به گزارش پایگاه خبری نشان :

خودروهای چینی این روزها مثل مور و ملخ در کشورهای مختلف دنیا به ویژه ایران پیدا می­شوند. قیمت پایین­تر آنها نسبت به شاسی بلندهای ساخت آلمان یا آمریکا و حتی کره­ای و ژاپنی موجب شده تا علاقه مندان به داشتن کراس اوور به سمت خودروهای چینی بروند. اگر یک خودروباز حرفه­ای باشید حتما نام هاوالH2 و سانگ یانگ تیولی را شنیده و می­دانید که این دو ساخته دست چشم بادامی ها در کشور ما حسابی پرطرفدار هستند؛ چراکه طرفداران آنها روز به روز بیشتر شده و فروش خوبی نیز دارند. این مقاله به معرفی و مقایسه این دو خودروی چینی پرداخته تا اگر قصد خرید یک خوروی به‌روز دارید این دو را نیز از نظر گذرانده و با ویژگی­های آنها آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

هاوال h2، نورچشمی گریت وال

خودروی هاول h2 توسط کمپانی گریت وال ساپورت و به بازار جهانی عرضه شد. این کمپانی همیشه در تلاش بوده تا برعکس سایر خودروهای چینی از مونتاژ دوری کرده و مستقل باشد. به همین خاطر در سال 2012 سعی کرد تا خودروهای بلند قد خود را تحت برند هاوال به جهان معرفی کند. در سال 2016 نیز مدل فیس لیفت آن را به بازار جهانی عرضه کردند. این خودرو در مقایسه با سایر رقبای چینی خود بهترین است. شاید به همین خاطر است که هاوال را با خودرویی مثل مزداCX3 مقایسه می­کنند. جلو پنجره کروم بزرگ، کاپوتی با خطوط برجسته، نوار کروم در پایین درب­ها، سپر برجسته، تلاش برای لوکس بودن در طراحی آن و... همگی در زیبا به نظر رسیدن این خودرو بسیار موثر است.

سانگ یانگ تیولی، تولید شرکت سانگ یانگ

این مینی کراس اوور کره‌ای که یک کراس اوور ساب کامپکت نیز به حساب می­آید در سال 2015 به دنیا معرفی شد و در 5 سال جای خوبی در دل ماشین دوستان باز کرده است. ایرانی­ها این ماشین را رقیب رنو کپچر و 206 می­دانند. می­دانستید اگر واژه I Love You را برعکس کنید تبدیل به تیوولی می­شود؟ این خودرو با اتاق نسبتا مکعبی شکل خود و داخل زیبا و شیکی که دارد تبدیل به یک کراس اوور پرطرفدار شده است. تیوولی یک رقیب قدر برای هاوال محسوب می­شود. 9 عیب تیوولی نیز شامل کیفیت پایین سواری، کیفیت پایین مواد کابین، میدان دید ضعیف در پشت، صندوق عقب کوچک، امنیت متوسط، هزینه بالا در مسافت های طولانی، انعطاف کم صندلی ها، کیفیت پایین سیستم رادیویی و موتور نه چندان قوی آن است.

مقایسه فنی دو خودرو

هاوال دارای موتوری 5/1 لیتر 4 سیلندر با سیستم توربوشارژ است. حداکثر قدرت آن 148 اسب بخار بوده و 210 نیوتن بر متر گشتاور را تولید می­کند. این خودرو برای انتقال نیرو از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بهره می برد. موتور هاوال از سری 4G15 است. شتاب 0 تا 100 این خودرو حدود 13 ثانیه طول می­کشد. استاندارد آلایندگی آن تحت یورو 5است؛ ضمن اینکه تنها عیب این خودرو مصرف بالای سوخت در آن است.

اما سانگ یانگ تیوولی دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه است. حجم موتور آن 1597 سی سی با جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک Aisin است. حداکثر قدرت موتور تیوولی 128 اسب بخار بوده و گشتاوری 160 نیوتن بر متر تولید می­کند. شتاب 0 تا 100 این خودرو 12 ثانیه طول می­کشد. انتقال نیرو در آن نیز توسط دیفرانسیل جلو انجام می­شود. تیوولی حدود 8/9 لیتر در داخل شهر و 7/5 در خارج از شهر تولید می­کند و تحت استاندارد یورو 5 است.

