به گزارش پایگاه خبری نشان :

بازنشستگان را باید دریافت چون بازنشستگان اقشار زحمت کشی بودند که خدمات خود را در جوانی به جامعه عرضه داشتند. بازنشستگان خانواده دارند و مدیریت اقتصادی خانواده به بازنشستگان فشار معیشتی وارد می کند. همچنین مابه‌التفاوت فروردین‌ماه نیز بر اساس جدول زمان‌بندی و در همان روز، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد. بازنشستگان و مستمری‌بگیران معزز سازمان می‌توانند فیش‌های حقوق خود را در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir مشاهده فرمایند.

بر اساس این خبر، پرداخت حقوق بازنشستگان به صورت ماهیانه و به صورت اینترنتی انجام می‌شود. بازنشستگان می‌توانند از طریق سایت تامین اجتماعی به حساب خود دسترسی داشته باشند و می‌توانند به سادگی مشاهده کنند که مقدار حقوق آن‌ها چقدر است و زمان واریز آن به حسابشان تایید شده است.

همچنین، برای رفاه حال بازنشستگان، سامانه پیامکی نیز برای اطلاع رسانی درباره واریز حقوق بازنشستگان توسط تامین اجتماعی به کار گرفته شده است. این سامانه به بازنشستگان پیامک می‌دهد که مقدار حقوق آن‌ها برای چه ماهی و به چه حسابی واریز شده است.

همچنین، بر اساس این خبر، تامین اجتماعی همواره سعی می‌کند تا برای بازنشستگان بهترین راه حل‌ها را فراهم کند. به همین منظور، این سازمان با ارائه خدمات متنوع و راهکارهای مناسب، سعی در افزایش رضایتمندی بازنشستگان دارد.

حقوق بازنشستگان

با توجه به این اطلاعات، بازنشستگان می‌توانند با روش‌های ساده‌تر و به روزتری با وضعیت حقوق خود آشنا شوند و از خدمات بهتری در این زمینه بهره‌مند شوند.

برای دسترسی به سامانه پیامکی تامین اجتماعی و دریافت اطلاعات درباره واریز حقوق بازنشستگان، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

ابتدا به سامانه پیامکی تامین اجتماعی به شماره ۳۰۰۰۴۷۰۶۷۰ پیامک ارسال کنید.

در متن پیامک، عبارت “وضعیت حساب” را وارد کرده و آن را به شماره ۳۰۰۰۴۷۰۶۷۰ ارسال کنید.

پس از ارسال پیامک، در عرض چند لحظه، پیامکی حاوی اطلاعات درباره وضعیت حساب حقوق بازنشستگان شما برای شما ارسال می‌شود.

با استفاده از این سامانه پیامکی، می‌توانید به سادگی و در هر زمانی اطلاعات درباره واریز حقوق خود را دریافت کنید و به روز باشید. همچنین، شما می‌توانید از طریق سایت تامین اجتماعی و با استفاده از شماره تلفن همراه خود، به حساب خود دسترسی پیدا کنید و وضعیت حساب خود را به راحتی مشاهده کنید.

آیا می‌توانم از طریق سامانه پیامکی اطلاعات درباره بیمه‌هایم را دریافت کنم؟

بله، شما می‌توانید اطلاعات درباره بیمه‌های خود را نیز از طریق سامانه پیامکی تامین اجتماعی دریافت کنید. برای این کار، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

به سامانه پیامکی تامین اجتماعی به شماره ۳۰۰۰۴۷۰۶۷۰ پیامک ارسال کنید.

در متن پیامک، عبارت “بیمه‌نامه” را وارد کرده و آن را به شماره ۳۰۰۰۴۷۰۶۷۰ ارسال کنید.

پس از ارسال پیامک، در عرض چند لحظه، پیامکی حاوی اطلاعات درباره بیمه‌های شما برای شما ارسال می‌شود.

در این پیامک، اطلاعاتی مانند نام بیمه‌نامه، شماره بیمه‌نامه، تاریخ شروع و پایان بیمه، مبلغ پرداختی و وضعیت بیمه شما درج می‌شود. با استفاده از این سامانه پیامکی، می‌توانید به سادگی و در هر زمانی اطلاعات درباره بیمه‌های خود را دریافت کنید و به روز باشید

ماجرای واریزی جدید به حقوق بازنشستگان از خرداد چیست؟

واریز حقوق بازنشستگان با افزایش ۲۱ تا ۲۷ درصدی مشابه مصوبه شورای عالی کار، آغاز و طبق خبر‌های منتشرشده، وعده‌های مسئولان برای تکمیل اجرای قانون همسان‌سازی و پرداخت معوقات گذشته هم در آن لحاظ شده است؛ با این حال همچنان ابهامات و مطالباتی وجود دارد که باید دید آیا تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد یا به زمان دیگری موکول می‌شود.

