به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: قیمت بنزین همیشه مورد بحث در بین مردم و مسئولین بوده است. چندی پیش اخباری درخصوص افزایش قیمت بنزین در سایت های خبری منتشر شد. برخی از سایت ها از احتمال افزایش قیمت بنزین تا 15 هزارتومان خبر دادند که از سوی دولت قویا تکذیب شد. امروز خبر جدید و جنجالی از تعیین تکلیف قیمت بنزین منتشر شد که جزئیات آن را با هم در سایت نشان 24 می خوانیم.

خبر فوری وزیر کشور درباره افزایش قیمت بنزین

وزیر کشور گفت: یک لیتر بنزین در ایران از آب ارزانتر است. ایا ما واقعا باید 145 لیتر بنزین مصرف کنیم. یک روز هم قطعی بنزین نداشتیم. باید راه حلی برای ناترازی بنزین ارائه شود و این وظیفه دانشگاه است.

خبر مهم از کاهش سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین

سهمیه بنزین ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده‌نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل‌ذخیره خواهد بود.

سهمیه بنزین ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده‌نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل‌ذخیره خواهد بود؛ این در حالی است که از ابتدای سهمیه بندی بنزین، سقف ذخیره سهمیه بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت ۶ ماه در نظر گرفته شده بود که این مدت زمان از اردیبهشت سال ۹۹، به ۹ ماه افزایش یافته است.

مدت زمان ذخیره بنزین در کارت سوخت خودروهای سواری بنزینی از ۶ ماه (۳۶۰ لیتر) به ۹ ماه (۵۴۰ لیتر) افزایش پیدا کرده است و البته بر طبق روال قبل از این، میزان سهمیه ماهیانه برای خودروهای شخصی بنزین‌سوز ۶۰ لیتر، دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای ( ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

برای انواع تاکسی ها، سهمیه بنزین متفاوتی ریخته می شود. بر اساس کارکرد تاکسی و دوگانه سوز بودن یا تک سوز بودن آن، سهمیه‌ها کم و زیاد می شوند. طبق اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی تاکسی های بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر (از ابتدای آذرماه ۲۵۰ لیتر)، تاکسی بین شهری بنزینی ۷۵۰ لیتر، تاکسی بین شهری دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر و تاکسی ون شهری بنزینی ۶۰۰ لیتر، سهمیه بنزین دارند.

اعتبار کارت سوخت خودروهای تاکسی با توجه به اینکه سهمیه بنزین آنها بیشتر از یک خودروی سواری است، یک ماه است. به این معنی که اگر یکی از خودروهایی که بالا نام بردیم، سهمیه یک ماه خود را به هر دلیل استفاده نکند، سهمیه او سوخت می شود و در ماه جدید سهمیه جدید برای او لحاظ می شود. این قانون برای وانت ها نیز اجرا می شود.

قیمت بنزین به دلار محاسبه خواهد شد ؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ما تمام تعهداتمان را نسبت ‌به طرف مقابل انجام داده بودیم و هزینه برجام را پرداخت کرده بودیم و حالا که ما هزینه کردیم به‌جایی رسیدیم که آن‌ها باید به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کردند و این حق ایران بود که از طرف مقابل مطالبه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، در مراسمی که شامگاه ۱۳ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در خصوص مشکلات دانشگاه‌ها تلاش شده تا آنچه به من منتقل شده تماما بررسی شود و در دستور کار قرار بگیرد و اگر مسئله‌ای ترتیب اثر داده نشده مبنی بر بی اطلاعی ما نسبت به آن مسئله است.

وی با بیان اینکه اگر نماینده به وظیفه اصلی نظارت بر رانت متعهد شود، دستاورد به قدری است که دیگر فقر و فقیری نخواهد ماند که پس از آن نیاز به معرفی وام ۵ میلیون تومانی باشد، اضافه کرد:  تمرکز بر گلوگاه‌های فساد کار نماینده مجلس است نه چک کردن خرابی تیر برق و مشکلات آسفالت خیابان؛ من بیان کردم و همچنان بر آن هستم که نباید مردم را فقیر کنیم و بعد به آن‌ها وام دهیم که هیچ سودی در رفاه مردم نخواهد داشت اما مخالف وام قرض الحسنه نبوده و نیستم.

ذوالنوری بیان کرد: در جلسه بانک‌های خصوصی با استاندار قم مطرح کردم که نباید از منابع مردم و حساب تولیدکنندگان خرد و اعتماد آنان به بانک‌ها سوءاستفاده کرد و در نهایت سرمایه را در قسمت‌های پر سودتری خرج کرد.

نماینده مردم قم در خصوص رای موافق به افزایش سن بازنشستگی و مخالفت با آن تشریح کرد: در این مورد موضوع به گونه‌ای مطرح ‌شد که بعضا نمایندگان به درستی متوجه بحث نشدند و حین رای‌گیری و با توجه به زمان بسیار محدود آن، به موضوع مورد بحث رای اشتباه داده ‌شد؛ در این خصوص هم چنین بوده که بنده و برخی نمایندگان به دلیل تداخل مباحث متوجه نشده و به اشتباه رای دادیم که وقتی موضوع مشخص شد شخصا هم به صورت علنی و هم از طریق نامه به دبیر شورای نگهبان اعلام کردم که این مصوبه ایراداتی دارد و شرعا نیز اشکال دارد.

