به گزارش پایگاه خبری نشان :

در سال گذشته پایه حقوق کارمندان 1401 حدود 60 درصد افزایش داشت . پایه سنوات روزانه نیز به حقوق کارمندان تعلق می‌گیرد . برای کمک به سبد معیشتی کارمندان ، در اینده نزدیک حقوق کارمندان حدود 20 در صد افزایش می یابد . در این صفحه آخرین اخبار مربوط به حقوق کارمندان را دنبال کنید. رقم احتمال حقوق کارمندان برای سال آینده را در این خبر ملاحظه می کنید .

 

همسان سازی حقوق کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره پرداخت مطالبات گندمکاران بیان کرد: بخش عمده ای از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مختصر مطالباتی باقی مانده که در حال تامین منابع آنها هستیم. از این رو این مطالبات در اولین فرصت پرداخت خواهد شد.

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: خدمتگزاران و سرایداران به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل ۳۵ و ۵۰ درصد حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود، برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این مصوبه کمک بسیار خوبی برای خدمتگزاران و سرایداران مدارس است. اضافه کرد: پس از اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه مسائل و مشکل خدمتگزاران مدارس مطرح شد. اعضای کمیسیون تلفیق برنامه حمایت قاطعی داشته. به این پیشنهاد رأی مثبت دادند. تا بین ۳۵ تا ۵۰ درصد به حقوق این عزیزان اضافه شود.

کوچکی نژاد اظهار امیدواری کرد. این مصوبه در صحن مجلس نیز رأی مثبت بیاورد. تا با رأی نمایندگان این مصوبه تبدیل به قانون و احکام جدید برای این عزیزان صادر شود.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه افزود: امروز مدارس کشور به شدت نیازمند نیروهای سرایدار و خدمتگزار جدید نیز است. زمینه جذب نیروهای جدید نیز در آموزش و پرورش فراهم شده. نیروهای جدید به زودی جذب خواهند شد .

عضو کمیسیون تلفیق جزئیات مصوبه اعضای کمیسیون متبوعش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان ، سربازان و مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را تشریح کرد.

احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به مصوبات کمیسیون متبوعش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، سربازان و همچنین مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امدادامام خمینی (ره) گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به‌ میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی

۳- بند (۶) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- در ابتدای بند مذکور عبارت در اجرای جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» الحاق می‌شود.

ب- عبارت «حداقل مبلغ حکم کارگزینی یا قرارداد افرادی که در سال جاری استخدام یا در قالب قرارداد کار معین (مشخص) یا طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کارگیری می‌شوند هفتاد میلیون (۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تعیین می‌شود.» حذف می‌شود.

پ- در تبصره (۱) بند یاد شده، عبارت و صرفاً در محاسبه پاداش پایان خدمت موضوع بند (ه) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی احتساب می‌شود.» حذف می‌گردد.

به عبارتی سال‌هاست که نه تورم مبنای افزایش حقوق کارگران است و نه سبد معیشت خانوار. بلکه دستمزد در جلساتی با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و نمایندگان دولت تعیین می‌شود. از طرفی چون دولت بزرگترین کارفرما در اقتصاد ایران است، هر افزایش حقوقی، بر هزینه‌های بالای دولت فشار مضاعف ایجاد می‌کند. در نتیجه دولت یکی از طرفداران افزایش حداقلی دستمزد است.

اگر امسال نمایندگان کارگری به افزایش حقوق به میزان تورم تن بدهند، حداقل حقوق باید 40 درصد افزایش پیدا کند و مبلغ دریافتی کارگران باید به عدد 9 میلیون تومان نزدیک شود.

اگر هم قرار باشد سبد معیشت خانوار مبنای تعیین مزد باشد، که باید به اعداد بالای 10 و حتی 15 میلیون تومان امید داشت. اما سال‌هاست که نه تورم و نه سبد هزینه خانوار، ملاک تعیین حداقل مزد قرار نمی‌گیرد و این رقم افزایش حقوق در جلسات تعیین دستمزد و با رای نهایی دولت تعیین می‌شود.

 حقوق کارمندان

در آخرین خبری که از بودجه منتشر شده است، مساله افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت مطرح و گفته شده که هیچ کارمندی نباید پس از این کمتر از 7 میلیون تومان حقوق دریافت کند. همین دو عدد کافی است تا بتوان از طریق آن نتیجه گرفت که احتمالا حداقل حقوق کارگران هم به میزان 20 درصد افزایش خواهد داشت و نهایتا به رقم 7 میلیون تومان در ماه می‌رسد.

وی افزود: براساس این مصوبه حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق‌بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.