به گزارش پایگاه خبری نشان :

محمد باقری پس از اخذ دیپلم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) شد.

از دانشگاه تا کمیته

 در سال 1357 وقتی 18 ساله بود کنار برادرش حسن در حمله به پادگان عشرت آباد نقش اساسی داشت تا اینکه با تشکیل کمیته مدتی نگهبان کاخ سعدآباد بود.

 بعد از یک هفته از پیروزی انقلاب که مدارس باز شد به دبیرستان بازگشت تا اینکه تابستان 58 وارد جهاد سازندگی شد و در مهر همان سال در دانشگاه قبول شد. اما پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در بهار سال 1359 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با وقوع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.

تغییر نام خانوادگی

محمد باقری برادر حسن باقری (غلامحسین افشردی) است که اولین مسئول اطلاعات و عملیات سپاه بوده‌است. او در مورد علت تغییر نام خانوادگی از افشردی به باقری، گفته است : «ماه اول جنگ به اهواز رفتم و در جبهه خوزستان حاضر شدم، اخوی به من تذکر دادند که نام من در جبهه برای عدم شناسایی به حسن باقری تغییر کرده‌است، من سعی کردم با اسم واقعی خود حرکت کنم ولی به اندازه‌ای شباهت چهره ما زیاد بود که همه متوجه می‌شدند ما برادر هستیم در نتیجه من نیز تغییر نام دادم و شدم محمد باقری و به احترام اخوی این اسم برای ما باقی ماند. »

درسال 1362 که تنها 23 سال سن داشت مسئول اطلاعات لشکرها شد و تا پایان دوران جنگ مسئول اطلاعات نیروی زمینی سپاه و قرارگاه کربلا و خاتم الانبیا بود.

بعد از جنگ

 باقری بعد از جنگ به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل شد، و بعنوان رئیس اداره اطلاعات و سپس معاون اطلاعات و عملیات و رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح ایفای مسئولیت کرد.

محمد باقری

نقش ویژه امنیتی در غرب کشور

باقری با توجه تجربه حضور در بخش‌های اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح، در بررسی و تصویب طرح‌های مهمی چون حمله به عمق ۱۰ کیلومتری خاک عراق در سال ۱۳۷۵ جهت مبارزه با حزب کومله و حزب دموکرات کردستان و تحرکاتی که غرب کشور انجام می‌دادند، نقش ویژه‌ای داشت. در آن زمان، سپاه پاسداران عملیاتی به فرماندهی احمد کاظمی طراحی کرد که به مرکزیت این مجموعه حمله شد و حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو اعم از توپ، نفربر، خمپاره اندازها، واحدهای پیاده و… به مقر اصلی آن‌ها حمله کردند و گلوله‌باران علیه این مجموعه صورت گرفت که از جمله طراحان و مغزهای متفکر این عملیات، باقری است.

 در کنار تدریس در داننشگاه عالی دفاع و دانشگاه تربیت مدرس از سال 1386 که 47 ساله بود معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) شد.

 درجه سرلشکری

 سردار باقری در سال 1387 وقتی 48 ساله بود به همراه مصطفی ایزدی درجه سرلشکری خود را از دستان فرمانده کل قوا (آیت الله خامنه ای) دریافت کرد.

فرمانده ستاد کل

 سرلشکر محمد باقری در 8 تیر 1395 وقتی 56 ساله بود جایگزین سرلشکر بسیجی سید حسن فیروآبادی در ستاد کل نیروهای مسلح شد.

دریافت چند نشان از رهبر انقلاب

 سرلشکر باقری تاکنون دو نشان فتح درجه سه و یک نشان فتح درجه دو به همراه نشان نصر را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرد.

( نشان نصر بالاترین نشان نظامی می باشد که افرادی چون حسن روحانی  بخاطر مسئولیت ستاد پشتیبانی جنگ و سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی نیز آن را دریافت کردند. )

 تحریم آمریکا

محمد باقری در تاریخ 13 آبان 1398 همراه با 9 نفر دیگر در فهرست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت که علت آن حضورشان در حملات لبنان و آرژانتین عنوان شده است.

تالیفات سرلشکر باقری

سرلشکر باقری دارای تالیفاتی در زمینه ژئوپلیتیک قفقاز، منطقه غرب آسیا، حقوق بین‌الملل دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز و عضو قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور و عضو هیات موسس انجمن ژئوپلیتیک ایران است.

منبع : فارس