به گزارش پایگاه خبری نشان :

یارانه یارانه راهکاری برای کمک به اقشار ضعیف است. یارانه را باید سریع خرج کرد وگرنه تورم پدر هرچی یارانه است را در می آورد. یارانه باید در کوتاه مدت هزینه شکم شود چون ارزش دیگری ندارد.

طبق ماه های گذشته یارانه معیشتی بهمن ماه نیز به حساب سرپرستان واریز می شود. یارانه معیشتی این ماه نیز طبق روال قبل به صورت نقدی است. میزان یارانه معیشتی بهمن ماه 400 هزار تومان است. هنوز سایتی برای ثبت نام جدید یارانه معیشتی اعلام نشده است. در ادامه آخرین خبر از یارانه معیشتی را می خوانیم.

 چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا اردیبهشت ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

آخرین یارانه نقدی

بیش از ۲۰ میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به اردیبهشت زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

یارانه

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی نوشت: ‌هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشارهای ارزی،حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است.

دولت باید علاوه بر یارانه نقدی،به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیازهای سفره این اقشار، آسیب نبیند‌.

حمید فرداد افزود: برای افرادی که از این سامانه استفاده کرده اند پیامکی حاوی اطلاعات هزینه کرد اعتبار و میزان واریز یارانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: افراد در صورتی که سوالی دارند می توانند با شماره ۹۶۸۶۱۴۰۰-۰۲۱ مرکز تماس شبکه ملی اعتبار تماس برقرار کنند.

سید صولت مرتضوی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند.

تصمیم جدید در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید

وی خاطرنشان کرد: تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است.

مرتضوی درخصوص وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با توجه به انتقادهای صورت گرفته به مصوبه شورای عالی کار عنوان کرد: افزایش حقوق‌ها در شورای عالی کار مصوب شده و احکام‌شان در حال صادر شدن است.

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

 بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به‌ همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

پس از حذف ارز 4200 تومانی پُر حاشیه بود که دولت با هدف جبران توان معیشتی خانوار تصمیم بر پرداخت یارانه گرفت اما مصوبه مجلس بر موضوع دیگری تاکید داشت؛ اینکه قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد.

در واقع مجلس دولت را مکلف به اجرای طرح جدیدی به نام کالابرگ الکترونیک می‌کرد. اما بعد از مدتی زمزمه‌هایی از مجلس به گوش رسید که نشان از نبود تمایل کافی در هیات دولت برای پیگیری سیاست کالابرگ داشت. یکی از نمایندگان مجلس نیز به تجارت‌نیوز گفته بود که دولت پول کافی برای به اجرا درآوردن این طرح در سراسر کشور را ندارد. اما در نهایت تمام این گفته‌ها از سوی وزیر اقتصاد رد شد.

در لایحه بودجه‌ای هم که دیرهنگام به مجلس رفت، تصمیم دولت بر اجرای همزمان یارانه نقدی و کالابرگ بود. با اینحال از دلِ نظرسنجی‌هایی که از سازمان‌های غیررسمی بیرون آمد، در پاسخ به این پرسش که مردم کالابرگ را می‌پسندند یا پول نقد را؟ این آمار ارائه شد؛ حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند.

یکی از خبرنگاران محلی استان هرمزگان هم که در نهایت طرح کالابرگ بهمن ماه سال قبل در آنجا به اجرا درآمد، به تجارت‌نیوز گفته بود که اهالی هرمزگان هم با توجه به مشکلات معیشتی به یارانه نقدی بیشتر نیازمند هستند تا کالای ضروری مورد نظر خود را خریداری کنند. حالا، پس از گذشت یکی دو ماه از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان، سرنوشت این طرح به کجا رسیده است؟

«بازگشت به دوره کوپن» از بهمن ماه سال گذشته در استان هرمزگان به صورت آزمایشی کلید خورد. بعد از آماده شدن بستر لازم برای اجرای این طرح هم، اعلام شد که تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند. دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.