به گزارش پایگاه خبری نشان :

سهام عدالت به مرحله پرداخت سود رسیده است. مسئولان مربوط با فراه‍م کردن زیر ساخت های لازم شرایط پرداخت سود را به شماره شبای دارندگان سهام عدالت فراهم کردند. مردم نیاز نیست برای دریافت سهام عدالت مراجعه حضوری داشته باشند. سود سهام عدالت در پایان سال گذشته نیز به حساب دارندگان آن واریز شد. امسال نیز سود سهام عدالت به همین ترتیب پرداخت می شود.

 

حداکثر زمان واریز سود نقدی شرکت‌های بورسی به چهار ماه کاهش یافت؛ اتفاقی که قطعا باعث می‌شود زمان واریز سود سهام عدالت زودتر صورت بگیرد و احتمالا نحوه واریز نیز متفاوت خواهد شد. اواخر فروردین ماه سال جاری بود که اعلام شد مطابق مصوبه سازمان بورس، پرداخت کامل سود به صاحبان سهام باید حداکثر ظرف چهار ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود انجام پذیرد. درواقع فرصت هشت ماهه از شرکت‌ها گرفته شد و شرکت‌ها موظف شدند سود سهامداران را حداکثر تا چهار ماه بعد واریز کنند.

بر این اساس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در همان زمان  با تاکید بر اینکه زمان‌بر شدن پرداخت سود شرکت‌ها تا بازه زمانی حتی یک‌ساله، موجب کاهش ارزش آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود، اعلام کرد که این تغییرات و پرداخت سود نقدی شامل همه سهامداران می‌شود که پرداخت سود سهام عدالت را هم در بر می‌گیرد؛ بنابراین در روند جدید، سود سهام عدالت زودتر از سنوات گذشته به حساب مردم واریز خواهد شد.

شرکت‌ها برای فعالیت و تهیه صورت‌های مالی خود، یک دوره زمانی یک‌ساله را با آغاز و پایان مشخص، تعیین می‌کنند که به آن سال‌ مالی‌ گفته می‌شود. سال مالی‌ اکثر شرکت‌های بورسی، از ابتدای فروردین هر سال‌ تا پایان اسفندماه همان سال‌ است. اما شرکت‌هایی هم هستند که سال مالی آن‌ها متفاوت است.

شرکت‌های بورسی طبق قانون باید حداکثر چهار ماه بعد از سال‌ مالی، نسبت به تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی اقدام کنند. به عبارت دیگر اگر سال مالی یک شرکت ۲۹ اسفندماه باشد، باید تا پایان تیر ماه نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند. همچنین طبق قانون جدید شرکت‌ها حداکثر چهارماه پس از تشکیل مجمع عمومی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی، باید سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند. بنابراین اگر مجمع یک شرکت در تیرماه برگزار شود، این شرکت موظف است تا پایان آبان ماه سود سهامداران را واریز کند.

سهام عدالت

بررسی ایسنا حاکی از آن است که سال مالی ۳۱ شرکت بورسی سهام عدالت منتهی به ۲۹ اسفند است، بنابراین این شرکت‌ها باید در تیر اقدام به برگزاری مجمع و در آبان اقدام به واریز سود سهامداران و همچنین مشمولان سهام عدالت کنند. بر این اساس، سال مالی سه شرکت ۳۱ شهریورماه، یک شرکت ۳۱ فررودین ماه و یک شرکت نیز ۳۱ خردادماه است.

واریز سود سهام عدالت دومرحله‌ای خواهد شد؟

از آنجاکه سال مالی شرکت‌های بورسی متفاوت است و مهلت واریز سود این شرکت‌ها با یکدیگر فرق دارد، احتمال دارد واریز سود سهام عدالت امسال هم مانند سال گذشته در دو مرحله صورت بگیرد. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی تاکید کرد که الزام شرکت‌های بورسی به واریز سود نقدی سهام طی مدت چهار ماه باعث پرداخت به موقع سود سهام عدالت می‌شود که این اتفاق به نفع مردم است.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی به الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای واریز سود سهام عدالت مجامع حداکثر تا چهار ماه اشاره کرد ‌و افزود: اقدام سازمان بورس در الزام شرکت‌های بورسی برای اصلاح اساسنامه‌ قابل تحسین است؛ زیرا در این صورت شرکت‌های بورسی ملزم می‌شوند تا حداکثر چهار ماه سود مجامع را واریز کنند که این اتفاق به نفع مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از مردم از طریق بورس امرار معاش می‌کنند، واریز به هنگام سود مجامع برای سهامداران مفید بوده و همچنین باعث ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

میرتاج‌الدینی همچنین گفت: فایده دیگر این اقدام آن است که سود سهامداران عدالت زودتر پرداخت می‌شود و این موضوع دیگر به پایان سال موکول نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا سود مجامع کمتر از یک ماه پرداخت می‌شود، گفت: وقتی سود مجامع به موقع پرداخت شود دیگر پول در حساب شرکت‌ها باقی نمی‌ماند و ارزش پول سهامداران به میزان تورم نصف نمی‌شود؛ این اقدام رویکردی است که در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد.

لازم به ذکر است که سازمان بورس در روزهای پایانی فروردین ماه در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: با اصلاح اساسنامه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس، حداکثر زمان واریز سود نقدی شرکت‌های بورسی پس از تصمیم مجمع عمومی به چهار ماه کاهش یافت.

مراحل استعلام سهام عدالت با کارت ملی:

    ۱- در اولین مرحله وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir شوید.

    ۲- در این مرحله عبارت ورود به سامانه را انتخاب کنید.

    ۳- اگر گزینه مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم را داشت تیک‌دار کنید و روی ادامه یا متوجه شدم کلیک کنید.

    ۴- کد ملی خود و کد امنیتی موجود در صفحه را وارد کرده و روی ادامه کلیک کنید.

    ۵- در صورتی که مشمول این سهام نباشید، یک پیام با کادر قرمز رنگ مشاهده می کنید.

    ۶- اگر کد ملی شما در سیستم ثبت شده باشد شما به مرحله بعدی می روید.

    ۷- اینجا در صورت صحیح بودن اطلاعات هویتی سهامدار، روی تایید و ورود کلیک کنید.

    ۸- گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام را برای مشاهده برگه سهام عدالت انتخاب کنید.

    ۹- در مرحله آخر و در برگه سهام؛ ارزش اسمی سهام، وضعیت واریز سود، تعداد، زمان و مبلغ سود‌های واریزی تا امروز را مشاهده می‌کنید.

پس از استعلام سهام عدالت و مطمئن شدن از دارایی سهام عدالت،می توانید آزادسازی سهام خود را انتخاب کنید تا جهت فروش یا استعلام قیمت لحظه‌ای سهام خود اقدام کنید.