به گزارش پایگاه خبری نشان :

یارانه نقدی راهکاری برای کمک به هزینه معیشتی مردم به حساب می آید . هنگام پرداخت یارانه نقدی نه تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه می شود بلکه درامد اعضای خانواده را هم مورد برسی قرار می دهند . یارانه نقدی از نیمه اول شهریور برای ۵ دهک اول افزایش میباید . محاسبه دهک بندی جدید یارانه نقدی اعلام شده است . در ادامه اخرین خبر از یارانه نقدی را بخوانید .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم ولی بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا شهریورماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی شهریورماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

یارانه معیشتی برای مردم مهم است. یارانه معیشتی واریز شد . یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد . یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود . آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با همه مشکلات موجود در کشور چقدر در حوزه‌های رفاهی خرج می‌شود؟ حدود ۲۴۵ همت در بخش آموزش، حدود ۳۹۰ همت در بخش بهداشت و درمان، ۱۰۰ همت در بخش یارانه نقدی و ۱۰۰ همت یارانه نان هزینه می‌شود. تبصره ۱۶ وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و تبصره ۱۸ وام‌های اشتغالزایی را هم باید به فعالیت‌های رفاهی اضافه کرد. البته در شرایط تورمی اگر این‌ها هم نباشد مشکلات بیشتر می‌شود.

طغیانی ادامه داد: در شرایط تحریم باید در این زمینه‌ها بهتر عمل کنیم. در حال حاضر به سه دهک نفری ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های دیگر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مجموع به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم ولی اصلا بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند و به چند نفر باید بیشتر یارانه بدهیم؟!(نود اقتصادی)

رقم یارانه نقدی این دهک ها افزایشی شد

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پنج دهک اول درآمدی درحالی می‌توانند از امتیاز تشویقی این طرح بهره‌مند شوند که ۵۰ درصد یارانه‌شان را از میان ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده و از میان ۹۰ هزار فروشگاه متصل به طرح خریداری و مصرف کنند، این در حالی است که قرار است به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شده‌اند هم فراهم شود.

طرح کالابرگ الکترونیک به منظور حفظ سفره غذایی مردم از تورم اجرا شده تا مردم دچار مشکل تغذیه‌ای نشوند. از همین رو ۱۱ قلم کالای استاندارد در سبد تغذیه‌ای تعریف شده است که مردم با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح می‌توانند اقلام موردنیاز سفره خود را خریداری کنند.

خرید این ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق طرح کالابرگ، شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر UF، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر است که با استفاده از مبلغ یارانه، خانوارها با مراجعه به یکی از این ۹۰ هزار فروشگاه متصل می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

مرحله اول سراسری اجرای این طرح از ۱۳ خردادماه امسال آغاز شد؛ به گونه‌ای که میزان «یارانه» سه دهک اول درآمدی که صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور را شامل می‌شد، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یافت.

پس از آن در ۳۱ تیرماه، مرحله جدید طرح کالابرگ در حالی شروع شد که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد، به طوریکه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی (معادل ۵۰ درصد) افزایش اعتبار بدون سقف برایشان اعمال شد.

اما چندی پیش و همزمان با آغاز هفته دولت، سید صولت مرتضوی، وزیر رفاه اعلام کرد که یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ به ۵ دهک ارتقاء یافته است؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

به عبارتی بهره‌مندی از طرح مذکور اختیاری است و هر کسی بخواهد می‌تواند این ۴۰۰ هزارتومان را نقدی دریافت و کالایی دیگر خریداری کند، اما اگر ۲۰۰ هزارتومان را از سبد غذایی خریداری کند ۲ امتیاز به او داده می‌شود؛ امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می‌دهد و امتیاز دوم این است که ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم رفع فقر در کشور و کمک به دهک‌های پایین و افراد کم درآمد جامعه است، بیان کرد: در سال گذشته بعد از اینکه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای هدایت شد که امروز هر نفر تقریباً ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان از دولت کمک و یارانه می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در دو سال گذشته به ۴.۸ درصد رسیده است، اعلام کرد: امروز اقتصاد کشور به موضوع تحریم وصل نیست.

اما در همین راستا پرسش‌هایی از سوی شهروندان مطرح شده است که وزارت رفاه به چند سوال متداول درخصوص طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:

ـ چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می‌شوند؟

خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه هستند.

ـ من مشمول دریافت بوده‌ام اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

پس از نصب برنامه کاربردی «شما» نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مشمول دریافت یارانه هستند.

ـ من مشمول دریافت یارانه نیستم، با این وضع باید چه کنم؟

جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه WWW.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

ـ مبلغ اعتبار چقدر است؟

مبلغ اعتبار به میزان یارانه دریافتی خانوار است.

ـ اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانوار شارژ شده است؟

اعتبار به سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

یارانه نقدی

ـ اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار بر روی کد ملی شارژ می‌شود. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

ـ پیامک شارژ/ واریز اعتبار را دریافت نکرده‌ام. چگونه مانده اعتبار خود را استعلام بگیرم؟

میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است: از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸* یا با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که می‌توانید از طریق برنامه‌های بازار یا مایکت با مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل Ios باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir دانلود کنند.

ـ چگونه از اعتبار استفاده کنم؟

با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی «شما» یا سایت Shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند می‌توانید از خرید اعتباری استفاده کنید.

ـ کالاهایی که شامل اعتبار می‌شوند، کدام‌اند؟

اقلام کالای اساسی شامل: شیر و ماست کم‌چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج است. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می‌توانید به برنامه کاربردی «شما» یا سایت Shoma.sfara.ir مراجعه کنید.

