به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش سایت دیجی سرگرمیسهمیه بنزین اسنپ در حال افزایش است. سهمیه بنزین در طی چند سال گذشته تقریبا ثابت بوده است. خبرهای جدیدی از احتمال افزایش سهمیه بنزین از سمت وزارت نفت به گوش میرسد. مجلس به بررسی سهمیه بنزین پرداخته است. وزارت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ تصمیم تازه‌ای درباره تخصیص سهمیه بنزین گرفته نشده است.

خبر مهم از سهمیه بنزین از امروز

به گزارش کاماپرس از ابتدای سال جاری سهمیه بنزین اسنپ و تپسی پرداخت نشده است و وزیر نفت در آخرین وعده خود گفت: اختصاص سهمیه تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار دولت است. پیش‌تر مابه‌التفاوت یارانه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هر چند با تأخیر، اما برای آنها واریز می‌شد؛ در حالی که به‌تازگی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در این خصوص اعلام کرده است: وزیر نفت برای تخصیص سهمیه بنزین باید پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد ارائه کرده و مجوز لازم را دریافت کند، اما چنین پیشنهادی ارائه نشده است.

رانندگان با عدم واریز سهمیه بنزین درخواست افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی را دارند. عدم تخصیص سهمیه و بالا رفتن هزینه‌های قطعات و استهلاک خودرو باعث شده تا رانندگی در اسنپ و تپسی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

افزایش مصرف سوخت دوباره در حالی بر سر زبان مسئولان افتاده است که مدت زمان زیادی از پخش شایعه افزایش قیمت و تکذیب آن نمی‌گذرد. حال ظاهرا دولت در این راستا در پی یافتن راه‌حل از رهگذر تولید خودروهای برقی است.

دیروز معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد: وضعیت مصرف بالای بنزین در کشور نگران‌کننده است. به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی به خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: از مهمترین دلایل جایگزینی خودروهای برقی، همین مصرف بالای بنزین در کشور است؛ بدین ترتیب حرکت به سمت خودروهای برقی موجب تعدیل مصرف بنزین طی پنج تا ۱۰ سال آینده خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: امکانات زیرساختی اگر برای شارژر خودروهای برقی تامین شود می‌تواند مفید باشد. ما چاره‌ای نداریم باید به سمت این خودروها برویم. تولید خودروهای برقی از تولید خودروهای بنزینی بسیار ساده‌تر است ولی به دلیل باطری ویژه آن قیمت بالاتری دارد. دولت اگر می‌خواهد حمایت کند بهتر است به این خودروها سوبسید اختصاص دهد

سهمیه بنزین برای اسنپ

معاون وزات صمت ضمن یادآوری اینکه متخصصان از ۱۰ سال پیش، مطالعه پیرامون خودروهای برقی مناسب برای ایران را شروع کرده و معاونت علم‌وفناوری و شرکت مپنا نیز تلاش‌های بسیاری در این زمینه داشته‌اند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های صنعتی و تحقیقاتی خودروهای برقی از حدود یک دهه قبل آغاز شده و در بخش سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها نیز حدود شش سال پیش، دولت لایحه‌ای در این خصوص (برقی‌سازی خودروها) تدوین کرد؛ اما در نهایت، به علت عدم اعتقاد برخی نهادهای حاکمیتی به این موضوع، تصـویب نشد.

منطقی ضمن تاکید بر اینکه جمع بزرگی از دستگاه‌ها و نهادها باید در حوزه خودروهای برقی به ایجاد زیرساخت‌ها و پشتیبانی پرداخته و حمایت‌های لازم را داشته باشند، گفت: آیین‌نامه خودروهای برقی شامل وظایف دستگاه‌های مختلف و تعریف مشوق‌ها، باید در هیأت دولت به تصویب برسد؛ علاوه بر وزارت صمت، سایر وزارتخانه‌ها نیز پای کار باشند؛ وزارت نفت باید مشوق‌هایی را ارائه کند، وزارت نیرو به تکمیل زیرساخت‌ها و وزارت علوم به تغییر مفاد درسی و مباحث جدید بپردازد. همچنین معاونت علمی و فناوری هم بحث تکمیل زنجیره تأمین خودروهای برقی و طراحی‌ها و فناوری‌های جدید و پشتیبانی را دنبال کند.

