به گزارش پایگاه خبری نشان :

درب خانه و آپارتمان و ویلا می تواند در زیبایی هر چه بیشتر فضا و آن محیط نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین آشنایی با انواع درب و ویژگی های آن برای کسی که قصد کارگذاشتن درب برای خانه اش را دارد، نکته مثبتی است. دراین میان درب چوبی، به دلیل زیبایی و کارآمدی یکی از گزینه های افراد برای ورودی ها یا اتاق ها می باشد.

انواع درب و آشنایی با درب چوبی:

درب ورودی خانه و آپارتمان و همچنین درب های حیاط و پارکینگ و درب اتاق ها، همگی گذشته از وظایفی که به عهده دارند و مهمترین شان هم، حفظ و حراست از محیط داخلی از بیرونی است، باید زیبایی، ماندگاری و دوام خوبی هم داشته باشند. نمی توانیم فقط زیبایی را فدای امنیت آنها کرد و یا بالعکس.

درب چوبی، علاوه بر زیبایی خاصی که مخصوصا به ورودی یک آپارتمان می دهد، می تواند از امنیت بالایی هم برخوردار باشد. از نظر جنس و طرح و مدل و کاربردی، درب چوبی انواع مختلفی می تواند داشته باشد که ما در این مقاله سعی می کنیم شما را تا حدودی با برخی از آنها و ویژگی هایشان شما را آشنا کنیم.

درب چوبی ورودی ساختمان

 درب چوبی ورودی ساختمان

ویژگی هایی که هر دربی، از جمله درب چوبی باید داشته باشد، کدامند؟

برای انتخاب درب ورودی آپارتمان یا لابی یک ساختمان، باید مسائل و نکات خاصی را هنگام خرید مورد توجه قرار داد از جمله:

- درب ورودی باید به نوعی کاربری یک عایق را داشته باشد. مهمترین مسئله هم در این مورد عایق صوت بودن است. هیچکس دوست ندارد درب آپارتمانش به گونه ایی باشد که به راحتی صداها و اتفاقات داخل خانه را به راهروها و آپارتمان های همسایه برساند! همچنین درب ورودی باید عایق حرارت هم باشد تا در صورت بروز مشکلات بیرون از خانه، درب به عنوان یک مانع از خانه، محافظت کند.

- درب ورودی باید ابعاد و وزن مناسبی داشته باشد تا به راحتی با یک تکان و یا فشار زیاد؛ باز نشود.

- ظاهر و زیبایی درب ها و تنوع رنگ با توجه به دکوراسیون داخل و بیرون خانه، هم اهمیت بالایی دارد.

- کیفیت مواد به کار رفته در تولید یک درب باید به گونه ای باشد تا در برابر ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد و استحکام کافی را داشته باشد و همچنین متناسب شرایط اقلیمی منطقه باشد.

انواع مختلف درب چوبی:

درب های چوبی را می توان براساس نوع چوب به کار رفته در تولید آن و نوع طراحی و مدل تقسیم بندی کرد.

اگر بخواهیم درب چوبی را براساس مواد تولیدی و نوع چوب موجود در آن معرفی کنیم، می توانیم به درب های ساخته شده با چوب صنوبر، چوب گردو، چوب راش، چوب بلوط و افرا، کاج، گیلاس و... اشاره کنیم. همچنین می توانند درب های ورودی یا داخلی براساس کاربری شان از انواع ام دی اف، اچ دی اف؛ و یا پی وی سی، هم درست شده باشند.

همچنین اگر معیار تقسیم بندی ما براساس طرح و مدل باشد می تواند مدل تک پنل، بدون پنل؛ دوپنل، سه چهار و پنچ پنل، از انواع طراحی های درب چوبی داخل منزل( درب اتاق ها ) باشند.

درب چوبی ورودی آپارتماندرب چوبی ورودی آپارتمان

درب اچ پی ال (دربhpl) چیست؟

درب اچ پی ال، درب های هستند که با استفاده از ورقه های فشرده شده لمینیتی تولید می شوند. در حقیقت این مدل از درب چوبی، از لایه های الیافی مانند کاغذ؛ درست شده اند که با کمک مواد چسب مانند رزینی و در اثر فشار و حرارت بالا، به هم چسبیده اند.

