به گزارش پایگاه خبری نشان :

امین تارخ پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به علت سکته قبلی روز دوم مهرماه در بیمارستان از دنیا رفت و نیما تارخ فرزند این بازیگر گفت، خاکسپاری پدرش ساعت ۱۰ صبح روز چهارم مهرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد.امین تارخ در سریال اغما نقش آفرینی کرده است امین تارخ در شیراز متولد شده است امین تارخ متاهل می باشد امین تارخ مدرس رشته بازیگری می باشد امین تارخ که متولد سال ۱۳۳۲ بود، در بیش از چهار دهه بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون در آثار مطرحی به ایفای نقش پرداخت

بیقراری پسر امین تارخ

امین تارخ

حواشی روز خاکسپاری امین تارخ 

امین تارخ متولد مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

او همچنین در سال های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می توان اشاره کرد.

او در تلویزیون هم در سریال های زیادی بازی کرده که یکی از نقش های ماندگارش در نقش «ابن سینا» بوده است.

«سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.

کمتر از نیم ساعت تا زمان آغاز رسمی مراسم خاکسپاری زنده یاد امین تارخ؛ قطعه ۸۸ بهشت زهرا شاهد حضور جمعی از علاقمندان به این بازیگر بود که برای آخرین بار به دیدار او آمده بودند.

به جز خانواده و برخی مردم علاقه مندان؛ منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، مازیار میری، محمدمهدی عسگرپور، رضا کیانیان و مجید برزگر از جمله افراد حاضر در قطعه هنرمندان هستند که که در تدارک فراهم کردن شرایط برای برگزاری مراسم هستند.

جمشید هاشم پور، حبیب اسماعیلی، حبیب دهقان نسب، گلاره عباسی، عبدالجبار کاکایی، شبنم مقدمی، مجتبا میرطهماسب، فرزین پور محدث، پوریا رحیم سام، مسعود کرامتی، فرزاد حسنی، حسن پورشیرازی،رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری،فریبا کوثری، بهرام افشاری، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، بهرام ابراهیمی،کاظم بلوچی، نوید محمودی، شهرام قائدی، الهام پاوه نژاد،فرهاد توحیدی و... از جمله هنرمندان حاضر بودند.

حمید استیلی فوتبالیست سابق نیز از جمله حاضران بود.

حبیب ایل بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد و محمد احسانی از مسئولان سابق سینمایی در قطعه هنرمندان حضور داشتند.

مراسم ترحیم امین تارخ چهارشنبه ۶ مهر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مسجد پیامبر اعظم در خیابان شریعتی برگزار می شود.

پیکر مرحوم امین تارخ در کنار مزار فرشته طائرپور و افسانه محمدی، بازیگر،کارگردان و مترجم که همین امسال از دنیا رفته به خاک سپرده شد.

تعدادی از مردم علاقه مند متاسفانه بعد از پایان مراسم، مشغول عکس و سلفی گرفتن با بازیگران حاضر در قطعه هنرمندان بودند که در این میان جمشید هاشم پور بیش از بقیه در احاطه دوربین های موبایلی بود

بیوگرافی امین تارخ

نام:امین

نام خانوادگی:تارخ

تاریخ تولد:1332/5/20

محل تولد:تهران

تحصیلات:مدرس رشته بازیگری 

همسر:منصوره شادمنش

امین تارخ در شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدائی و راهنمائی خود را در شیراز به اتمام رساند. او در سال 1356 از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال 1363 با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

منصوره شادمنش متولد سال 1333 در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است، لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال 1357 دارد. فعالیت خود را در سال 1347 در تئاتر آغاز کرد

چهره پسر امین تارخ با این سلفی 
امین تارخ

فیلم شناسی

1381 روزکارنامه

1368 پاتال و آرزوهای کوچک

1366 صعود

1357 بن بست

امین تارخ و منصوره شادمنش سه فرزند به نام های سه فرزند به نام های مانی ، نیما و نامی دارند که هر سه در زمینه هنر فعالیت دارند

فعالیت بازیگری امین تارخ

امین تارخ به مدت 25 سال است که به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می پردازد و نقش های زیادی را در فیلم ها و سریال های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرده است. تارخ هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیأت داوری در جشنواره های ملی بیشمار و همینطور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

او در سال 1373 اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می شود. فارغ التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری تا سال 1387، تعدادی از جوایز هنرپیشه برتر را به خود اختصاص داده اند.در سال 1379 این مؤسسه اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال با عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. تارخ از سال 1376 به عنوان یکی از چهره های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد

امین تارخ

امین تارخ

 بازیگری را با فیلم سینمایی مرگ یزد گرد به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی در سال 1360 آغاز کرد. و در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون سوسن تسلیمی ، علیرضا خمسه و بابک بیات به ایفای نقش پرداخت.

امین تارخ در سال 1363 با بازی در مجموعه تلویزیونیی بوعلی سینا به نویسندگی و تدوین و کارگردانی مرحوم کیهان رهگذار به ایفای نقش پرداخت و به شهرت رسید.

امین تارخ در سریال بوعلی سینا

امین تارخ نقش اصلی سریال بوعلی سینا را بازی می کند و زنده یاد فیروز بهجت محمدی، زنده یاد جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجات ‌الهی و... دیگر بازیگران این مجموعه هستند. بوعلی سینا تاکنون بارها از شبکه های مختلف سیما پخش شده است.

پس از بازی در فیلمهای مرگ یزدگرد و سربداران و بوعلی سینا در سال 1365 در فیلم سینمایی چمدان با پروانه معصومی و خواهر خانمش فرخنده شادمنش همبازی شد. 

سریال تلویزیونی اغما یکی از سریال های به یادماندنی بود که امین تارخ در آن در نقش دکتر پژوهان به ایفای نقش پرداخت و یکی از بازی های خوب خود را به اجرا گذاشت. این سریال به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی رضا جودی که از شبکه اول سیما در ماه رمضان 1387 پخش شد. این سریال در نظر سنجی سایت صدا و سیما به عنوان محبوب ترین سریال تلوزیونی ماه رمضان 86 شناخته شد.

داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است...

فعالیت امین تارخ در تلویزیون 

    1365 - چمدان

    1365 - پرنده کوچک خوشبختی

    1365 - پاییزان

    1366 - سرب

    1368 - مادر

    1368 - جستجوگر

    1371 - شقایق

    1371 - دلشدگان

    1371 - مجسمه

    1371 - سارا

    1372 - آنها هیچکس را دوست ندارند

    1373 - آرزوی بزرگ

    1374 - ماه و خورشید

    1374 - شیخ مفید

    1374 - توطئه

    1376 - هفت سنگ

    1376 - قاعده بازی

    1376 - ساغر

    1352 - لورنزاچیو

    1352 - هنری چهارم

    1354 - اتللو

    1355 - لازارتی

    1355 - زن نیک سچوان

    1358 - مرگ یزدگرد

    1358 - بکت

    1372 - تنبورنواز

    1376 - شاعر

جوایز و انتخابها امین تارخ 

     کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرونده هاوانا)

    لوح تقدیر بازیگر نقش اول مرد مجله گزارش فیلم (مجسمه) - سال 1372

    دوره 15 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1375

    دوره 24 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1384

    برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماه و خورشید)

    برنده تندیس شبکه سوم سیما بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)

    برنده تندیس حافظ مجله دنیای تصویر بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)

    برنده تندیس جشنواره عاشورائیان بهترین بازیگر نقش اول (معصومیت از دست رفته)

    لوح افتخار به عنوان «هنرمند ملی» - سال 1387

منبع : ساعدنیوز