به گزارش پایگاه خبری نشان :

باتوجه به افزایش بسیار زیاد قیمت پراید صفر و دیگر خودروها گرایش مردم به سمت پراید کارکرده در حال افزایش است برای خرید پراید کارکرده باید به تمامی نکات فنی و حقوقی خودرو توجه کنیم امروز با تورم های سنگین در کشور مراجعه کننده ها به سمت پراید کارکرده بیشتر شده است قدرت خرید پراید کارکرده بخاطر استهلاک پایین و ارزان تر بودن قطعات نسبت به خودروهای دیگر معمولا بالا تر است جزئیات بیشتر پراید کارکرده را می توانید در این خبر مشاهده فرمائید

جزئیات پراید کارکرده

برند و تیپ = پراید، 131، SL

وضعیت موتور = سالم

وضعیت شاسی‌ها = سالم و پلمپ

وضعیت بدنه = خط و خش جزیی

مهلت بیمهٔ شخص ثالث = ۶ ماه

گیربکس = دنده‌ای

نحوه فروش = نقدی

قیمت = ۹۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

در مقایسه با خودروهای مشابه، فروشنده قیمت منصفانه‌ای پیشنهاد می‌دهد.

با سلام

پراید مدل ۹۰ بی رنگ فقط خط و خش جزئی داره

 فرمان هیدرولیک نیست  abs دارد

موتور سالم 

گیربکس تازه تعمیر شده

داخل بدون صدا و فوق العاده

چهار حلقه لاستیک ۸۰ درصد

راهنمای خرید پراید کارکرده

به زبان خودمانی‌تر چگونه پرایدی دست‌دوم بخریم که کلاه سرمان نرود.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. 

پراید خودروی کمپانی خودروسازی مشهور و معتبر کره‌ای KIA است که در سالیان دور ابتدا تحت عنوان مزدا 121 در ژاپن و فورد فستیوا در آمریکا تولید می‌شد و سپس KIA ساخت این خودرو بانام پراید را آغاز کرد. تولید پراید در ایران اولین بار در سال 1372 خورشیدی و توسط شرکت سایپا آغاز شد و همچنان پس از گذشت 26 سال نه‌تنها تولید می‌شود، بلکه پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران به‌حساب ‌می‌آید.

در 26 سال گذشته پراید با اسامی‌مختلف مانند پراید صبا، پراید نسیم، پراید 141، پراید 131، پراید 132،  پراید 111، پراید 151 و … روانه بازار شد که هرکدام نسبت به مدل قبلی تغییرات بسیار جزئی در ظاهر داشتند و البته با جلوتر رفتن زمان نه‌تنها کیفیت آن بهتر نشد بلکه متأسفانه قطعات مورداستفاده برای ساخت آن روزبه‌روز بدتر شدند.

از سال 72 تا 81 به مدت 9 سال پراید به‌عنوان محصول مشترک سایپا و Kia Motors تولید می‌شد. اگر عبارت پراید کره‌ای را شنیده باشید مربوط به پرایدهایی است که در این بازه‌ی زمانی تولیدشده‌اند. پرایدهای کره‌ای از کیفیت بالایی برخوردارند و حتی برای برخی از افراد معیار سنجش کیفیت ساخت این خودرو است! اما توجه داشته باشید که حداقل 16 سال از تولید آخرین پراید کره‌ای گذشته است و مسلماً گزینه‌ای مناسب برای خریدن محسوب نمی‌شوند. از سال 80 به بعد پراید انحصاراً به سایپا تعلق گرفت.

پراید تا سال 83 به‌صورت کاربراتوری تولید می‌شد. از 72 تا 81 کاربراتورهای کم‌مصرف و باکیفیت کره‌ای برای ساخت پراید مورداستفاده قرار می‌گرفت و از سال 81 تا 83 کاربراتوری که محصول مشترک ایران و چین بود بر روی این ماشین قرار گرفت. کاربراتورهایی که کیفیت خوبی نداشتند و بیشتر آن‌ها با مدل‌های کره‌ای جایگزین شدند. بعد از سال 83 کاربراتور از پراید حذف و انژکتور جایگزین آن شد. تغییری که خوشایند خریداران را هم به همراه داشت و پرایدهای انژکتوری خودروهای کم‌مصرف و خوش ساختی از آب درآمدند.

برای خرید پراید کارکرده به چه نکاتی توجه کنیم ؟

سال تولید پراید

همان‌طور که اشاره کردیم پراید‌های کره‌ای خودروهای باکیفیتی بودند اما به‌قول‌معروف عمر خود را کرده‌اند. از سال 81 که پراید به‌طور کامل به سایپا تعلق گرفت تا سال 83 همچنان از کاربراتور استفاده می‌شد که گفتیم کیفیت مطلوبی هم نداشتند. از سال 83 تا سال 90 پرایدهای باکیفیتی تولید و به بازار عرضه شدند. از سال 90 تابه‌حال از پلتفرم متفاوتی برای تولید پراید استفاده می‌شود که تغییر خوب و مطلوبی نبوده است.

