشانه های سیاست های آشتی جویانه دولت بایدن با ایران را می توان در رویکرد شبکه آمریکایی عرب زبان «الحره» مشاهده کرد که برخلاف گذشته، لحنی آشتی جویانه در خصوص ایران دارد. نشانه دیگر، کاهش سختگیری دولت بایدن در اجرای تحریم ها علیه ایران است که موجب شده است صادرات نفت ایران از زمان آغاز مذاکرات وین به میزان 40 درصد افزایش یابد. 

اسرائیل فعال ترین کشور در هشدار دادن در خصوص توافق با ایران بود ولی این طور به نظر می رسد که تل آویو در شرایط کنونی تصمیم گرفته رفتار تهاجمی در این زمینه را کنار بگذارد که یک علت آن، قبول خواسته آمریکا به عنوان حامی و متحد راهبردی اسرائیل و علت دیگر، دریافت غرامت چشمگیر از واشنگتن پس از احیای برجام است.

اسرائیلی ها به این نتیجه رسیده اند که آمریکا خواستار عبور کامل از مسئله ایران است تا به مسئله چین و ویروس کرونا بپردازد و از آنجا که اسرائیل نمی تواند مانع عملی شدن این خواسته آمریکا شود، تصمیم گرفته است تا حد ممکن از آسیب های توافق با ایران بکاهد و بیشترین بهره و غرامت را دریافت کند! اسرائیل به این ترتیب خود را برای دوره پس از احیای برجام آماده می کند ولی طرفی که واقعا مستحق دریافت غرامت است، ملت های عربی هستند که از این وضعیت در طول این سال ها رنج بسیار کشیده اند.

منبع : فارس