به گزارش پایگاه خبری نشان :

سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می شود. مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت تا آخر اسفند قرار است به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود. سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت که قصد دریافت سود دارند، باید تا روز اول اسفندماه امسال سهام عدالت خود را در سبد سهام‌شان نگهداری کنند.

سهام عدالت

سود سهام عدالت

سود سهام عدالت تا پایان اسفند به حساب دارندگان این سهام واریز می‌شود.

مسئولان مربوط با فراه‍م کردن زیر ساخت‌های پرداخت از جمله سجام و شماره شبای دارندگان سهام عدالت آماده پرداخت سود می‌شوند.

دیشب سخنگوی سهام عدالت با نزدیک شدن به زمان واریز سود گفت: مردم نیاز نیست نه برای دریافت سود و نه برای ثبت‌نام سهام عدالت مراجعه حضوری داشته باشند

ارزش سهام عدالت

بازه زمانی پرداختی این سود هفته ابتدایی اسفند اعلام شده است.

اکبر حیدری  سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: مسئولیت وصول و پرداخت سود عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت و اعلام زمان آن بنا به مصوبه شورای عالی بورس با شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

پیش‌بینی می‌شود عملیات وصول و توزیع با توجه به جمعیت بالای دریافت کنندگان سود زمان بر باشد بنابراین تنها زمان دقیق واریز و میزان قطعی سود پرداختی از سوی مرجع یعنی سپرده گذاری مرکزی باید اطلاع رسانی شود.

باغستانی مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی هم تایید کرده و می‌گوید: برآورد زمانی ما این است که در دهه سوم اسفند می‌توان سود را به حساب مشمولان واریز کرد.

این افراد سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنند؟

حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سمات جزئیاتی از کسانی که سود دریافت نمی‌کنند را تشریح کرده است.

وی ادامه داد: دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که سجامی نشده‌اند سود سهام دریافت نخواهند کرد.

گروه دیگری که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی است که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.

سومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت شش ماه تراکنش نداشته باشند، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب‌ها وجود ندارد.

سهام عدالت / شماره حساب‌ها نباید برای حساب مشترک باشند؟

قشمی ادامه داد: دلیل دیگری که موجب می‌شود گروهی از سهامداران سود سهام عدالت را دریافت نکنند، این است که افراد شماره حساب مشترک دارای دو امضا ارائه داده‌اند و ثبت کرده‌اند که سود سهام به این حساب‌ها واریز نمی‌شود.

وی افزود: دسته دیگری از افراد که حساب ارزی معرفی کرده‌اند امکان واریز سود به این شماره حساب‌ها هم وجود ندارد. دلیل مهم دیگر برای عدم دریافت سود این است که عده‌ای شماره حساب بلندمدت داده‌اند که سود سهام عدالت به این شماره حساب‌ها هم واریز نمی‌شود.

بهتر است افراد قبل از زمان واریز سود مشکلات خود را رفع کنند تا در زمان واریز سود دچار مشکل نشوند.

براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفند امسال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد.

پیش از این آقای بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفته بود سود سهام عدالت در سالی که گذشت بیش از دو و نیم برابر سودی است که سال گذشته پرداخت شده است. اگر کسی سهام یک میلیونی داشته باشد تقریبا یک میلیون تومان سود سهام عدالت خواهد گرفت.

دارندگان سهام عدالت بخوانند

بر اساس شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مشمولان جامانده از سود سهام عدالت، شماره شبا معتبر اعلام کنند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: براساس آخرین آمارها بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت، سود سهام سال ۱۳۹۸ خود را دریافت نکرده اند که این افراد باید هر چه زودتر اقدام به اعلام شماره شبای خود کنند.

گفتنی است، محمد باغستانی درمورد واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹، توضیح داد: بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های سرمایه پذیر اقدام به افزایش سرمایه کرده اند، افزود: مبالغ افزایش سرمایه از سود تقسیمی کسر خواهد شد اما سهام جدید به سهامداران تعلق خواهد گرفت. اگر شرکت های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب سمات واریز کنند، پرداخت سود در یک مرحله انجام می شود اما در غیر اینصورت، واریز سود بیش از یک مرحله به طول می انجامد.

