به گزارش پایگاه خبری نشان :

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند گفت: آن کسی که نقض برجام کرد آمریکایی ها بودند و آن هایی هم که به تعهدات خود عمل نکردند اروپایی ها بودند.

به گفته رئیسی در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقدامات صلح طلبانه ایران را در گزارش های متعدد خود مورد تایید قرار داده است. ما اعلام کردیم در صورت لغو تحریم ها زمینه برای توافق آماده است و ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است، اما اقتصاد کشورمان را منتظر برجام نمی گذاریم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین گفت: برجام در سال های گذشته منافع اقتصادی برای ایران نداشته، در صورتی به توافق خوب می رسیم که منافع اقتصادی جمهوری اسلامی پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق خوب است اما «با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تأکید دارد.

رئیسی با اشاره به اعتراف آمریکایی ها در مورد شکست فضاحت بار سیاست فشار حداکثری به ایران، تصریح کرد: امیدواریم کشور های اروپایی مسیر استقلال از سلطه گری آمریکا را انتخاب کنند، چرا که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه گفته بود با نادیده گرفتن فشارهایی که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در یکسال گذشته به ایران وارد کرده، تأکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه تهران یک شکست فاحش بوده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد؛ ضرورت هم افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی برای خنثی سازی توطئه‌ دشمنانرئیس جمهور تاکید کرد؛ ضرورت هم افزایی دستگاه های اطلاعاتی برای خنثی سازی توطئه دشمنان

رئیس جمهور می گوید به دنبال روابط حسنه با همه کشور های منطقه هستیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد، در منطقه ما هر جا مشکلی هست به دلیل دخالت بیگانگان است.

به گفته رئیسی بیش از دو دهه آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشتند، اما امنیت آن افزایش پیدا نکرده بلکه نتیجه آن ویرانی، جنگ، فقر و بدبختی برای مردم افغانستان بوده است. ما از باب همسایگی و اقدامات انسان دوستانه پذیرای برادران مهاجر افغانستانی در داخل کشور هستیم، اما اروپایی ها نسبت به وظیفه خود در مورد افغانستان کوتاهی می کنند.

وزیر امور خارجه فنلاند تصریح کرد: ما نگرانی های مشترکی با یکدیگر داریم. با نظر شما در مورد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان موافق هستم. پیام ما به طالبان هم همین بود.

«پکا هاویستو» با ابراز ناراحتی از رفتار آمریکا در توافق هسته ای، گفت: جای تأسف است که آمریکایی ها از تعهد خود در برجام دست کشیدند.

منبع : تسنیم