به گزارش پایگاه خبری نشان :

روانشناسی رابطه

روانشناسی رابطه علمی است که به بررسی رفتارها و تعاملات انسان‌ها در روابط بین فردی می‌پردازد. روانشناسی رابطه به بررسی عواملی مانند عشق، احساسات، ارتباطات و مشکلات روابط میان افراد می‌پردازد و برای بهبود روابط میان افراد کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مباحث مهم در روانشناسی رابطه پرداخته خواهد شد.یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی رابطه، الزامات و نیازهای انسانی است. انسان‌ها با تمامیت ژنتیکی به دنیا می‌آیند و از اتکای به دیگران به منظور تأمین نیازهای روانی، عاطفی و اجتماعی خود نیازمند هستند.در ادامه با بروز ترین مشکلات در روانشناسی رابطه می پردازیم.

قطعا همه ما قبل از زن و مرد بودن، مادر یا پدر بودن، فرزند یا خواهر و برادر بودن یا هر نقش دیگری که داریم، یک انسان هستیم! اما هر انسانی به واسطه نقش‌های اجتماعی که دارد یک سری ویژگی‌های خاص خود را نیز دارد، در این بین زن یا مرد بودن علاوه بر داشتن ویژگی‌های اجتماعی ویژگی‌های خاص ژنتیک هم دارد و علوم و تحقیقات مختلف ثابت کرده مغز، رفتار، هیجان، شناخت و … زن و مرد از یکدیگر متفاوت است و در کنار ویژگی‌های مشترک انسان بودن یک سری ویژگی‌های خاص زنانه و مردانه هم دارند که اتفاقا برای برقراری ارتباط با یکدیگر به شدت به آن نیاز دارند و یک رابطه سالم و امن مستلزم اجرای نقش‌های زنانه و مردانه در آن رابطه است! بنابراین دانستن این که یک مرد یا یک زن چطور خوشحال می‌شود، چطور ناراحت می‌شود، از چه چیزهایی فراری است یا جذب چه چیزهایی می‌شود جزء مهارت‌های ارتباطی است. در این مقاله قصد داریم چند ویژگی مهم زنان که مردان از آن دوری می‌کنند و باعث دافعه آن‌هاست را باهم بررسی کنیم.

سخت خوشحال شدن

یکی از مهم ترین رفتارهایی که مردان را از شما دور و بیزار می کند این است که شما به هیچ عنوان راضی نمی شوید، همیشه گله دارید، همیشه توقع دارید، سخت خوشحال می شوید و هرچقدر هم طرف مقابل تلاش کند همچنان بدهکار شماست. شاید شریک عاطفی شما فراموشکار باشد، خیلی رمانتیک نباشد، اهل گل خریدن و … نباشد اما وقتی بفهمد شما به این چیزها احتیاج دارید و قدم بردارد توقع دارد خوشحال شوید! به این جملات دقت کنید:” دیگه چه فایده داره وقتی ۱۰ بار بهت گفتم”، ” حالا یه بار بعد از صد سال یه گل خریدی انتظار داری تعظیم کنم جلوت؟”، “اووووو حالا یه مسافرت رفتیما برو ببین شوهر مردم چه کار می کنه”، “نیم ساعت گوشیتو گذاشتی کنار بعدش هم منتشو می خوای بذار” و… همه اینها برای همسر شما یک پیام دارد: وقتی چه کاری برایش بکنم چه نکنم نتیجه‌اش نارضایتی اوست پس چرا باید خودم را خسته کنم؟ ذهن مردان نتیجه گراست! آنها بر خلاف خانم‌ها که از انجام یک فرآیند و مسیر آن و جزئیاتش لذت می‌برند به نتیجه کارشان دقت می‌کنند! اگر نتیجه بی فایده باشد عمل را کنار می‌گذارند! بنابراین شما باید رفتارهای مثبت همسرتان را تقویت کنید تا رفته رفته بر تعداد آن افزوده شود!

