به گزارش پایگاه خبری نشان :

قیمت مرغ در بازار این روزها نوسان قیمت دارد . بازار قیمت مرغ مدام دچار نوسان می شود .قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته کمی تغییر کرد . امروز قیمت مرغ در بازار حدودا کیویی ۲۲ هزار تومان کاهش یافته . برای دریافت جزئیات بیشتر از قیمت مرغ در بازار امروز 27 مهرماه  ۱۴۰۲ در ادامه با نشان آنلاین همراه باشید .

پرویز فروغی گفت: با توجه به نیاز داخل، ماهانه ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی مورد نیاز کشور است.

به گفته او، بنابر برنامه وزارت جهاد ماهانه ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی باید صورت گیرد که این حجم جوجه ریزی منجر به زیان مرغداران و خروج تعدادی از چرخه تولید می شود.

فروغی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: با توجه به جوجه ریزی های اخیر، مشکلی در تولید مرغ نداریم.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی نرخ کنونی هرکیلو مرغ زنده را ۵۱ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده، نرخ‌منطقی هرکیلو مرغ بالای ۶۰ هزارتومان است.

او با بیان اینکه دولت برنامه ای برای اصلاح قیمت مرغ ندارد، افزود: با افزایش حجم جوجه ریزی ها، مازاد تولید به حدی خواهد رسید که قیمت به کمتر از نرخ مصوب می رسد.

وی ادامه داد: با این وجود در صورت ایجاد هر اختلالی در این روند و بازگشتن به شرایط قبل می‌تواند خود آغازگر افزایش قیمت‌ها باشد که امیدواریم این‌گونه نشود.

قیمت+مرغ

علیرضا الوندی دیگر فعال بخش کشاورزی و رئیس سازمان مردم نهاد هکا نیز می‌گوید: خوشبختانه اصلی‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی در مورد محصولات و مواد علوفه‌ای همچون جو و ذرت رقم خورده است که به تبع بر کاهش قیمت مواد غذایی همچون گوشت و لبنیات موثر بوده است.

الوندی خاطرنشان می‌کند: این روند در ایران نیز قابل مشاهده است که در کشور ما عاملی که تاثیر گذاشته در حقیقت عدم توانایی مردم در خرید مکفی محصولات کشاورزی با قیمت‌های فعلی است.

افزایش شکه کننده قیمت مرغ از امروز

وی ادامه می‌دهد: به‌عبارت ساده‌تر این عدم توانایی اقتصادی مردم باعث شده یک مقدار مازاد محصول داشته باشیم و این‌ها باعث شد که قیمت یک مقدار افت پیدا کند.

بر اساس مشاهدات میدانی حداقل قیمت مصوب یک شانه تخم مرغ ۳۰ عددی فله ۱۱۰ هزار تومان است اما این محصول با قیمت های متفاوت ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان به فروش می رسد و در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران این محصول یافت نمی‌شود.

قیمت مرغ

درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نیز می‌توان به تغییر فصل و افزایش تقاضا در بازار و صادرات این محصول اشاره داشت.

در حالی سازمان فائو در روزهای ابتدایی ماه نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قیمت «گوشت، شکر، غلات، لبنیات و دانه‌های روغنی» کاهش یافته است که آمارها نشان می‌دهد شاخص نسبت به سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار، تامین مواد غذایی را به‌طور خاص برای کشورهای واردکننده مواد غذایی دشوار کرده است. با این وجود به گفته کارشناسان روند کاهشی قیمت جهانی مواد غذایی متاثر از چندین عامل است.