لازم به ذکر است پیش از این، وزیر صمت، عباس علی‌آبادی، در اظهارات مختلف حمایت خود را از تولید خودروی برقی اعلام کرده بود.

همچنین رئیس هیات مدیره انجمن CNG اعلام کرد: با توجه به اینکه احتمال افزایش و اصلاح قیمت بنزین وجود ندارد ممکن است در آینده طرح ارائه سی‌ان‌جی رایگان اجرایی شود. محسن جوهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه طرح ارائه سی ان جی رایگان همچنان بر روی میز وزارت نفت قرار دارد، گفت: سی ان جی رایگان، طرحی است که از طریق انجمن ارائه شد و در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما دولت برای اجرای این طرح به جمع بندی نرسید. او ادامه داد: یکی از دلایل عدم اجرای این طرح مشکلات زیرساختی بود اما همچنان پیگیر آن هستیم تا این طرح اجرایی شـود.

استاد دانشگاه چمران اهواز در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» تاکید کرد: تا به الان چندین بار افزایش قیمت بنزین رخ داده اما تا به حال نتوانسته‌اند که مصرف آن را کنترل کنند.

سهمیه بنزین از امشب واریز شد

مرتضی افقه درباره رابطه افزایش مصرف سوخت با قیمت آن در ایران بیان کرد: عمده دلایل افزایش مصرف بنزین به قیمت آن ربطی ندارد. خودروهای تولید شده در سیستم خودروسازی مصرف سوخت بالاتری نسبت به استاندارد جهانی دارند، سیستم شهرسازی و نظام اداری و مجموعه این عوامل باعث شده مصرف بنزین بالا رود.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: تا به الان چندین بار افزایش قیمت بنزین رخ داده اما تا به حال نتوانسته‌اند که مصرف آن را کنترل کنند. عمده دلایل افزایش مصرف بنزین به قیمت آن ربطی ندارد. خودروهای تولید شده در سیستم خودروسازی مصرف سوخت بالاتری نسبت به استاندارد جهانی دارد، سیستم شهرسازی و نظام اداری و مجموعه این عوامل باعث شده مصرف بنزین بالا رود

او به دیگر دلایل افزایش مصرف اشاره کرد و افزود: سیستم شهرسازی به صورتی است که مردم مسافرت شخصی را باید با ماشین شخصی انجام دهند. همچنین همه مردم باید برای کارهای روزمره از ماشین شخصی استفاده کنند.

این اقتصاددان درباره موافقین افزایش بنزین گفت: مسئله بنزین در وهله اول به دعوایی بین اقتصاددانان تبدیل شده و بعد بین سیاستگذاران این مسئله مطرح می‌شود. اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد اصرار می‌کنند قیمت بنزین باید افزایش داشته باشد. آنها افزایش مصرف بنزین را ناشی از قیمت پایین آن می‌دانند. من این مسئله را قبول ندارم.

افقه افزایش قیمت بنزین را فشار بر مردم توصیف کرد و ادامه داد: آقایان سیاستگذار و اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد با موافقت برای افزایش قیمت سوخت فشار را روی مردم می‌گذارند.

او در تشریح اقدامات موثر برای کاهش مصرف بنزین گفت: در صورتی که نکات من درباره پرمصرف بودن خودروها پذیرفته شود، در وهله اول باید صنایع اصلاح شود؛ مخصوصا باید روی خودروسازی‌ها کار شود. همچنین باید روی نظام اداری کار شود که کمتر نیاز به مراجعه مکرر مردم به ادارات و دستگاه‌های دولتی باشد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: مجموعه این اقدامات باید انجام شود که ممکن است در کوتاه‌مدت جواب ندهد اما باید قبول کنند این مشکلات وجود دارد و از اکنون آغاز به حل این مسائل بکنند. اگر این اقدامات انجام شود می‌توان در کنار آن اقدامات قیمتی نیز انجام داد اما همین اقدام هم باید به صورتی باشد که به مردم فشار نیاید.