مادر شدن

شاید در اوایل یک رابطه مرد جذب مهربانی مادرانه شما شود اما به مرور متوجه می شود به یک زن با تمام ویژگی های زنانه اش نیاز دارد نه یک مادر! هرگز تصور نکنید با تر و خشک کردن افراطی یک مرد، نگرانی برای خورد و خوراکش، نگرانی برای خواب و استراحتش، تیمار کردنش و پرستار همیشه در دسترش بودنش او مرد شما خواهد بود، شما با این کار او را وابسته خود می کنید، حتی شاید از شما و مهربانی تان قدردان هم باشد اما در نهایت پسرتان است و با شما هم مانند یک مادر رفتار خواهد کرد مادری که مدام مجبور است نصیحت کند و نگران باشد! این رابطه برای هیچ کدامتان جذاب نخواهد بود و به مرور بعد هیجانی و رمانتیک رابطه‌تان را از بین می برد. تعجبی هم ندارد! مادر و پسر نمی توانند رابطه رمانتیک و هیجانی داشته باشند.پس هرگز در این نقش فرو نروید! متاسفانه برخی خانم ها این رفتارها را با مهربانی اشتباه می گیرند. اما بین یک زن مهربان و مادر مهربان تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

باهوش نبودن

شاید تصور کنید زیبایی ملاک مهم مردان برای انتخاب یک زن است! اما در اشتباه هستید، زیبایی ملاک مهمی است به خصوص برای آشنایی و جذب اولیه اما برای مردان امروزی هرگز تمام ماجرا زیبایی نیست! برای مردان، وقتی به دنبال یک رابطه بلند مدت و رسمی باشند باهوش بودن دست کمی از زیبایی ندارد! حتی برخی مردان آن را به زیبایی ترجیح می دهند. منظور ما از باهوش بودن به هیچوجه تنها قدرت حساب کتاب و توانایی تحصیلات بالا و … نیست. منظور ما ترکیبی از انواع هوش از جمله هوش هیجانی و اجتماعی نیز هست. خیلی از مراجعین مرد ما اظهار می‌کنند از زنان خنگ متنفر هستند! از شما بابت انتخاب کلمه خنگ عذرخواهی می کنیم اما این کار را عمدا و با علت انجام دادیم، علتش این است که گاهی می شنویم که سران به دختران می گویند:” تو جوجوی خنگ منی”، “خنگیت رو دوست دارم”، :یا عاشقتم خنگ خدا”! این جملات استعاره از یک زن طناز است که آگاهانه سعی می‌کند شوخ و بامزه باشد نه یک زن بی‌هوش! پس در مواجه با مردان سعی کنید هوش و ذکاوتتان را نشان دهید. به خصوص هوش هیجانی که یک مهارت است و می تواند توسط شما تقویت شود.

قهرمانتان نبودن

بارها در مقالات و ویدئوهای مختلف تاکید کرده ایم که مردان از لحاظ تکاملی و حتی ژنتیک طوری برنامه ریزی شده‌اند که نیاز دارند قهرمان زنان باشند و وابستگی زنان را به خود ببینند! این جمله شاید برای افراد فمنیست سنگین باشد و سریع شروع به انتقاد کنند که چرا زنان باید وابسته مردان باشند! این یک سوء تفاهم است، منظور ما به هیچ وجه این نیست که یک زن ضعیف، مصرف‌گرا، وابسته و بدون استقلال باشید.به هیچ وجه، چنین زنی نه در جمع مردان نه زنان و نه در جامعه پذیرفته شده نیست. زن امروزی پا به پای مردان در حال تلاش و رشد است و در زمانی زندگی نمی کند که منتظر باشد مردان از شکار بازگردند تا از گرسنگی نمیرد! شما به عنوان یک زن می توانید کاملا مستقل، قوی، با اراده و غیر وابسته به مرد باشید اما در عین حال این احساس را در مردتان ایجاد کنید که قهرمان شماست! برعکس زنی می تواند کاملا ضعیف و بی دست و پا باشد و بدون مردش نتواند قدم از قدم بردارد اما مردش احساس نکند که قهرمان اوست! مرد شما باید احساس کند او را قبول دارید، حرفش برای شما حرف حساب است، با او مشورت می‌کنید احساساتش برای شما مهم است و … تا قهرمانتان باشد. اتفاقا هرچقدر مستقل‌تر و قوی‌تر باشید قهرمان شما بودن لذت بیشتری دارد!