گفتنی است که خودروهای کاربراتوری با محدودیت‌های زیادی مانند عدم امکان تردد در محدوده‌ی زوج و فرد و طرح ترافیک روبه‌رو هستند. با توجه به دلایل ذکرشده، خرید پراید تولید قبل از 83 به ‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

میزان کارکرد پراید کارکرده

اگرچه که در مقاله متوسط کارکرد خودرو توضیح دادیم که کارکرد بین 15 تا 20 هزار کیلومتر ایده آل است اما اگر کارکرد معمول سالیانه‌ی یک خودرو را دست بالا بگیریم، شاید سالیانه 30 هزار کیلومتر رقم مناسبی باشد. توصیه ما به شما این است که سعی کنید پرایدی که می‌خرید بیشتر از 150 هزار کیلومتر راه نرفته باشد تا بعداً به مشکل نخورید. به‌هرحال پراید هم عمر و توان محدودی دارد.

ضمن اینه این میزان کارکرد بر قیمت خودرو هم تاثیرگذار است. به عنوان مثال در یک پراید 132 مدل 95 اگر کارکرد پراید 40 هزار کیولمتر باشد قیمت 29 میلیون 500 هزار تومان است و اگر همین کارکرد دو برابر شود یعنی معادل 80 هزار کیلومتر باشد قیمت پراید به 27 میلیون و 400 هزار تومان کاهش می‌یابد. برای اطلاع از این تغییرات قیمت و تاثیر فاکتورهای مختلف بر قیمت خودرو از ابزار محاسبه قیمت خودرو استفاده کنید.

در خرید خودروهایی مانند پراید که نسبت به خودروهای خارجی با افت قیمت زیادی مواجه نمی‌شوند، باید تمرکز را بر پیدا کردن خودرویی که ازنظر فنی سالم است گذاشت و از رنگ‌ها و خط و خش‌های ساده بر روی بدنه چشم‌پوشی کرد. تأکید می‌کنم رنگ‌ها و خط و خش‌های ساده.

پراید یکی از خودروهای کم خرج موجود در بازار کشورمان است و تأمین قطعات یا تعمیر مشکلات فنی آن با مقادیر پایینی (نسبت به سایر خودروها) قابل انجام است. لذا به خاطر داشته باشید که انتخاب یک پراید دست دوم با مشخصات فنی، موتور و عملکرد جاده‌ای مناسب بسیار عقلانی‌تر از جست و جو در راستای یک پراید خوش ظاهر و رنگ نخورده است!

گرچه بدنهٔ خودروی پراید نیز یکی از مشخصه‌های دخیل در انتخاب‌ پراید است و آسیب بدنه بر قیمت نهایی پراید تاثیرگذار است، اما این نکته را مد نظر داشته باشید که داشتن یک موتور سالم با عملکردی قابل قبول، به نسبت ویژگی‌های بدنه اولویت بیشتری داشته و در دراز مدت تبعات اقتصادی بهتری را از نظر هزینه‌های نگهداری برای شما به همراه خواهد داشت.

پراید خودرویی دیفرانسیل جلو است. به همین دلیل تصادف سنگین از جلو می‌تواند باعث به وجود آمدن دردسرهای زیادی شود. رنگ کاپوت نشان‌دهنده‌ی تصادف در قسمت جلوی خودرو است و بهتر است که توسط صافکاری ماهر یا کارشناس خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین رنگ شدن سقف ماشین بدون شک به معنای داشتن سابقه‌ی چپ کردن خودرو است. مسلماً شما نمی‌خواهید برای خودرویی که چپ کرده است هزینه کنید. ستون‌ها از دیگر قسمت‌های مهمی‌است که باید به آن دقت کنید.

برای بررسی خودروی موردنظر ازنظر رنگ داشتن یا نداشتن این‌ کار را در روز و زیر نور آفتاب انجام دهید. قسمتی که رنگ خورده باشد تفاوتی هرچند جزئی با دیگر نقاط بدنه دارد. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید قسمت رنگ خورده را تشخیص دهید از کمک یک متخصص در این زمینه استفاده کنید. فراموش نکنید که تصادفات کوچکی که باعث ایجاد مشکلی اساسی نشده‌اند نباید شما را از خریدن یک خودروی دست‌دوم خوب باقیمت مناسب منصرف کنند. درزمینهٔ رنگ و تصادف کمتر ولی به‌جا حساسیت نشان دهید.

شاید پوسیده باشد!

