به گزارش پایگاه خبری نشان :

عملیات روسیه در اوکراین وارد پنجمین روز شده و درگیری‌ها همچنان در شهرهای بزرگ این کشور در حالی ادامه دارد که دو طرف قصد دارند مذاکرات خود را آغاز کنند.رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید: آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه، هدف ما از مذاکره با مسکو است

گسترش مرزهای ناتو به ضرر ایران است

سفیر ایران در روسیه گفت: هم ما و هم روس‌ها گسترش ناتو تا مرز‌های خود را در راستای منافع خودمان نمی‌بینیم

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه ادامه داد: امروز در عرصه جهانی یک هم افزایی در مقابل یکجانبه گرایی غربی در حال شکلی است و ما باید نسبت به این هوشیار باشیم. ما در عرصه منطقه ای هم با روسیه داریم کار می کنیم و تجربه موفقی در ماجرای سوریه داریم و نه اینکه آراء ما صد درصد مثل همدیگر باشد، می توانیم همکاری داشته باشیم.(جماران)

به نقل از تسنیم، یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد. به گفته وی، علت این امر تعویق مذاکرات نیست، بلکه آماده شدن هیئت نمایندگی اوکراینی است.

طبق توافق طرفین، محل مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه گومل در خاک بلاروس در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین انتخاب شده است.

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه که ریاست هیئت روسی را برعهده دارد، اعلام کرد که روز یکشنبه توافقی با طرف اوکراینی برای انجام مذاکرات در منطقه گومل بلاروس حاصل شد. هیئت روسی پیش از این مینسک را به مقصد محل ملاقات ترک کرده است. مکان دقیق مذاکرات فاش نخواهد شد.

مذاکرات بی‌نتیجه خواهد بود؟

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که توافق در این خصوص پس از گفتگوی تلفنی بین الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس و رئیس جمهوری اوکراین صورت گرفته است. در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس، «واقعاً اعتقادی ندارد».

وی افزود: «صادقانه بگویم، مثل همیشه، من واقعاً به نتیجه این نشست اعتقادی ندارم، ولی اجازه دهید آنها تلاش کنند. تا بعداً حتی یک شهروند اوکراینی هم در خصوص اینکه من به عنوان رئیس جمهور تلاش نکردم شک نداشته باشد.»  زلنسکی معتقد است که مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه «هر چند کوچک، ولی فرصتی» برای کاهش تنش است.

وی ادامه داد: ۲۴ ساعت آینده یک دوره حیاتی برای اوکراین است همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس،طی تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قول داد تلاش کند تا کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف برسد.

منبع : فارس