به گزارش پایگاه خبری نشان :

مهم‌ترین شرط ثبت‌ نام وام ازدواج داشتن تابعیت ایرانی است. اگر فردی دارای تابعیت ایرانی باشد، اما ساکن ایران نباشد ، باز هم میتواند وام ازدواج را دریافت کند . وام ازدواج تنها به هر زوجی یک بار تعلق میگیرد . در واقع هر مرد که ساکن ایران است تنها یکبار میتواند از وام ازدواج بهره مند شود و در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با وام ازدواج میپردازیم .

مهدی صحابی مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفت: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد و برخی از آن‌ها را برکنار کردیم، اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند.

مهدی صحابی با اشاره به وعده ، افزود: بر اساس آخرین آمار، تسهیلات پرداختی ازدواج از اول سال تا‌کنون به ۳۸۵ هزار نفر و به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین گفت: ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است و تا آخر سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان قرار است به همت شبکه بانکی جذب و پرداخت شود و تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد.

زمان پرداخت وام ازدواج 1402

مبلغ، شرایط و جزئیات چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال 1402 و تاریخ پرداخت وام ازدواج 1402 اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «هاشم مولایی» درخصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال جاری اظهار کرد: براساس بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال، تسهیلات ازدواج از طریق بانک مرکزی در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: این تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان است و بخشنامه اعطای آن، روز دهم فروردین‌ماه جاری توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است و بانک‌ها با دریافت این ابلاغ و ثبت نام متقاضیان در سامانه اقدام می‌کنند.

رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی درخصوص تأمین اعتبار پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها توضیح داد: صددرصد منابع لازم در پرداخت تسهیلات ازدواج از طریق منابع قرض‌الحسنه مشتریان بانک‌ها و ۵۰ درصد نیز از منابع حساب‌های جاری بانک‌ها تأمین می‌شود.

وام ازدواج فقط به زوج‌های کمتر از ۵۰ سال پرداخت می‌شود

مولایی تاکید کرد: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت محدودیت سنی ۵۰ سال برای اعطای وام تعیین شده است، به این معنی که این تسهیلات تنها به زوج‌های کمتر از ۵۰ سال پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: البته براساس طرح تشویقی برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۰ میلیون تومان به وام ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده اضافه خواهد شد که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی درباره ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج، گفت: زوجین می‌توانند هر زمان که مایل بودند با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir نسبت به ثبت‌نام برای وام ازدواج اقدام کنند و پس از تکمیل فرم مربوطه، کد رهگیری ۱۰ رقمی ارسال می‌شود.

مولایی ادامه داد: پس از تعیین شعبه توسط بانک مرکزی، متقاضیان ۱۲ روز کاری فرصت دارند که به بانک و شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل مدارک که زمان ۴۵ روزه در نظر گرفته شده اقدام کنند. پس از تکمیل مدارک تسهیلات پرداخت می‌شود.

وام ازدواج

مولایی تاکید کرد: ابلاغیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، روز دهم فروردین ماه امسال به شبکه بانکی ارسال شده و یک هفته زمان برای ابلاغ به تمام بانک‌ها و شعب در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، در بخشنامه شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ دهم فروردین ماه ۱۴۰۰، بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جز (۱) بند قانونی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صددرصد (۱۰۰٪) مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (۵۰٪) سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند. بانک‌ها نیز مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱/‌۰۱/‌۱۳۹۷‬ بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت، ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است. تمام بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

با توجه به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

تأکید می‌شود که ترتیبی از سوی شبکه بانکی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته کاری از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‌‌‌‌‌‌‌‌

وام ازدواج

مراحل ثبت‌نام و اخذ تسهیلات وام ازدواج

۱. مطالعه دقیق شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج، قبل از ثبت‌نام

۲. ثبت‌نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir برای هر یک از زوجین به صورت جداگانه

۳. دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی

۴. مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج. (مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک‌ها با توجه به میزان منابع قرض‌الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.)

۵. مراجعه به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم

۶. اتمام مراحل اخذ وام در شعبه مربوطه