به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش نشان به نقل از روابط عمومی شرکت دانش بنیان پارت، دکتر علی رسولی‌زاده ضمن بیان این مطلب که در ماه‌های گذشته زیرساخت‌های متعارف و سنتی پاسخگوی درخواست‌های مردم نبود، تاکید کرد: با اقبال مردم به بازار سرمایه شاهد حضور گسترده مردم در بورس هستیم.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا از یک سو و نبود زیرساخت‌های مناسب از سوی دیگر یک مشکل اساسی را در کشور نمایان کرد. چرا که مردم با توجه به وضع قانون فاصله‌گذاری اجتماعی نباید در صف قرار می‌گرفتند و ملزم به رعایت فاصله اجتماعی بودند. به همین دلیل، وزیر اقتصاد و سازمان بورس بر احراز هویت غیرحضوری در کشور تأکید داشتند و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای اولین بار احراز هویت غیرحضوری در کشور مطرح شد.

رسولی‌زاده خاطر نشان ساخت: شرکت دانش بنیان پارت نیز بعد از مطرح شدن این مسئله به دلیل وظیفه ملی خود وارد  این حوزه شد و در مدت زمان کوتاهی موفق به ارائه سرویس احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی شد. این خدمت بر بستر اپلیکیشن سیگنال عرضه شد. سیگنال، از یک سال پیش کارش را به عنوان ارائه‌دهنده اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری آغاز کرده و اکنون بزرگترین اپلیکیشن بازار سرمایه با بیش از یک میلیون نصب است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت تاکید کرد: مبحث پردازش اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی و احراز هویت غیرحضوری به سامانه سیگنال اضافه شده و در این سامانه، الگوریتم‌های متنوع هوش مصنوعی که حاصل تلاش 3 سال گذشته مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است، افزوده شده‌اند.

وی افزود: در حوزه بینایی ماشین، پردازش تصویر و ویدئو و تبدیل صوت به متن در کنار هم به کار گرفته شده‌اند تا متقاضی بتواند بدون مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان احراز هویت شده و کد سجام دریافت کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی تصویر فرد را با سایر اسناد هویتی که فرد در دیگر ارگان‌ها مانند ثبت احوال و سپرده‌گذاری مرکزی دارد، مورد مقایسه قرار می‌دهند و بعد از آن هویت فرد تایید می‌شود.

رسولی‌زاده ادامه داد: در گام بعدی، شناسایی زنده بودن فرد صورت می‌گیرد و برای همین مسئله الگوریتم ویدئو و لایونس زنده بودن فرد را تشخیص می‌دهد. تبدیل صوت به متن (فرد متنی را که برایش معین می‌شود، از گوشی می‌خواند)  ارزیابی شده و پس از آن صحت امضای فرد ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام این مراحل در سرورهای سیگنال جمع‌آوری می‌شود، گفت: طبق استاندارهای سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، غیر از هوش مصنوعی اپراتورهای انسانی باید فرآیند احراز هویت را انجام دهند. به این صورت که پرونده‌های افراد پس از تایید هوش مصنوعی توسط اپراتور چک و تایید می‌شود و بعد از انجام تمام مراحل، پرونده تایید شده به سجام ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت در ادامه تاکید کرد: طی کم‌تر از دو هفته که از رونمایی این محصول گذشته، چندصد هزار نفر از هموطنان توانستند به صورت غیرحضوری احراز هویت شوند.

وی افزود: اپلیکیشن سیگنال در دو نسخه اندروید و آی.او.اس طراحی شده و افراد می‌توانند به صورت مستقیم از طریق ورود به سایت سیگنال، نرم‌افزار را دانلود کنند.

لازم به ذکر است طبق قانون سپرده‌گذاری مرکزی، هر فردی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود، ابتدا باید مراحل ثبت‌نام سجام را طی کرده و کد خود را دریافت کند. افراد بالای 18 سال می‌توانند فرآیند احراز هویت غیرحضوری را طی کنند و و پس از آن هنگام مراجعه به کارگزاری نیازی به بارگذاری مجدد مدارک ندارد.