احمد قاسمی (بازنشسته‌ی تامین اجتماعی) در گفتگویی در ارتباط با حقوق اردیبهشت بازنشستگان و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن گفت: سال گذشته وقتی سازمان تامین اجتماعی احکام سال ۱۴۰۱ بازنشستگان را بر مبنای افزایش ده درصدی مورد تایید هیئت دولت صادر کرد، مزایای پرداختی را بر همین مبنا یعنی فقط ده درصد افزایش داد.

او افزود: بعد از کش و قوس‌های فراوان و بعد از حدود ۶ ماه تاخیر که قرار شد افزایش بر مبنای دستورالعمل شورایعالی کار یعنی ۵۷ درصد برای حداقل بگیران و ۳۷ درصد برای سایر سطوح اعمال شود، در نهایت احکام جدید صادر شد و پرداخت مابه التفاوت‌ها تا اسفند به درازا کشید اما سازمان تامین اجتماعی از افزایش مزایا بر مبنای دستورالعمل شورایعالی کار طفره رفت و همان ده درصد اعمال شد و کسی هم به این موضوع اشاره نکرد.

قاسمی یک سوال طرح می‌کند: امسال نیز احکام جدید بر اساس دستورالعمل جدید شورایعالی کار و با اعمال ۲۷ درصد افزایش برای حداقل بگیران و ۲۱ درصد برای سایر سطوح صادر شد اما چرا کمک هزینه مسکن که بایستی بر اساس همان دستورالعمل به ۹۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کرد اینگونه نشد و برای این آیتم ۲۰۰ تومن درنظر گرفته شده است؟

ه گفته‌ی این بازنشسته، در حالیکه ماده نود و شش قانون تامین اجتماعی هیچ اجباری بر افزایش به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار برای سایر سطوح ندارد و بر لزوم افزایش مستمری‌ها به اندازه‌ی هزینه‌های حداقلی زندگی تاکید دارد، همواره همان اعداد شورایعالی کار برای بازنشستگان در نظر گرفته می‌شود اما وقتی پای مزایا در میان است، به مصوبات شورایعالی کار اعتنا نمی‌شود.

قاسمی با بیان اینکه «بالاخره جایگاه بخشنامه شورایعالی کار در اعمال افزایش سالیانه برای بازنشستگان کجاست» اضافه می‌کند: چرا سازمان تامین اجتماعی دوگانه عمل می‌کند؟ اگر قرار است افزایش‌ها برای بازنشستگان براساس مصوبه مزدی شورایعالی کار، اعمال شود پس بایستی تمام بندهای آن در نظر گرفته شود نه آنچه سازمان تامین اجتماعی منافع خود را در آن می‌بیند!

ئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران خوزستان در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت مانده معوقه ۲۵ درصد همسان حقوق بازنشستگان اعتراض کرد.

سینی فعال صنفی بازنشستگان اهواز گفت: تأمین اجتماعی، طبق فرمولی که خود اختراع کرده، بخشی از بازنشستگان را از حق ۲۵درصد متناسب‌سازی محروم کرده است.

فعال صنفی بازنشستگان اهواز گفت: قرار بود برای بازنشستگانی که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شده‌اند، ۲۵درصد باقیمانده نیز اجرایی شود. این مطالبه مدت‌ها به تعویق افتاد تا اینکه چهارشنبه صبح فیش‌ها بارگذاری شد و در کمال ناباوری متوجه شدیم که ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی شامل حال من و بسیاری دیگر از دوستانِ بازنشسته نشده است.

سیدحمد حسینی، فعال صنفی بازنشستگان اهواز، با انتقاد از فرمولِ تأمین اجتماعی برای پرداختِ ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی گفت: در حکمی که در سال ۱۴۰۰ برای من صادر شده، صراحتا آمده که با ۳۵ سال سابقه‌ی کار مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شدم.

وی ادامه داد: قرار بود برای بازنشستگانی که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی شده‌اند، ۲۵درصد باقیمانده نیز اجرایی شود. این مطالبه مدت‌ها به تعویق افتاد تا اینکه چهارشنبه صبح فیش‌ها بارگذاری شد و در کمال ناباوری متوجه شدیم که ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی شامل حال من و بسیاری دیگر از دوستانِ بازنشسته نشده است.

حسینی گفت: وقتی از طریق مراجع رسمی پیگیرِ موضوع شدیم، گفتند طبق محاسباتِ ما، ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی شامل حال شما نمی‌شود. در حالی که طبق حکم، ۲۵درصد شاملِ حال همه‌ی کسانی می‌شود که ۷۵درصد متناسب‌سازی برایشان اعمال شده و این صراحتا در حکم آمده است.

این فعال صنفی بیان کرد: تأمین اجتماعی، طبق فرمولی که خود اختراع کرده، بخشی از بازنشستگان را از حق ۲۵درصد متناسب‌سازی محروم کرده است. درصورتیکه محاسبه خیلی ساده است و فرمول خاصی ندارد و اگر قرار باشد طبق اصول و وعده رفتار کنند ما نیز باید مشمول ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی شویم.