به گزارش پایگاه خبری نشان :

بازنشستگان را باید دریافت چون بازنشستگان اقشار زحمت کشی بودند که خدمات خود را در جوانی به جامعه عرضه داشتند. بازنشستگان خانواده دارند و مدیریت اقتصادی خانواده به بازنشستگان فشار معیشتی وارد می کند. همچنین مابه‌التفاوت فروردین‌ماه نیز بر اساس جدول زمان‌بندی و در همان روز، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد. بازنشستگان و مستمری‌بگیران معزز سازمان می‌توانند فیش‌های حقوق خود را در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir مشاهده فرمایند .

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: کمیسیون تلفیق جلساتی با دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته است که دولت هم با آن موافق است.

رمضانعلی سنگدوینی در توضیح جلسات اخیر کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بررسی مجدد ۱۲۱ ماده الحاقی مصوب خود ارجاعی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی را به اتمام رسانده از این میزان ماده، ۲۰ ماده مجددا تصویب شد و چند ماده همچون موضوع حقوق بازنشستگان و مالیات بر حقوق اساتید و قضات باقی مانده است؛ از روز گذشته نیز کمیسیون تلفیق وارد بررسی بندهای ارجاعی از صحن علنی مجلس شده است .

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه درباره تعامل دولت و مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: دولت و مجلس درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به یک جمع بندی رسیدند و بر همین مبنا محل تامین منابع آن را هم مشخص کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مسئله متناسب‌سازی حقوق در طول اجرای برنامه هفتم توسعه از سوی دولت اجرایی شود، افزود: ما یک ظرفیت قانونی در بودجه سنواتی داریم که بر اساس آن میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را تعیین می‌کند. طی توافقاتی که با دولت صورت گرفت، مقرر شد تا از همین ظرفیت قانونی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری استفاده کنیم.​

زنگنه خاطرنشان کرد: البته تصمیم بر این شد تا این متناسب‌سازی به گونه‌ای عملیاتی شود که در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می‌شوند به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: البته این مسئله به دستگاهی که افراد در آنجا شاغل بودند نیز بستگی دارد. به طور مثال در برخی دستگاه‌ها اختلاف حقوق بین شاغلان و بازنشستگان ۳ الی ۴ میلیون تومان است در حالی که در برخی دیگر از دستگاه‌ها این اختلاف به ۱۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد. بنابراین معیار متناسب‌سازی در دستگاه‌های زیرمجموعه دولت یکسان نخواهد بود.

ذوالنوری نایب رییس مجلس گفت: که اگر دولت پولی برای افزایش حقوق شاغلان دارد، باید حقوق بازنشستگان را به تناسب افزایش دهد. بازنشستگان نباید مغفول باقی بمانند.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آصفری درخصوص لزوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق برای این موضوع چاره اندیشی کند.

محمدحسن آصفری در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: حفظ قدرت خرید بازنشستگان دستور مقام معظم رهبری است. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله جدی است که روز گذشته مطرح و قرار شد امروز مجدداً در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک و خنداب در مجلس یازدهم تصریح کرد: نباید طوری پیش رویم که بررسی برنامه هفتم به پایان نزدیک شود و ما هنوز به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان ورود نکرده باشیم.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در برنامه ششم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین شکاف عمیقی داشت. برنامه ششم تاکید داشت که متناسب سازی به نحوی باشد که فاصله حقوق بازنشستگان و شاغلان ۱۰ درصد باشد. بخشی از این امر در دولت گذشته انجام شد، اما لایحه ای که در دولت قبل ارائه شد، دولت جدید پس گرفت.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: در حال حاضر نیز این موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شده، لذا خواهش ما این است که اگر دولت پولی برای افزایش حقوق شاغلان دارد، باید حقوق بازنشستگان را به تناسب افزایش دهد. بازنشستگان نباید مغفول باقی بمانند، لذا خواهش من از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و همچنین سازمان برنامه و بودجه این است که این مشکل در کمیسیون چاره‌اندیشی شود تا بازنشستگان و پیشکسوتانی که کشور مدیون آنهاست، مغفول واقع نشوند.

 امیرآبادی: مجلس به دنبال رفع مشکلات بازنشستگان است

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه نمایندگان مسئله ایثارگران و بازنشستگان را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند، گفت: درخصوص حقوق اقشار بازنشسته، کارگر و ایثارگر کوتاه نیامده و به دنبال رفع مشکلات آنها در لایحه برنامه هفتم توسعه هستیم.

 احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: مجلس یازدهم مسئله ایثارگران، بازنشستگان و فرهیختگان را مورد توجه ویژه قرار داده است، لذا زمانی‌که در هر جلسه‌ای موضوعات مرتبط با آن مطرح و پاس گلی به رئیس جلسه می‌دهیم برای مجلس زمانبر است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته رئیس مجلس عنوان کردند که موضوعات مرتبط با بازنشستگان، کارگران و ایثارگران را دنبال می کنیم، اظهار کرد: بنده به آقای قالیباف مراجعه کردم که چرا از ماده‌ مرتبط با ایثارگران عبور کردید و ایشان پاسخ دادند که قراری با دولت داریم و در حال پیگیری این مسائل هستیم تا هم حقوق ایثارگران پایمال نشود و هم شورای نگهبان مصوبه را رد نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم به این موضوع توجه ویژه دارد و نمایندگان درخصوص حقوق اقشار بازنشسته، کارگر و ایثارگر کوتاه نخواهد آمد، تأکید کرد: بنده معتقدم بازنشستگان به دلیل رفت و آمد عروس و دامادها و هزینه‌های درمان، مخارج سنگین‌تری نسبت به شاغلان دارند؛ بنابراین مجلس یازدهم پشتیبان این اقشار و به دنبال رفع مشکلات آنها در لایحه برنامه هفتم توسعه است.

حقوق بازنشستگان دوباره همسان‌سازی می‌شود؟

داوود منظور درخصوص این‌که آیا سازمان برنامه و بودجه از گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم کشور راضی بود یا خیر، گفت: کمیسیون تلفیق مصوباتی را داد که کلیاتش مورد تائید ما نبود. ما مراتب نگرانی‌های خودمان را هم در صحن مجلس اعلام کردیم و هم این‌که به صورت مکتوب خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش دادیم.

حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: البته با توافقاتی که شده است درحال حاضر اصلاحات و ویرایش لازم را با همکاری نمایندگان، هیات رئیسه و کمیسیون تلفیق انجام می‌دهیم.

وی در خصوص این‌که نمایندگان مجلس رسیدن به رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است را سخت و حتی رویایی قلمداد کردند، آیا برنامه هفتم این قابلیت را دارد که به رشد ۸ در اقتصاد دست پیدا کند، گفت: رشد ۸ درصدی که در لایحه برنامه هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم جزو سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم است، بنابراین لازم‌الجرا است؛ یعنی باید تمام ظرفیت کشور را به کار بگیریم که رشد ۸ درصد را محقق کنیم.

حقوق بازنشستگان این‌گونه افزایش می‌یابد

منظور بیان کرد: اما این‌که آیا رشد ۸ درصد قابل دستیابی است یا خیر؟ این بستگی دارد ما ظرفیت‌های نیروی انسانی، منابع طبیعی، سرمایه و ماشین‌آلات کشور و همچنین رشد بهره‌وری را چگونه انجام دهیم و چه پیشرانی در اقتصاد داشته باشیم. این خبر خوش را من باید بگویم که در ۳ ماه اول سال جاری در فصل بهار بر اساس گزارش حساب‌های ملی مرکز آمار ایران رشدی که ما محقق کرده‌ایم، ۷/۸ درصد بوده است بنابراین این امر نشان می‌دهد ما می‌توانیم به رشد ۸ درصد نزدیک شویم.

وی ادامه داد: البته تدوام این رشد که در ۳ ماه اول اتفاق افتاده است نیاز به تلاش و جدیت همه دستگاه‌های اجرایی از جمله بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی دارد.

حقوق بازنشستگان

وی همچنین درباره احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی گفت: در ارتباط با همسان‌سازی بخش عمده‌ای از آنچه که تکلیف بود در ۲ سال گذشته به ویژه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفته است اگر بنا باشد همسان‌سازی مجددی انجام گیرد باید منتظر باشیم و ببینیم چه حکمی در برنامه هفتم تصویب خواهد شد.

منظور افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی هم فرقی نمی‌کند، در واقع تعدیل مستمری‌های بازنشستگان در ۲ سال گذشته به خوبی انجام گرفته است اگر موارد جدیدی هم بنا شود که صورت گیرد باید ببینیم مصوبات نهایی برنامه هفتم چه می‌شود.