درب اچ پی ال عایق حرارتی و رطوبتی خوبی به حساب می آید و اگر تحت تاثیر مکانیسم های خاصی در زمان تولید، قرار بگیرد استحکام خوبی هم در برابر ضربه از خود نشان می دهد. معمولا خرید درب های اچ پی ال هزینه کمتری در پی خواهد داشت و همچنین چون لایه رویی این نوع درب چوبی؛ ملامینه است به رنگ کاری هم احتیاج ندارد.

البته کاربری بیشتر درب اچ پی ال در داخل ساختمان می باشد و به عنوان درب ورودی آپارتمان، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و استقبال هنوز بادرب های ضد سرقت است.

این درب ها به دلیل اینکه عایق خوبی برای رطوبت به حساب می آیند، به عنوان درب سرویس بهداشتی و حمام می توانند کاربرد خوبی داشته باشند.

مقایسه درب اچ پی ال(hpl) و درب اچ دی اف (hdf):

درب hpl در مقایسه با hdf، ارزانتر بوده ولی هر دو از درب های چوبی پیش ساخته به حساب می آیندکه برای سرویس حمام و توالت مناسب می باشند. گاهی اوقات می توان روکش pvc را روی آنها پرس کرد و مقاومت آنها را بیشتر کرد.

مزایای استفاده از درب چوبی:

یکی از مهمترین خصوصیات درب چوبی زیبایی خاص و منحصربه فرد آن است. تنوع رنگی مختلف با توجه به دامنه مختلف رنگ ها که ممکن است در چوب خاصی وجود داشته باشد و همچنین امنیت خوب این نوع درب ها و ضد صدا و ضد حرارت بودن ( به معنی جلوگیری از هدررفت انرژی)آنها، تنوع در سفارش ابعاد و مدل، می تواند از مزایای استفاده از درب چوبی باشد.

معایب استفاده از درب چوبی:

اگر کاور مناسبی روی درب چوبی استفاده نشود براثر نم و رطوبت می تواند به راحتی دچار پوسیدگی شود. همچنین براثر ضربه و فشار سریع دچار خراشیدگی و پریدگی می شود( البته روش های رفع این دسته از مشکلات درب چوبی، وجود دارد)

اگر دچار ترک خوردگی شوند حتما باید سریع ترمیم شوند تا از طریق ترک ها رطوبت به عمق درب، نفوذ نکند.

روکش و کاور مناسب برای درب چوبی باعث می شود که از نفوذ حشراتی مثل موریانه در آنها جلوگیری شود. همچنین درب چوبی، به طور حتم قیمت بالاتری نسبت به انواع درب دیگر؛ خواهند داشت.

ملاک های انتخاب بهترین درب چوبی:

اگر قصد استفاده از درب چوبی را در داخل آپارتمان یا حتی بیرون آن دارید، حتما ملاک هایی را درنظر خواهید داشت. مثلا قیمت و هزینه ایی که بابت این مسئله می خواهید بپردازید، یکی از مهمترین فاکتورها است. اینکه درب با چوب گردو می خواهید یا با روکش پی وی سی و از جنس ام دی اف، بستگی به پولی دارد که می خواهید هزینه کنید.

دومین معیار براساس نوع کاربری درب است. اگر درب ورودی مدنظر شماست مسلما امنیت حرف اول را میزند. اگر برای درب سرویس بهداشتی قرار است استفاده شود مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی، مقاومت در برابر حرارت و گرما و... همه از معیارهای است که معمولا با توجه به کاربری درب می توان آنها را در نظر داشت. زیبایی و هارمونی با فضا هم یکی دیگر از معیارها می تواند باشد.

درب چوبی اتاقدرب چوبی اتاق

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید درب چوبی به وب سایت در چوبی به آدرس www.darchoobi.com مراجعه کنید.