به گزارش پایگاه خبری نشان :

بهزاد نورایی- پیش بینی قیمت دلار با تحولات جدید سیاسی اقتصادی کشور همراه است که با توجه به تحریم های جدید با پیچیدگی خاصی همراه است.

 در اینجا، نکاتی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در ایران را بررسی خواهیم کرد.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار در ایران

وضعیت اقتصادی کشور: 

عواملی مثل رشد اقتصادی، تورم، بدهی بین‌المللی و نرخ بهره مرجع، بر قیمت دلار در ایران تأثیر می‌گذارند. به‌طور کلی در صورت رشد اقتصادی قوی، کاهش تورم و کاهش بدهی بین‌المللی، ارزش دلار پایینتر خواهد بود.

 تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی: 

عوامل جهانی مانند تحریم‌ها، تغییر سیاست‌های تجاری، تحولات سیاسی و نرخ نفت، نیز بر قیمت دلار در ایران تأثیر دارند. این تحولات می‌توانند باعث نوسانات و پیش‌بینی‌ناپذیری در بازار ارز شوند.

تقاضای بازار: تقاضای بالا برای دلار، که ناشی از نیازهای واردکنندگان، مسافران و سرمایه‌گذاران است، باعث افزایش قیمت دلار می‌شود. عواملی مانند توریست‌ها، نیازهای صنایع داخلی و نرخ بهره سپرده‌ها در بانک‌ها در تقاضای بازار تأثیرگذارند

نرخ بهره: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده در ارزش دلار، نرخ بهره‌ می‌باشد. این آیتم معمولا با اعلام نرخ بهره فدرال رزرو یا بانک مرکزی، تاثیر مهمی در پیش بینی قیمت دلار و ارزش آن خواهد داشت. به طور کلی، هرچقدر نرخ بهره افزایش یابد، ارزش دلار نیز به تبع آن بیشتر شده و پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده با احتمال بیشتر، روند افزایشی به خود می‌گیرد.

پایه پولی: این مورد نیز در جامعه ایران برای نوسان دلار به شدت تاثیر گذار است. پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی می‌گردد. با سرازیر شدن نقدینگی، تقاضا افزایش یافته و منجر به تورم و عوارض آن می شود. برخی از نمودهای این موضوع شامل عدم رشد متوازن اقتصادی یا عدم خلق ارزش هستند.

 ۲. روش‌های تحلیلی برای پیش‌بینی قیمت دلار در ایران

 تحلیل فنی: این روش بر اساس الگوهای گذشته قیمت دلار، شاخص‌های فنی مانند خطوط روند، نقاط پشتیبانی و مقاومت، میانگین‌های حرکت و مؤشرهای فنی استوار است. با بررسی این الگوها و شاخص‌ها، سعی می‌شود روند و تغییرات آینده قیمت دلار پیش‌بینی شود

تحلیل بنیادی: این روش بر اساس عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی تأثیرگذار بر قیمت دلار استوار است. با بررسی داده‌های اقتصادی و سیاسی مبنایی کشور و جهان، پیش‌بینی تغییرات قیمت دلار صورت می‌گیرد. مثلاً، بررسی رشد اقتصادی، تورم، تحولات سیاسی و نرخ نفت در قیمت دلار تأثیرگذارند

استفاده از مدل‌های آماری و هوش مصنوعی: با توجه به پیچیدگی بازار ارز و تعداد زیادی عوامل مؤثر بر قیمت دلار، استفاده از روش‌های پیشرفته مانند مدل‌های آماری و هوش مصنوعی می‌تواند در برآورد بهتر قیمت دلار کمک کند. این مدل‌ها قادرند با تجزیه و تحلیل داده‌های گذشته و بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیچیده، پیش‌بینی خطاهای کمتری انجام دهند. لطفا توجه داشته باشید که پیش‌بینی‌ها ممکن است درست یا نادرست باشند و بر اساس شرایط متغیر بازار ارز تغییر کنند. همچنین، استفاده از منابع معتبر و متخصصان خبره برای انجام پیش‌بینی‌های مالی توصیه می‌شود

پیش بینی قیمت دلار در سال 1402 با ادامه تحریم ها

حال به سراغ پیش بینی قیمت دلار در سال جدید می‌رویم که در این رابطه می‌توان به 2 استراتژی کلی اشاره کرد. تداوم تحریم‌ها و یا رفع آنها. برای پیش بینی قیمت دلار، می‌توان از چند دیدگاه مختلف به این موضوع نگاه کرد که عبارتند از:

پیش بینی سازمان برنامه و بودجه از قیمت دلار: در این پیش بینی که تصویری از آن در فضای مجازی منتشر شده است، قیمت دلار با وجود تحریم ها در حدود 48 هزار تومان تخمین زده شد. با این حال این هدف حتی برای سال 1401 نیز به درستی محقق نشده و قیمت دلار از آن عبور کرد.

پیش بینی تکنیکال: اگر بخواهیم از دید تکنیکالی این موضوع را بررسی کنیم، می‌بایست نگاهی به چارت دلار داشته باشیم. با این حال باید بدانید به دلیل رشد شارپی که دلار در هفته های اخیر داشته است، اعداد دقیقی برای پیش بینی این ارز بدست نمی‌آید اما در موارد غیر دقیق می‌توان قیمت دلار را با اهداف حدود 60 – 70 هزار تومان درنظر گرفت.

پیش بینی براساس گذشته: راهکار دیگر برای پیش بینی قیمت دلار در سال 1402 آن است که از سابقه تغییرات آن استفاده کنیم. در این حالت می‌توان با توجه به جدول زیر، قیمت دلار را در سال 1402 در حدود 75 (با رشد 50 درصدی) الی 120 تومان (با رشد 135 درصدی) درنظر گرفت.

در نتیجه بازار ارز در سال 1402 قادر است نوسانات به شدت بالاتری را تجربه کند. چراکه بازه حداقل و حداکثری تخمین زده شده، فاصله بسیار زیادی را نسبت به یکدیگر دارند.

پرسش های متداول

از جمله پرسش‌های متداولی که ممکن است در مورد پیش بینی قیمت دلار و نوسانات آن داشته باشید، می‌توان گفت:

رشد کدام بازار در سال 1401 بیشتر بود؟

برای پاسخ به این پرسش، لازم است میزان بازدهی طلا، دلار، مسکن و بورس را با یکدیگر مقایسه کنیم که در این صورت می‌توان گفت:

قیمت دلار در سال 1402 چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش، باید شرایطی که در این سال رخ می‌دهند را بررسی کرد. از وضعیت تحریم‌ها گرفته تا میزان فروش نفت و سیاست‌های اقتصادی دولت، همگی مهم هستند.