دست از سر گذشته برنداشتن

یکی از ویژگی‌هایی که مردان به شدت از آن فراری هستند شخم زدن گذشته توسط شماست! این جملات را بخوانید:” یادم نرفته چه کار کردی”، ” باز شروع کردی؟” “قول تو هیچوقت قول نیست”، “باز مثل پارسال….”، “یادته خواهرت….”، “یادته گفتم …”. این جملات برای مردان آنقدر آزاردهنده است که برای نشنیدن دوباره‌اش حاضر هستند هرکاری که می خواهید بکنند. البته نه از ته دل، بلکه تنها برای ساکت کردنتان با به قول معروف سرپوش گذاشتن برماجرا! شاید با خود بگویید این جملات نه تنها برای مردان بلکه برای زنان هم آزاردهنده است و شخم زدن گذشته برای هیچ کس خوشایند نیست، درست می گویید گذشته را پیش کشیدن در کل برای رابطه مضر است اما ذهن کل گرای مردان اغلب به اندازه یک زن قدرت تفکیک گذشته و آینده و و در نظر گرفتن جزئیات آن را ندارد. صحبت‌های علیرضا از مراجعین ما را بخوانید تا بیشتر متوجه این موضوع بشوید:” سارا استاد بهم زدن شبای قشنگمونه، نشستیم داریم شام می خوریم فیلم میبینیم همه چی خوبه یهو وسط فیلم شخصیت فیلم دروغ می گه بر میگرده به من میگه یادته توام همچین دروغی گفتی و فلان و … بعد من شاکی میشم میگم ای بابا ول کن چرا حالمون رو میگیری میگه وای ببخشید چقدر بی جنبه ای قربونت برم شوخی کردم ناراحت نشو و … . چطور ناراحت نشم؟! نمیشه ناراحتم کنی بعد بگی حالا ناراحت نشو”! همین طور که خواندید زنان امعمولا ین قدرت را دارند که گذشته را به یاد بیاورند، ابراز ناراحتی کنند، چند دقیقه بعد کنارش بگذارند و شرایط احساسی شان عادی شود! این ویژگی را مردان اغلب ندارند! وقتی آن ها را به گذشته ببرید سخت تر از شما می‌توانند مجدد به زمان حال برگردند. چاره چیست؟ خاک کردن گذشته؟ به هیچ وجه! شما باید در زمان و وقت مناسب تمام مشکلات گذشته را حل کنید. انکار مشکلات گذشته در واقع نادیده گرفتن آتش زیر خاکستر است اما این کار را به جا و به موقع انجام دهید نه هر لحظه و هر ثانیه در رابطه!

چسبندگی

احتمالا می‌دانید وابستگی سالم با چسبندگی و مدام حضور داشتن متفاوت است! دائم زنگ زدن و پیگیری کردن و گله از جواب ندادن، هر لحظه و همه جا باهم رفتن، گزارش دادن و گزارش خواستن، گله از اینکه چرا او هنگام کار به شما توجه نمی کند، اجازه ندادن برای داشتن تنهایی و … همه و همه نشان دهنده چسبندگی است نه وابستگی! فرد چسبده حتی وقتی شریک عاطفی‌اش کنارش است حالش خوب نیست و بهانه گیری می‌کند اما فردی که وابستگی سالم دارد حتی اگر ماه‌ها از شریک عاطفی‌اش دور باشد حال دلش خوب و امن است! معمولا افرادی که درگیر تله‌های روانشناسی مانند محرومیت هیجانی یا تله طرد- رهایی هستند به شریک عاطفی شان چسبنده هستند. تحقیقات نشان داده‌اند زن‌ها بیشتر از مردها پذیرای چسبندگی شریک عاطفی‌شان هستند و مردان بیشتر از زنان این ویژگی را پس می‌زنند. اگر درگیر چسبندگی هستید به خاطر حال دلتان آن را ریشه یابی و درمان کنید. زیرا تحت هیچ شرایطی آرام و قرار نخواهید داشت و همیشه نگران از دست دادن یا دور شدن شریک عاطفی‌تان هستید.

