به گزارش پایگاه خبری نشان :

حدود 15 ماه است که وزارت امور اقتصادی و دارایی قانون پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن و با اعتبارسنجی را ابلاغ کرده است. ابلاغیه وزارت اقتصاد به 13 بانک دولتی ارسال شد و قرار بر آن است که تسهیلات خرد تا سقف 100 میلیون تومان بدون نیاز به ضامن پرداخت شود.

حدود ۱۵ ماه است که وزارت امور اقتصادی و دارایی قانون پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن و با اعتبارسنجی را ابلاغ کرده است. ابلاغیه وزارت اقتصاد به ۱۳ بانک دولتی ارسال شد و قرار بر آن است که تسهیلات خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن پرداخت شود.

با این حال برخی از بانک‌ها از اعطای وام به این روش خودداری می‌کنند. در ادامه این سایت شرایط دریافت وام بدون ضامن و دلیل عدم پرداخت وام از سوی بانک‌ها را بررسی می‌کند.

چگونه بدون ضامن وام بگیریم؟

بانک‌های ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، تجارت، صادرات، توسعه صادرات ایران،‌ رفاه کارگران، ملت،‌ پست‌بانک ایران، ‌قرض‌الحسنه مهر ایران و‌ توسعه تعاون بانک‌های زیرمجموعه دولت هستند که قانون تخصیص وام بدون ضامن به آنها ابلاغ شده است.

طبق بخشنامه وزارت اقتصاد و دارایی شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و دستگاه‌های اجرایی دولتی و کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی برای دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان می‌توانند با ارائه گواهی کسر از حقوق وام دریافت کنند. کارکنان بخش خصوصی باید رتبه اعتباری آ یا بی و سایر متقاضیان باید رتبه آ، بی، یا سی داشته باشند. شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و دستگاه‌های اجرایی دولتی و شرکت‌های خصوصی معتبر برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان باید علاوه بر گواهی کسر از حقوق، چک یا سفته نیز ارائه کنند.

چرا برخی بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

علی‌رغم ابلاغیه وزارت اقتصاد مبنی بر اعطای وام بدون ضامن، برخی از بانک‌ها به این قانون پایبند نبوده و حتی آن را بهانه‌ای برای وام ندادن می‌کنند. برخی از بانک‌ها شیوه اعتبار سنجی را در کنار معرفی ضامن به کار گرفته‌اند و شرایط وام گرفتن را سخت‌تر کرده‌اند.

مشتریان در صورت مشاهده چنین تخلفی می‌توانند شکایات خود را ثبت کنند. ثبت شکایت از طریق سایت بانک مرکزی و قسمت ارتباطات مردمی امکان‌پذیر است. در همین بخش امکان پیگیری شکایات هم فراهم شده است./کاماپرس