به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش برنا، امروزه از طلا به عنوان پشتوانه ای محکم و سنتی در برابر تورم استفاده شده و این میزان کاربرد به ویژه در کشورهایی که با نرخ بالاتر تورم دست و پنجه نرم می کنند افزایش می یابد. در حقیقت، مردم از طلا برای حفظ ارزش دارایی های خود در برابر غول تورم استفاده می کنند که به همین دلیل، این فلز گرانبها همواره ارزش خود را در بازارهای جهانی حفظ می کند.

با افزایش قیمت طلا در سطح جهانی و البته در ایران، این سوال مطرح است که آینده این فلز گرانبها در سال آینده میلادی چه خواهد شد؟ آیا بازار  طلا بار دیگر به اوج دوران رونق خود باز خواهد گشت یا خیر؟ و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، وضعیت طلا با توجه به افزایش قیمت دلار در داخل کشور به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت؟ برای پاسخ به این سوال، باید عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر بازار طلا را بررسی نموده و از برآیند این عوامل برای پیش بینی بازار طی ماه های آتی استفاده کنیم.

رابطه نرخ بهره بانکی در آمریکا و بازارهای مالی

رابطه نرخ بهره بانکی با بازارهای مالی به ویژه بازاراهای ریسک پذیرتر مانند ارزهای دیجیتال معکوس است. به زبان ساده، وقتی میزان نرخ بهره بانکی افزایش می یابد، دلار آمریکا قدرتمندتر شده و این به معنای افزایش شاخص دلار (DXY) است.

دلار قدرتمند دستکم طی ماه های گذشته، بهترین ابزار سرمایه گذاری در بازارهای مالی محسوب می شود. چراکه در شرایط فعلی اقتصاد جهانی که با فاکتورهای فاندامنتال منفی از جمله جنگ اوکراین، عدم خروج کامل اقتصادهای بزرگ و کشورهای صنعتی از پیامدهای وخیم دوران کرونا و همچنین رکود نسبی شکل گرفته در بازارهای جهانی روبرو است؛ میزان ریسک سرمایه بسیار بالا به نظر می رسد.

لذا، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دستکم تا زمانی که شرایط فعلی در محیط اقتصاد جهانی حاکم است؛ به جای قبول ریسک سرمایه گذاری در شرکت ها، ارزهای دیجیتال، طلا و حتی فلزات اساسی همچون آلومینیوم که طی یک سال گذشته ضرر بزرگی را متوجه سرمایه گذاران خود کرده، نقدینگی دلاری خود را حفظ کرده و آن را در بانک هایی که اکنون بر خلاف رویه گذشته بابت سپرده گذاری سود پرداخت می کنند، نگه دارند.

با این حساب، تا زمانی که رویه فعلی بانک های مرکزی بزرگ جهان در خصوص پرداخت نرخ بهره به سپرده ها پا بر جا باشد؛ نمی توان انتظار رشد بازارهای مالی را داشت.

پیش بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴

بر اساس آخرین پیش بینی های انجام شده توسط موسسات بزرگ تحقیقات بازار و مالی همچون تامسون رویترز و گلدمن ساکس، فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی، نرخ بهره بانکی در این کشور را سه مرحله ۲۵ واحدی دیگر افزایش خواهد داد.

این در حالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در صورتی که ۲۵ واحد جوابگوی کنترل تورم نباشد، احتمال وضع افزایش نرخ ۵۰ واحدی برای ماه جولای در دستور کار فدرال رزرو قرار خواهد گرفت که این به معنای ریزش بیشتر بازارهای مالی خواهد بود.

آیا سرمایه گذاری بر روی طلا همچنان پر سود است؟| پیش بینی قیمت برای سال آینده

اکنون با افزایش روز افزون شاخص دلار، طلا با ریزش قیمت و جذابیت در بازار مواجه است. همانطور که در جدول بالا ملاحظه می شود، قیمت طلا طی یک ماه گذشته با ریزش حدود ۷ درصدی مواجه شده و به احتمال زیاد این روند ریزشی همچنان ادامه خواهد داشت.

اما آنچه مسلم است، به محض قطع سیاست افزایش نرخ بهره در آمریکا، طلا نیز همچون بسیاری از دارایی های تجاریو سرمایه ای شاهد جهش قیمت خواهد بود و به قیمت واقعی خود خواهد رسید. چراکه در حال حاضر، انواع فلزات اساسی و مانند آهن، مس، آلومینیوم و ... و همچنین فلزات گرانبها مانند طلا و نقره زیر ارزش واقعی خود قیمت گذاری می شوند که نشان دهنده کاهش کشش و جذابیت آنها در برابر دلار است.

آیا سرمایه گذاری بر روی طلا همچنان پر سود است؟| پیش بینی قیمت برای سال آینده

اگر به جدول بالا که نشان دهنده قیمت ۴ ساله طلا است دقت شود، به خوبی متوجه می شویم که این فلز گرانبها و دو مقطع زمانی در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به بالای دو هزار دلار افزایش قیمت یافته است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که قیمت طلا در صورت توقف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو به ۲۱۰۰ الی ۲۳۰۰ دلار خواهد رسید. پس با این حساب، قیمت بسته به زمان توقف اجرای این سیاست، از نیمه دوم سال جاری تا انتهای سال ۲۰۲۴ شیبی صعودی به خود خواهد گرفت.

اما نکته مهم برای علاقمندان به بازار طلا در داخل کشور این است که همزمان با افزایش قیمت طلا در بازه زمانی یاد شده و در صورت ادامه وضع موجود اقتصادی، افزایش قیمت دلار را نیز خواهیم داشت. حال اگر متوسط قیمت دلار را به شرط عدم افزایش به بیش از این سطح، ۵۰ هزار تومکان در نظر بگیریم و قیمت جهانی طلا نیز بر اساس برآوردهای ما رو به جلو حرکت کند، با این حساب قیمت هر انس طلا باید رقمی بین ۱۰۵ الی ۱۱۵ میلیون تومان در بازار داخل کشور برسد.

با این حساب سرمایه گذاری روی طلا طی سال ۲۰۲۳، البته به شرط خرید در نقطه مناسب و در کف قیمت می تواند برای سال ۲۰۲۴، سود آوری خوبی را عاید سرمایه گذاران نماید.