برای بررسی پوسیدگی، زیر سپر و گلگیر، همین‌طور رکاب و صندوق‌عقب را چک کنید. اگر درجایی زنگ‌زدگی مشاهده کردید بهتر است از یک کارشناس کمک بخواهید تا اطمینان لازم در مورد پوسیده بودن یا نبودن آن قسمت مشخص شود. اگر پوسیدگی در نقاطی مانند سیستم ترمز وجود داشت، فراموش نکنید که بدون لحظه‌ای درنگ باید اقدام به تعویض قطعه‌ی پوسیده نمایید تا این پراید به آخرین خودرویی که شما مالک آن بودید تبدیل نشود. دور از جانتان.

فرایند بررسی پوسیدگی هم باید مانند بررسی رنگ زیر نور آفتاب انجام شود و البته مانند بررسی رنگ نیازمند استفاده از یک فرد متبحر و متخصص است. برای اطمینان از میزان آسیب رنگ و پوسیدگی قطعات خودرو بهترین و مطمئن ترین روش استفاده از کارشناس خودرو است. کارشناسان همراه مکانیک تنها 30 دقیقه پس از تماس در محل دلخواه شما حضور خواهند داشت. تجربه کارشناسی بیش از 30 هزار خودرو، باعث شده تا همراه مکانیک به فعالترین و با سابقه ترین شرکت در کارشناسی تخصصی خودرو تبدیل شود. برای سفارش کارشناسی به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید.

جلوبندی و شاسی و جعبه‌فرمان

پراید به‌هیچ‌عنوان ماشین ایمنی نیست و این موضوع بر هیچ ایرانی‌ای پوشیده نیست. شاسی پراید بسیار ضعیف است و بهتر است که دقت زیادی برای اطمینان از سلامت آن داشته باشید. شاسی‌ای که مشکل داشته باشد ایرادات زیادی به بار می‌آورد مانند خارج شدن پلوس از گیربکس که درست کردن آن کار راحتی نیست. توصیه می‌کنیم از کمک یک کارشناس خبره در این زمینه استفاده کنید.

اشاره کردیم که دیفرانسیل پراید در جلوی خودرو قرار دارد. تصادف شدید در این قسمت می‌تواند کاری کند که شما هرروز به تعمیرگاه بروید و بازهم پراید شما به شرایط ایده آل نزدیک نشود.

با چند دقیقه رانندگی با خودرویی که قصد خرید آن را دارید می‌توانید تا میزان بسیار زیادی از سلامت یا عدم سلامت جلوبندی اطلاع پیدا کنید. اگر جلوبندی مشکلی نداشته باشد نباید صداهای عجیب‌وغریب و آزاردهنده داخل اتاق به گوش برسد. همچنین هنگام افتادن در چاله‌ها و عبور از دست‌اندازها نباید کوبش بیش‌ازحد به اتاق وارد شود. البته از پراید اندازه‌ی پراید بودنش توقع داشته باشید و خیال نکنید که اگر از چاله‌ای عبور کردید داخل اتاق نباید آب از آب تکان بخورد. تکرار می‌کنیم که کوبش نباید بیش‌ازحد باشد.

در مورد فرمان هم جدا از این مسئله که نباید صدای ناهنجار داشته باشد، اگر در سرعت بالاتر از 50 فرمان به چپ یا راست منحرف می‌شد نیاز به تنظیم وجود دارد.

بررسی داخل اتاق پراید

همه‌چیز را بررسی کنید. از صندلی‌ها و روکش فرمان تا سلامت بالابرها و کولر. توجه داشته باشید که خودرو باید با تک استارت روشن شود. سپس سیستم صوتی و کولر را روشن کنید. در این قسمت هم حساسیت زیاد لازم نیست. بیشترین توجه خود را روی سلامت باطری بگذارید.

توجه به موتور و گیربکس و مسائل فنی

– حتماً به رنگ دود خروجی از اگزوز توجه کنید. دود اگزوز به‌هیچ‌وجه نباید آبی، مشکی کم‌رنگ و یا سفید کم‌رنگ باشد. اگر دود خارج‌شده آبی‌رنگ بود یعنی موتور مشکلات جدی‌ای دارد که مکانیک کار بلد باید آن را بررسی کند. اگر دود مشکی کم‌رنگ بود یعنی بنزین خام می‌سوزد که معمولاً با شستشوی انژکتور این مشکل حل می‌شود. دود سفید کم‌رنگ می‌تواند مربوط به سلامت واشر سر سیلندر باشد. در مقاله تشخیص روغن سوزی خودرو به تفصیل در مورد دودهای خارج شده از اگزور خودرو توضیح دادیم.

