به گزارش پایگاه خبری نشان :

یکی از رایج ترین شیوه های طلاق، طلاق توافقی است. در این شیوه زوجین هر دو و همزمان برای طلاق اقدام می‌کنند و در تمام مواردی که به آنها مربوط می‌شود با هم به توافق می رسند. مهمترین مواردی که باید زوجین قبل از مراجعه به دادگاه در مورد آنها توافق کنند و پس از مراجعه به دادگاه آنها را کتباً نوشته و تقدیم دادگاه کنند عبارتند از حضانت فرزندان بعد از طلاق، شیوه ملاقات فرزندان، نفقه ایام عده، نحوه استرداد جهیزیه، مسائل مربوط به مهریه و دیگر مواردی از این دست که زن و شوهر باید در مورد آن با هم توافق کنند. پس از آن که زوجین در این موارد با هم به توافق رسیدند و موارد توافق را کتباً به دادگاه تقدیم کردند، دادگاه آنها را به مشاور معرفی می کند و برای انجام مشاوره خانوده دو طرف باید حضور داشته باشند و بعد از انجام فرایند مشاوره، اگر همچنان قصد طلاق داشته باشند فرآیند طلاق توافقی آنها به راحتی انجام می شود. مهمترین کاری که مشاور باید انجام دهد این است که از طریق صحبت مشکلات بین زوجین را حل کرده و مانع از طلاق آنها شوند. درغیر این صورت دادگاه با درخواست طلاق توافقی موافقت کرده و برای آنها گواهی عدم امکان سازش صادر می کند و زوجین را برای انجام طلاق به یکی از دفاتر ثبت طلاق ارجاع می دهد تا مراحل طلاق آنها انجام شود و صیغه طلاق جاری گردد. البته توجه داشته باشید که گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه اعتبار دارد و اگر این سه ماه بگذرد و فرآیند طلاق توافقی انجام نشود گواهی باطل شده و دوباره باید تمام مراحل گفته شده انجام شود.

آیا برای جدایی به صورت توافقی نیاز به وکیل است؟

لزوماً برای طلاق توافقی نیاز به وکیل نیست اما با توجه به اینکه استفاده از وکیل طلاق در چنین پرونده هایی برای افراد مزایای زیادی به همراه دارد پیشنهاد می شود در جریان پرونده و دادخواست طلاق توافقی حتماً از یک وکیل استفاده شود. اولین مزیتی که استفاده از وکیل در چنین پرونده هایی دارد این است که، کلیه مراحل طلاق زیر نظر شخصی انجام می شود که به تمامی روند رسیدگی حقوقی به پرونده آشنایی و تسلط دارد و این موضوع باعث می شود مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق توافقی کاهش پیدا کند. همچنین در صورتی که از یک وکیل برای رسیدگی به درخواست طلاق توافقی استفاده شود دیگر نیازی به حضور هیچ کدام از زوجین در دادگاه نمی باشد و فقط نیاز است خانم یک جلسه تست بارداری انجام دهد و گواهی را به دادگاه ارائه دهد. همچنین استفاده از وکیل برای تنظیم دادخواست طلاق توافقی هم بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افرادی که بعد از طلاق خودشان دچار مشکلات حقوقی می‌شوند به خاطر این است که دادخواست طلاق را به خوبی تنظیم نکرده اند. این موضوع باعث ایرادات قانونی می شود و در نهایت پس از مدتی مشکلات حقوقی برای آنها به همراه خواهد داشت اما استفاده از وکیل باعث می‌شود از این مشکلات جلوگیری به عمل آید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از وکیل باعث می شود تا هزینه طلاق توافقی کمی افزایش پیدا کند اما با توجه به مزایای که دارد این کار ارزشمند است.

مدارک لازم برای انجام طلاق به صورت توافقی

برای اینکه طلاق توافقی انجام شود نیاز است زوجین مدارکی را همراه خودشان داشته باشند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد. اولین مدارکی که نه تنها برای ازدواج و طلاق بلکه برای هرکار حقوقی دیگری شما نیاز دارید اصل شناسنامه و کارت ملی دو طرف است. برای طلاق توافقی شما نیاز دارید که اصل عقدنامه خودتان را همراه داشته باشید. همچنین شما باید توافقنامه ای که برای مسائل گوناگون مثل مهریه و حضانت بین هم منعقد کرده اید را همراه داشته باشید. از دیگر مدارکی که برای طلاق توافقی نیاز است می‌توانیم به گواهی عدم بارداری زوج اشاره کنیم. این گواهینامه حتماً باید توسط پزشکی قانونی و مراکز پزشکی مجاز تایید شده باشد. نظر واحد مشاوره در دادگاه خانواده نیز باید در کنار تمامی مدارک مورد نیاز برای طلاق وجود داشته باشد. همچنین اگر طلاق در دوران عقد و نامزدی اتفاق بیفتد، لازم است گواهی بکارت هم از پزشکی قانونی در کنار مدارک وجود داشته باشد. اگر هر کدام از مدارک بالا به هر دلیلی معدوم شده باشد، زوجین باید المثنی آن را تهیه کرده و به دادگاه ارائه کنند. در مجموع امیدواریم هیچگاه کار زوجین به طلاق نرسد، اما اگر هم رسید باید سعی کنند تا از مسیر قانونی درست این کار را انجام دهند.