به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: کم و بیش خبرهایی درباره رقم نجومی عیدی و پاداش سال 1403 وزارت کار به گوش می رسد.عیدی سال 1403 احتمالا با تغییراتی جذاب همراه باشد. جزئیات جدید از نحوه محاسبه عیدی و پاداش وزارت کار در سال 1403 را با هم می خوانیم.

جدول عیدی و پاداش وزارت کار سال 1403

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ بر اساس قوانین کار پرداخت می‌شود. در این مقاله به حداقل و حداکثر میزان عیدی برای کارمندان و کارگران مشمول قانون کار اشاره شده است. می‌بایست توجه داشت که مبلغ عیدی برای کارمندان دولت بر اساس قوانین خدمات کشوری محاسبه و اعلام می‌شود.

در این مقاله به بررسی موارد مطرح شده، همچنین جدول عیدی برای افراد با سابقه کمتر از یک سال در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ پرداخته می‌شود. برای درک بهتر روند محاسبات، می‌توانید مقاله فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ را مطالعه نمایید.

متن ‌قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه (در این مورد عیدی سال 1403) کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار:

عیدی

‌ماده واحده – کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

‌تبصره 1 – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.

‌تبصره 2 – در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

‌تبصره 3 – رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش‌بینی شده در فصل حل اختلافات قانون کار می‌باشد.

مبلغ عیدی بازنشستگان در سال 1403

جزئیات طرح افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1403 اعلام شد.

قالیباف امروز در برنامه بدون توقف گفت: یکی از مشکلات بازنشستگان این است که دولت بدهی آنها را در زمان مناسب به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرد و ما در مجلس 90 هزار میلیارد تومان بدهی را به تامین اجتماعی تحویل دادیم. . در یک سال، و یک مرحله از حقوق بازنشستگان. تامین اجتماعی را افزایش دادیم و این موضوع در کشور و صندوق های ارتش متفاوت بود. اکنون برای تعدیل حقوق بازنشستگان، ارتش و تامین اجتماعی کشور در برنامه هفتم توسعه 90 درصد حقوق بازنشستگان را اهدا می کنیم تا این بخش جبران شود.

برنامه هفتم توسعه، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای سال 1403 تا پایان سال 1407 اجرا می شود.

نحوه محاسبه عیدی 1403 کارمندان بخش خصوصی

فرمول و نحوه محاسبه عیدی سال 1403 برای کارگران، ضرب حداقل حقوق روزانه در عدد 60 (حداقل عیدی) و در عدد 90 (حداکثر عیدی) است.

در سال ۱۴۰۳، محاسبه عیدی برای گروه‌های مختلف کارگران تامین اجتماعی ، کارمندان دولت، نیروهای مسلح، و بازنشستگان دولتی و نیروهای مسلح بر اساس مصوبات قانونی و قوانین مربوط به هر یک انجام می‌شود. در زیر توضیحاتی در مورد نحوه محاسبه عیدی برای هر یک از این گروه‌ها آورده شده است:

کارگران تامین اجتماعی:

بر اساس قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، عیدی برابر با یک ماه حقوق و مزایای تامین اجتماعی کارگر محاسبه می‌شود.

حقوق و مزایای تامین اجتماعی کارگر در ماه آذر ماه سال قبل از سال جاری بر اساس فرمول‌های موجود محاسبه شده و مقدار عیدی برابر با این مبلغ تعیین می‌شود.

۲. کارمندان دولت (کارکنان کشوری):

بر اساس قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت، مقدار عیدی برابر با حقوق و مزایای ماه آذر محاسبه می‌شود.

مبلغ عیدی برابر با یک ماه حقوق و مزایا، به ازای هر نفر از کارکنان دولت تعیین می‌شود.

۳. نیروهای مسلح (کارکنان لشکری):

بر اساس مصوبه تعیین حقوق و مزایای نیروهای مسلح، مبلغ عیدی برابر با یک ماه حقوق و مزایا در ماه آذر سال قبل از سال جاری محاسبه می‌شود.

۴. بازنشستگان دولتی و نیروهای مسلح:

بر اساس قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه بازنشستگان دولتی و نیروهای مسلح، مبلغ عیدی برابر با حقوق و مزایای ماه آذر سال قبل از سال جاری محاسبه می‌شود.

توجه داشته باشید که این توضیحات به عنوان یک راهنما ارائه شده‌اند و ممکن است مقررات تغییر کرده باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، به متن قوانین و مقررات جاری مراجعه کنید.​

نحوه محاسبه عیدی کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

نحوه محاسبه عیدی کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳، مطابق قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مصوب ۱۳۷۰ می باشد. این قانون، میان نحوه محاسبه عیدی کارگرانی که حداقل برای ۱۲ ماه در یک کارگاه کار نموده اند و کارگرانی که کمتر از دوازده ماه در یک کارگاه مشغول به کار بوده اند، تفاوت قائل شده است. به همین دلیل، ما نیز، نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران تامین اجتماعی را در دو بخش جداگانه، مورد بررسی قرار می دهیم:

۶۰*مزد روزانه= حداقل عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳

۹۰*مزد روزانه= حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با حداقل دوازده ماه کارکرد: به موجب ماده واحده قانونی مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران: «کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان، نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران تجاوز کند.»

مطابق این ماده، حداقل مبلغ عیدی کارگران تامین اجتماعی، به میزان شصت برابر آخرین مزد روزانه آن ها و حداکثر مبلغ عیدی آن ها نیز برابر است با نود برابر آخرین مزد روزانه کارگران. فرمول تعیین پاداش آخر سال کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ به صورت زیر خواهد بود:

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه: به موجب تبصره ۱ ماده واحده مزبور: « مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده ‌اند، باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه ‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.» با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر می باشد:

افراد با توجه به فرمول های قید شده در قسمت فوق می توانند عیدی کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را محاسبه نمایند. با توجه به این که حداقل حقوق و مزد در هر سال متفاوت می باشد. این مبلغ نیز در هر سال رقم متفاوتی نسبت به سال قبل می باشد.

نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۳

نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۳، که میزان عیدی کارمندان نیروهای مسلح و دولتی را مشخص می نماید، توسط قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت که در سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار به تصویب رسیده است، مشخص شده است.

به موجب این قانون: «دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می ‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید، این امر شامل کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان ‌ها، موسسات و شرکت ‌های دولتی… می شود… مشمولان قانون استخدام نیروهای مسلح و غیر نظامیان ‌ارتش و نیرو های انتظامی… مشمول این قانون می‌ گردند.»

بر این اساس، هیات وزیران، هر ساله در بهمن ماه، به تشکیل جلسه ای اقدام نموده که در جریان آن، میزان عیدی و پاداش آخر سال کارکنان اعم از کارکنان دولت (کشوری) و کارکنان نیروهای مسلح (لشکری) را تعیین می نماید.

اما در مورد نحوه محاسبه عیدی کارکنان دولت و عیدی کارکنان نیروهای مسلح در سال گذشته، با توجه به مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان، تعیین شده بود که تاییدی بر رقم تعیین شده در بودجه می باشد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، مربوط به سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۳

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۳، اعم از بخش های تامین اجتماعی، دولت و نیروهای مسلح، همانند کارمندان دولتی، تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم دولت می باشد.

بنابراین، با توجه به بودجه سال گذشته و با در نظر گرفتن اینکه در این بودجه، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شده بود، هیات وزیران نیز ضمن جلسه ای، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری را یک میلیون و هشتصد هزار تومان تصویب نمود.

منبع:اندیشه قرن