عمر گیربکس پراید کمتر از موتور آن است. از نشانه‌های خوب کار نکردن گیربکس بد جا رفتن دنده‌ها است که باید با تعمیر یا تعویض گیربکس این مشکل حل شود. گیربکس پراید معمولاً بعد از 200 هزار کیلومتر کارکرد به مشکل می‌خورد.

هیچ نشتی روغنی نباید در موتور و وابسته‌ها وجود داشته باشد.

شتاب خودرو را در سربالایی چک کنید تا از سلامت صفحه کلاچ مطمئن شوید. نباید هنگامی‌که گاز می‌دهید خودرو گاز هرز بخورد و ثابت بماند.

سیستم ترمز و لنت‌ها را به کارشناس نشان دهید تا امنیتتان به خطر نیفتد.

نکات حقوقی و قانونی را فراموش نکنید​

یکی از نکات قابل توجه در خرید پراید دست دوم و تمام خودروهای کارکرده، گذراندن مراحل قانونی به شکلی صحیح و قابل اعتماد است. همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، پراید یکی از پرکاربرد ترین خودروهای حال حاضر کشور است و همین امر طیف صاحبان آن را نیز بسیار گسترده کرده است. خرید پراید دست دوم بدون رعایت نکات قانونی ممکن است مشکلات قضایی متعددی را برای‌تان به همراه داشته و شما را درگیر امور ناخوشایندی سازد. اگرچه ما در مقاله راهنمای حقوقی خرید خودرو به طور مفصل به تمامی‌نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم پرداختیم اما در ادامه به اختصار به مهمترین موارد اشاره می‌کنیم.

به خاطر بسپارید که لازم است پیش از امضای هرگونه سند و مدرک، تحقیقات لازم در رابطه با سابقه خودرو، میزان خلافی و صحت هویت فروشنده را انجام داده و از قانونی بودن کلیه مراحل عقد قرارداد خرید اطمینان حاصل نمایید.

از کامل بودن همه مدارک خودرو از جمله کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی معتبر، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو  اطمینان حاصل کنید.

تا حد امکان خودرو را به صورت وکالتی خریداری نکنید و قبل از سند زدن حتما مبایعه نامه تنظیم کنید. نمونه مبایعه نامه خودرو را می‌توانید در اینجا ببینید.

پس از تعویض پلاک خودرو حتما حتما برای انتقال سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی‌مراجعه کنید.

برای دریافت خلافی خودرو مورد نظر و صحت شماره پلاک ثبت شده می‌توانید از وب‌سایت‌های مربوط و فعال در این حوزه بهره گرفته و یا به دفاتر دولتی ذیربط مراجعه نمایید.

سخن پایانی

با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که خرید پراید دست دوم یک انتخاب مقرون به صرفه بوده و مزایای مادی بسیاری را برای خریداران به همراه خواهد داشت. اما به دلیل امنیت پایین و ضعف‌های موجود در ساختار بدنهٔ این خودرو، توجه به سیستم‌های هدایتی، دیفرانسیل، وضعیت سلامت جلوبندی و جعبه فرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چند بار در متن توضیح دادیم که سلامت فنی پراید به سلامت بدنه ارجحیت دارد. مگر در موارد خاص مانند رنگ کاپوت و یا سقف که می‌تواند یادگاری تصادفات سنگینی باشد که همچنان موجب ایجاد مشکل می‌شوند.

پراید همچنان نسبت به دیگر خودروها هزینه‌ی نگه‌داری کم‌تری دارد و اگر بخواهید به خاطر مسائل جزئی که با مبلغی ناچیز برطرف می‌شوند از موردی خوب باقیمت مناسب صرف‌نظر کنید تنها خودتان را اذیت کرده‌اید. وسواس را کنار بگذارید و اقدام کنید.

با همه آنچه که گفته شد همیشه خرید خودروی کارشناسی شده به ویژه از یک مرجع معتبر بهترین و سریع ترین راه برای رسیدن به گزینه‌های ایده آل شماست.نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده همراه مکانیک این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که با مشاهده گزارش کامل کارشناسی خودرو و با اطلاع از شرایط واقعی خودرو( نه آن چیزی که فروشنده ادعا می‌کند)، نسبت به خرید آن اقدام کنید. کافی است وارد این صفحه شده و از فیلترهای سمت راست سازنده سایپا را انتخاب کنید تا خودروهای پراید دست دوم را مشاهده نمائید.

علاوه بر این در صورت داشتن هرگونه سوال حقوقی و یا نیاز به راهنمایی در خصوص خرید خودرو می‌توانید از مشاوره تلفنی همراه مکانیک استفاده کنید.و همچنین بنا به دلایلی که در تصویر زیر آورده ایم از کارشناسی 209 نقطه ای خودرو در محل همراه مکانیک غافل نشوید.

منبع : اقتصاد آنلاین