اعتماد به نفس نداشتن

نداشتن اعتماد به نفس هم یکی از ویژگی هایی است که هم زنان و هم مردان از آن فراری هستند. در واقع فردی که اعتماد به نفس ندارد جذاب نیست، زن و مرد هم ندارد! تا زمانی که شما از خودتان راضی و خوشنود نباشید هیچ کس دیگر هم نمی‌تواند جذب شما شود هرچقدر هم موفق باشید این اعتماد به نفس است که توجه دیگران را به سمت شما جلب می کند. حتما در اطرافتان دیده‌اید که یک خانم که استانداردهای زیبایی ندارد، تحصیلات آنچنانی ندارد، حتی خانواده معقولی ندارد، کار خوبی ندارد و … کلی کشته مرده دارد اما یک خانم با داشتن تمام این ویژگی‌ها تنهاست و به دل کسی نمی نشیند! به قول خاله زنک‌ها: خدا شانس بدهد! نه دوست عزیز، ما به عنوان روانشناس می دانیم این جذابیت از روی شانس نیست، در بیشتر مواقع به اعتماد به نفس افراد برمی‌گردد!

زیبا نبودن

اجازه بدهید تعارف را کنار بگذاریم بله زیبایی مهم است، هم برای مردان هم برای زنان، انسان فطرتا زیبایی را دوست دارد اما تصور نکنید منظور ما از زیبایی تنها زیبایی‌های همخوان با استانداردهای جهانی است، به هیچ وجه! زیبایی تنها به زیبایی صورت و اندام خلاصه نمی‌شود! آراستگی، زبان بدن صحیح، لحن و شیوه سخن گفتن، رعایت بهداشت، لباس مرتب و تمیز پوشیدن و … همه و همه جزء زیبایی شما به شمار می‌رود. تمام خانم‌ها یا حتی آقایان بهره‌مند از زیبایی صورت و اندام آنچنانی نیستند و حتی اگر باشند و سایر مواردی که گفتیم را نداشته باشند این زیبایی صورت جذابیتشان را بالا نمی‌برد! یک خانم با ظاهری معقول و متوسط و دهانی خوشبو و لباسی پاکیزه زیباتر از خانمی است که زیبایی صورتش کاملا مطابق استانداردهای جهانی است اما شلخته است و زبان بدن صحیحی ندارد. پس قرار نیست شبیه به همه باشید قرار است یک زیبایی معقول و زنانه داشته باشید.

بی هدف بودن

یادتان باشد تصویر زن امروز با زنان دیروزی کاملا متفاوت است. شاید قبلا زنانی که به قول معروف از هر انگشتشان یک هنر می‌بارید،مادران خوبی بودند، آشپزی بلد بودند و … مورد پسند بودند اما امروزه این تمام ماجرا نیست! در دنیای امروز همانطور که گفتیم زنان پا به پای مردان با تغییر تکنلوژی و صنعت، تغییر کرده‌اند. امروزه زنانی که هدف دارند، برنامه دارند، روزهایشان بیهوده سپری نمی‌شود و آینده را برای خود قابل پیشبینی می‌کنند مورد تایید جامعه هستند. منظور ما این نیست که زنان نباید مادر باشند و نباید آشپزی کنند! برعکس اگر برای این نقش‌ها برنامه داشته باشند و هدفمند پیش روند بسیار هم قابل تحسین است، مهم این است که برای هرکاری که می‌خواهید انجام دهید هدف داسته باشید و باری به هر جهت نباشید! مردان از زنانی که بی هدف تنها منتظر هستند ببینند مردشان چه برنامه‌ای دارد فراری هستند و نمی‌توانند به او مفتخر باشند.