مقایسه آپشن­ها و تجهیزات ایمنی دو خودرو

از جمله آپشن­های ایمنی هاوال کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و جانبی و پرده­ای است. سیستم فرمان و هدایت آن به صورت برقی بوده که کنترل سیستم صوتی نیز بر روی فرمان است. سیستم­های امنیتی هاوال را می توان در ایموبولایزر، سیستم هشدار­دهنده، ورود بدون کلید و استارت دکمه­ای خلاصه کرد. تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه­ای به همراه فیلتر تصفیه هوا و صفحه نمایش 7 اینچی لمسی نیز از موارد پرطرفدار این خودرو است. سیستم صندلی 6 جهته برقی با گرمکن صندلی­های جلو، تنظیم برقی آینه­ها به همراه گرمکن و جمع کننده خودکار، شیشه بالابرجلو و عقب برقی نیز از امتیازهای این خودرو هستند. سیستم روشنایی آن شامل چراغ­های دیلایت جلو و مه شکن جلو وعقب می­شود. همچنین مجهز بودن به سیستم­های ترمز ABS، EBD، ESPو BA و همینطور سانروف، سیستم مالتی مدیا، سنسور باران، دوربین دنده عقب و... هاوالh2 را به خودرویی خاص تبدیل کرده­اند.

آپشن­های ایمنی تیوولی را می­توان داشتن 6 کیسه هوا  سیستم فعال شونده پشت سری ها تعریف کرد. سیستم صوتی این خودرو دارای 6 بلندگو و ورودی DVD وMP3 است و 2 آمپلی فایر را ساپورت می کند. تیوولی دارای سیستم ترمزهایABS، EBD، ESP،HAS ، TCS وASR است. فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروز کنترل و سیتم تشخیص مانع از جمله آپشن هایی است که رانندگی را آسان کرده است. سیتم ورود بدون کلید، فرمان برقی سه حالته و آینه­های کناری تاشو، آینه جلو حساس به نورECM نیز از جمله امکاناتی است که اقعا حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. در این خودرو صندلی­های چرم با سیستم گرم کن نیز نشستن را به خصوص در فصول سرد برای شما لذت بخش می­کنند. این خودرو در دو نوع الیت و اسپرت عرضه می­شود که تنها الیت دارای سانروف است.سیستم تهویه دستی، سنسور باران شیشه های دودی غقب نیز از آپشن­های این خودرو جذاب کره‌ای است.

مقایسه طراحی دو خودرو

 

حرفمان را از گفتن اینکه هاوال خودرویی عالیست پس نمی­گیریم اما راستش را بخواهید طراحی داخلی آن چنگی به دل نمی­زند. داشبورد 3 قسمته، کابین ساده و طرح قوس دار کنسول میانی آن طراحی داخلی هاوال را زیر سول برده است؛ درحالیکه کابین تیوولی مدرن  بوده و حس خوبی به فرد القا می­کند. کابین تیولی ارگونومی خوبی  داشته و مورد علاقه افراد بیشتری است.

نتیجه­ گیری

حال که با ویژگی­های این دو خودرو آشنا شدید، از اینجابه بعد به خودتان مربوط است که یکی از این دو را انتخاب کنید یا سراغ خودروهای دیگر بروید. اما این دو خودرو تقریبا تمام چیزهایی را که از یک کراس اوور انتظار می­رود دارند. اگر قصد داشتید یکی از این دو را انتخاب کنید، باید بدانید که هاوالh2 توسط گروه بهمن و سانگ یانگ تیوولی توسط رامک خودرو در ایران عرضه می­شوند. بنابراین خدمات خودروی شما تحت کنترل دو ابر انحصارگر بازار ایران یعنی ایران خودرو وسایپا نخواهد بود که این خود مزیتی است. ابته تجربه نشان داده که گروه بهمن خدمات و تامین قطعات مناسبی را برای مشتریان فراهم خواهد کرد.