واریز سود سهام عدالت چه زمانی انجام می شود؟

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، جزئیات واریز سود سهام عدالت را تشریح کرد.

«محمد باغستانی» در مورد واریز سود سهام عدالت سال 1399، توضیح داد: بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام منتهی به 29 اسفندماه سال 1399 مشمولان سهام عدالت، حدود 550 هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌کنند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر اقدام به افزایش سرمایه کرده‌اند، افزود: مبالغ افزایش سرمایه از سود تقسیمی کسر خواهد شد اما سهام جدید به سهامداران تعلق خواهد گرفت. اگر شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب سمات واریز کنند، پرداخت سود در یک مرحله انجام می‌شود اما در غیر این صورت، واریز سود بیش از یک مرحله به طول می‌انجامد.

به گفته مدیرعامل سمات، مبالغ واریزی سود سهام عدالت به حساب سهامداران در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم بر اساس میزان سهام عدالتی است که در پرتفوی سهامداران وجود دارد.

باغستانی در ادامه در مورد افرادی که سود سهام عدالت سال 1398 خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: این افراد باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) ثبت نام و احراز هویت و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir وارد کنند. تلاش خواهیم کرد تا سود سهام این افراد را به همراه سود سال ١٣٩٩ یکجا به حساب آنها واریز کنیم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفندماه امسال از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است تا شرایط برای پرداخت سود سهامداران عدالت تا پایان امسال مهیا شود.

 متقاضیان سود سهام عدالت بخوانند

به گزارش اقتصادنیوز ، اکبر حیدری در گفت‌وگو با  فارس، با بیان اینکه سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 از اول اسفندماه به حساب مشمولان و دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود، گفت: سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم از فروش سهام خودداری کنند، چون شرط واریز سود این است که افراد تا اول اسفندماه سهامدار باشند و اگر در این مدت سهام خود را بفروشند، سود سهام به دارنده جدید تعلق می‌گیرد.

وی گفت:‌ در حال حاضر ارزش سهام عدالت به خاطر ریزش بازار به زیر قیمت اسمی قرار گرفته است، بنابراین اگر سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم بخواهند سهام خود را بفروشند، اولاً با حدود 50 درصد زیان می‌فروشند، ثانیاً از سود عملکرد سال 99 که در اسفندماه سال جاری واریز می‌شود، محروم می‌شوند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی بازارگردانی سهام عدالت و عدم برگزاری مجامع شرکت‌ها و عدم افزایش سرمایه شرکت‌ها، قیمت سهام عدالت به زیر ارزش اسمی افتاده است، اما این سهام واقعا از پرتفوی ارزنده برخوردار است و باید سهامداران عدالت آن را نگه دارند.

حیدری تأکید کرد:‌ سهام عدالت یک دارایی برای نگهداری است که از محل عایدی آن باید استفاده شود و نباید این سهام به قیمت پایین فروخته شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه آیا برای دریافت سود سهام عدالت، افراد باید سجامی شوند گفت: نیازی به هیچ اقدامی نیست و همان اطلاعات شماره حسابی که سالهای قبل به سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده یا کسانی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شماره حساب اعلام کرده‌اند، سود آنها امسال به صورت متمرکز و از طریق سازمان خصوصی‌سازی واریز می‌شود و بنابراین نیاز به مراجعه به هیچ‌جایی نیست.

حیدری در مورد سود سهام عدالت متوفیان گفت: سود افراد فوت شده سهام عدالت در حساب‌شان باقی می‌ماند تا زمانی که تکلیف فوت‌شدگان کلاً روشن شود و انتقال قهری سهام برای ورثه انجام شود که در آن صورت هریک از ورثه به تناسب سهم خود، سود افراد متوفی را دریافت خواهند کرد. بنابراین برای سود افراد متوفی هم نیازی به مراجه به جایی نیست.

پیش از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که سود دارندگان سهام عدالت به ارزش اسمی 532 هزار تومانی بین 550 تا 600 هزار تومان است و سود سهام یک‌میلیون تومانی حدود دو برابر این رقم خواهد بود که از اول اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.در حال حاضر 49 میلیون سهامدار عدالت در کشور وجود دارد که 30 میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم و 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند.

منبع : گسترش نیوز