ـ آیا در این طرح کالای خاصی ارائه می‌شود؟

خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجازی دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

ـ چه اصنافی تحت پوشش هستند؟

عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ـ آیا امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟

بله فهرست فروشگاه‌های مجاز و آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل مشاهده است.

یارانه نقدی

ـ آیا می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی کرد؟

بله، این امکان فراهم است که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

ـ آیا در یک خرید باید از اعتبارم استفاه کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟

بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد.

ـ شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است؟

بله، یارانه ماه بعد، یک ماه زودتر در حساب کالابرگ الکترونیکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

ـ اعتراض به دهک‌بندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟

ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکان‌پذیر است.

ـ چگونه می‌توان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟

با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توانید خرید را انجام دهید.

آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

از چه فروشگاه‌هایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟

فروشگاه‌های مجاز که آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل مشاهده است.

آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟

بله، به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

ـ آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟

خیر، فعلا با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

ـ اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت کنید.

چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک‌بندی‌ یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.

سید صولت مرتضوی اظهار داشت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک‌بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند.

وی افزود: شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک‌بندی‌ها تاثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی‌متری تغییر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک‌بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک‌بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک‌بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: اگر خانوارهای ذیل دهک‌های درآمدی یک تا ۵ نیمی از یارانه نقدی خود را به خرید ۱۱ قلم کالای مشمول کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند، نفری ۱۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه تشویقی (اعتباری) دریافت می‌کنند.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره جزئیات افزایش یارانه نقدی برخی دهک‌های درآمدی، اظهار کرد: در حال حاضر هر عضو خانوار دهک‌های یک تا ۳، ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که اگر ۲۰۰ هزار تومان آن را از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این افزایش رقم یارانه منوط به آن است که ۵۰ درصد یارانه (۲۰۰ هزار تومان) را از سبد ۱۱ قلم کالای اعلام شده خریداری کنند.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه با تصویب دولت تعداد دهک‌های مشمول این تشویقی در یارانه نقدی، از ۳ به ۵ دهک افزایش یافته است، بیان کرد: تعداد افراد مشمول افزایش یارانه نقدی از ۲۹ میلیون به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

عسگریان افزود: افراد این دو دهک درآمدی اضافه شده به رشد مبلغ اعتبار یارانه، در حال حاضر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند؛ ولی آنها هم اگر می‌خواهند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی را دریافت کنند، باید ۲۰۰ هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای تعریف شده، خریداری کنند. ضمن این که این ۱۲۰ هزار تومان تشویقی یارانه، قابل نقد شدن نیست و باید صرفاً به صورت خرید از سبد کالابرگ الکترونیک مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند این در حالی است که تا هفته گذشته ۹۰ هزار فروشگاه طرف قرارداد بود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ۱۲ هزار شعبه در سراسر کشور دارند که با کالابرگ الکترونیکی می‌توان از دستگاه‌های پوز آنها خریداری کرد.

به گزارش ایرنا، ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است.

این سبد غذایی، تامین کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که ارزان قیمت در اختیار خانوارها قرار می گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور (سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و ساختمان) در دهه ۹۰ تقریباً صفر بود و حتی در برخی سال‌ها این شاخص منفی شد؛ مخصوصاً در سه سال پایانی دولت قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۱۵ و ۱۷ درصد گزارش شده است.

منظور ادامه داد: در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری‌ها بهبود پیدا کرد و نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲ درصد افزایش پیدا کرد و تلاش می‌کنیم این شاخص را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم.

وی در با اشاره به کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نرخ رشد پایه پولی در سال ۹۹ (در آخرین سال فعالیت دولت قبل) حدود ۴۱ درصد بود که در پایان سال گذشته به ۳۱ درصد و الان هم به حدود ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است بنابراین خود همین مسئله باعث می‌شود که بتوانیم متغیر‌های پولی را کنترل و از افزایش نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در تمام دوره دولت یازدهم و دوازدهم دو رقمی و حتی در برخی سال‌ها حدود ۱۲ تا ۱۲.۵ درصد بود، گفت: در آخرین سال دولت قبل (سال ۱۳۹۹) تک رقمی و به ۹/۸ درصد رسید که در دولت سیزدهم نرخ تک رقمی حفظ و کاهش هم پیدا کرد؛ به طوری که در پایان سال گذشته نرخ بیکاری ۸.۲ درصد رسید.

وی تصریح کرد: میزان اشتغالی که در دولت سیزدهم ایجاد شده توانست منجر به کاهش نرخ بیکاری شود و نرخ ۸.۲ درصد، عدد قابل قبولی است و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در دو دهه اخیر در کشور است.

منظور در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم رفع فقر در کشور و کمک به دهک‌های پایین و افراد کم درآمد جامعه است، بیان کرد: در سال گذشته بعد از اینکه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای هدایت شد که امروز هر نفر تقریباً ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان از دولت کمک و یارانه می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همین موارد باعث بهبود رفاه عمومی افراد کم درآمد شد؛ هرچند تغییرات نرخ ارزی که در سال گذشته به ناچار به عنوان یک جراحی اقتصادی اتفاق افتاد و ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل ادامه نبود، اثرات تورمی ایجاد کرد که این تورم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اثر تعدیل نرخ ارز که در سال گذشته انجام شد، امروز به تدریج فروکش کرده است به نوعی در سال جاری وارد دوره تورم پایین شدیم؛ به طوری که نرخ تورم ماهانه اسفند ماه سال گذشته ۵.۷ درصد بود، اما در فروردین ماه به ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرد و نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت، خرداد و نیز به تدریج کاهش یافت و در تیرماه به ۲ درصد رسید.