وی اضافه کرد: این اشتباه صورت گرفته و از اعتراف به آن نه ابایی دارم و نه خجالت می‌کشم؛ لذا با صدای رسا اشتباه خود را اعلام کرده و بابت آن عذرخواهی می‌کنم. یکی از اعضای داوطلب سامانه شفافیت مجلس هستم که همه مردم در تمام نقاط کشور می‌توانند با مراجعه به این سامانه تمامی آراء صادر شده بنده در مجلس را مشاهده کنند و از همین رو از اعتراف به اشتباهات خود ابایی ندارم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مطالبات و سوالات بسیار دانشجویان، آمادگی خود را جهت حضور در جلسات، هر ۱۵ روز یکبار و با زمان سه ساعتی به صورت تریبون آزاد با حضور تمام دانشجویان مطالبه‌گر اعلام می‌کنم. نه گفتن به سوالات و ابراز ناآگاهی و ندانستن را عیب نمی‌دانم و به همین سبب از حضور در چنین جلساتی ابایی ندارم. تا جایی که بتوانم پاسخ قانع‌کننده برای سوالات ارائه خواهم داد و هر جا که پاسخ سوالی را ندانم به صورت شفاف آن را اعلام خواهم کرد.

ذوالنوری با اشاره به آتش زدن برجام در صحن مجلس و حمایت از برجام در زمانی دیگر تشریح کرد: مسئله برجام یک مسئله بسیار مهم و مفصل است، ایراد ما به موضوع برجام در زمان روحانی این بود که هیچ تضمینی به ما نداده بودند و هیچ تضمینی وجود نداشت که پس‌ از انجام تعهدات از طرف ایران، طرف مقابل به تعهدات خود عمل خواهد کرد و هرگز نتوانستند در این خصوص تضمینی قاطع ارائه دهند.

نماینده مردم قم گفت: با تمام بدقولی‌های صورت گرفته از جانب طرف غربی و با پاره کردن برجام از طرف ترامپ، این اقدام به‌صورت نمادین از طرف بنده در صحن مجلس انجام شد. از طرفی اروپا فشار می‌آورد که باید برجام را ادامه داده و آن را به طور کامل اجرا کنیم. پس از طرف ما نیز این مسئله مطرح شد که یک وظایف خودتان را انجام دهید و دو خلأ وجود آمریکا را پر کنید تا بتوانیم به برجام ادامه دهیم.

 نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس‌از آن و با به اتمام رسیدن برجام یک، من موافقت خود را جهت احیای برجام و آغاز برجام دو اعلام کردم. چرا که ما تمام تعهداتمان را نسبت ‌به طرف مقابل انجام داده بودیم و هزینه برجام را پرداخت کرده بودیم و حالا که ما هزینه کردیم به‌جایی رسیدیم که آن‌ها باید به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کردند و این حق ایران بود که از طرف مقابل مطالبه کند. آقای روحانی در چند ماه آخر ریاست‌جمهوری خود تصمیم گرفت برجام را زنده کند و بعد آن را به گردن نمایندگان انداخت و خود را از مهلکه خارج کرد تا نشان دهد که برجام را شروع کرده آن را به ثمر رسانده و بعد هشت سال هم دوباره برجام را زنده کرده و تحویل ریاست‌جمهوری جدید داده است.

ذوالنوری ادامه داد: سرانجام پس‌از تلاش‌های فراوان مقام معظم رهبری به آقای روحانی نامه نوشتند و دستور دادند که کمیته‌ای تشکیل شود از دولت، مجلس و مراجع ذی‌ربط، تا متنی که قرار است دوباره در برجام به امضاء برسد از طریق این ارگان‌ها به‌طور کامل رصد شود که دیگر مشکل‌ساز نشود اما آقای روحانی موافق این مسئله نبود و حضرت آقا این‌قدر پافشاری کردند تا او مجبور شد به این مسئله تن بدهد که نتیجه این جلسه هم شد مصوبه‌ای که در شانزده بند به تایید رسید اما روحانی اعلام کرد نمی‌تواند با این شرایط به برجام ادامه دهد و آن را به دولت بعد منتقل کرد.

نماینده مردم قم عنوان کرد: با مسئله گرانی بنزین به جد مخالفم و اعلام می‌کنم که درحال‌حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر کسری بنزین در کشور داریم و بنزین را وارد می‌کنیم و بنزین یک‌دلاری را و به قیمت سه هزار تومن می‌فروشیم.

وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که منابع فسیلی را مدیریت کنیم و از انرژی‌های جایگزین جهت این کسری بنزین استفاده کنیم؛ چراکه مردم توان و بضاعت گرانی بنزین را ندارند و تمام تلاش دولت بر این است که فشار را از دوش مردم کاسته و بر دوش خود بیفزاید. مسئله خودروی برقی را هم که مطرح شد به جد پیگیری می‌کنیم و در اسرع وقت پس از اعلام نتیجه تمام توضیحات مربوط به آن را اعلام خواهیم کرد.​

منبع: بانک اول / ایسنا