به گزارش پایگاه خبری نشان :

قیمت مرغ در بازار این روزها نوسان قیمت دارد . بازار قیمت مرغ مدام دچار نوسان می شود .قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته کمی تغییر کرد . امروز قیمت مرغ در بازار حدودا کیویی ۲۲ هزار تومان کاهش یافته . برای دریافت جزئیات بیشتر از قیمت مرغ در بازار امروز 29 شهریور ۱۴۰۲ در ادامه با نشان آنلاین همراه باشید .

قیمت مرغ در بازار به نرخ مصوب خود رسیده است و این محصول در برخی از شهرهای کشور حتی زیر نرخ مصوب خود به فروش می‌رسد.

براساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم مرغ گرم در تهران ۷۵ تا ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در شهری مانند ارومیه نرخ این محصول ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان است.

در این شهر هر کیلوگرم مرغ خود شهرستان ۷۵ هزار تومان و مرغ سایر شهرستان ها ۷۳ هزار تومان است که این به معنی آن است که نرخ مرغ در برخی مناطق کمتر از نرخ مصوب را نیز تجربه کرده است.

افزایش جوجه ریزی به بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه و تامین نهاده های دامی از جمله دلایل کاهش دوباره قیمت مرغ در بازار است؛ اسفند ماه سال گذشته میزان جوجه ریزی کمتر از ۱۰۰ میلیون قطعه در ماه بود.

بنابر این گزارش قیمت تخم مرغ با نزدیک شدن به فصل سرما افزایش یافته است به طوری که در دو هفته گذشته هر شانه ۳۰ عددی از  این محصول از ۸۷ هزار تومان به  بیشتر از ۱۱۰ هزار تومان  رسیده است.

بر اساس مشاهدات میدانی حداقل قیمت مصوب یک شانه تخم مرغ ۳۰ عددی فله ۱۱۰ هزار تومان است اما این محصول با قیمت های متفاوت ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان به فروش می رسد و در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران این محصول یافت نمی‌شود.

درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نیز می‌توان به تغییر فصل و افزایش تقاضا در بازار و صادرات این محصول اشاره داشت؛ از طرفی همواره در نیمه دوم شهریور ماه صنایع تولید کننده کیک و شیرینی با توجه به نزدیک بودن به بازگشایی مدارس، اقدام به خرید عمده تخم مرغ برای افزایش تولید می‌کنند.

قیمت انواع گوشت مرغ بسته بندی 

نام محصول وزن قیمت / تومان

سینه بی پوست مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۲۶۱,۰۰۰

بازو ساده مهیا پروتئین ۰.۹ کیلوگرم ۹۲,۷۰۰

ساق مرغ پویا پروتئین ۱۸۰۰ گرم ۲۶۱,۰۰۰

بال و بازو مرغ پویا پروتئین ۹۰۰ گرم ۹۷,۶۵۰

بال و بازو کبابی مرغ پویا پروتئین ۹۰۰ گرم ۱۰۷,۴۱۰

جوجه کباب ران مرغ زعفرانی مهیا پروتئین ۰.۹ کیلوگرم ۱۷۴,۲۴۰

جوجه کباب سبزیجات پویا پروتئین ۵۰۰ گرم ۹۶,۸۰۰

قیمت مرغ

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌تواند قیمت مرغ را به قیمت مصوب نزدیک کند؟ گفت: همان‌طور که گفته شد اگر قیمت‌های تمام شده برای مرغداران که بخش مهم آن قیمت نهاده است به قیمت ارزان‌تر به‌دست آنها برسد، حتما شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود؛ اما به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی بیفتد و فکر می‌کنم که در نهایت دولت در کوتاه مدت می‌تواند قیمت‌ها را پائین آورد و بعد از مدتی دوباره روند سابق تکرار خواهد شد و قیمت‌ها شیب صعودی به خود می‌گیرند.وی افزود: به این نکته نیز باید توجه داشت که هرساله در نیمه دوم سال شاهد رشد قیمت در مرغ در بازار هستیم و فکر نمی‌کنم امسال سالی استثنایی برای این بازار باشد و به نظرم روند افزایش قیمت‌ها تکرار خواهد شد.

الوندی همچنین در پاسخ به این سوال که با این حال چرا افت قیمت‌ها در بازار محسوس نیست، گفت: اگر ما تورم را در نظر بگیریم و نسبت تورم به افزایش قیمت را در نظر بگیریم می‌بینیم که مدتی است مرغ روی قیمت ثابتی ایستاده است و هیچ نشانه‌ای از این تورمی که در جامعه است را در قیمت مرغ نمی‌بینیم. بنابراین به معنای واقعی نمی‌گوییم قیمت کاهش یافته بلکه می‌گوییم افزایش قیمتی که همراه با تورم باشد را در این محصول مشاهده نمی‌کنیم.

نوسان قیمت مرغ در بازار امروز

صالح‌اعلا درباره نحوه دسترسی مرغداران به انواع نهاده‌ها اظهار کرد: طی چند ماه گذشته شاهد تغییراتی در عرضه سهمیه نهاده مرغداران بودیم که این موضوع مشکلاتی را برای فعالان این بخش به وجود آورد.

به گفته وی در تابستان قطعی برق نیز مشکلات و نگرانی‌های زیادی را برای مرغداران به همراه داشت که بعضی از فعالان این صنف را با ورشکستگی مواجه کرد؛ چون قطع برق منجر به از بین رفتن و تلف شدن بسیاری از جوجه‌ها شده بود.وی درباره نحوه حمایت دولت از مرغداران گفت: مسئولان اگر بتوانند نیازهای اولیه مرغداران را برآورده کنند، حتما شاهد بازار و قیمت‌های مناسب‌تر در کشور خواهیم بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون راهکار تنظیم بازار مرغ را حذف قیمت گذاری دستوری و عدم دخالت در بازار اعلام کرد و گفت: دولت با حذف قیمت گذاری دستوری، واگذاری امور به بخش خصوصی و تشدید نظارت ها می تواند بازار را به تعادل برساند.

به گفته ارسلان قاسمی دولت با حمایت از دهک های کم درآمد همچون کالابرگ می تواند قدرت خرید آنها را افزایش دهد و به رغم آنکه راهکارهای حمایتی در قانون آمده، اما بدرستی اجرا نمی شود.

قیمت مرغ

وی با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم بیان کرد: با تامین به موقع نهاده های دامی، پتانسیل تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل وجود دارد.