به گزارش پایگاه خبری نشان :

همه آگهی‌ها و تبلیغات «کار در منزل» برای کلاهبرداری نیستند اما تعداد شرکت‌ها و افراد سودجویی که از این طریق، مردم را فریب می‌دهند بسیار زیاد است. چه کنیم که قربانی این کلاهبرداران نشویم؟ و مالباختگان چگونه باید اقدام کنند؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

کسانی که گرفتار این کلاهبرداری‌ها می‌شوند دو دسته‌اند: افرادی که بیکار هستند و دنبال شغل و حرفه‌ای برای امرار معاش می‌گردند (عمدتا زنان خانه‌دار) و کسانی که دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری خرد هستند.

 یک منبع مطلع که نخواست نامش بیان شود در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز، شیوه‌های سوءاستفاده از متقاضیان کار را در منزل را شرح داد و گفت: «از مردم می‌‌خواهند یک عکس سلفی از خود بگیرند و آن را همراه تصویر کارت ملی، برایشان ارسال کنند. از مشخصات گرفته شده، سوءاستفاده می‌شود. به عنوان مثال به اسم مردم، درگاه بانکی می‌گیرند. گاهی هم به بهانه ضمانت، کارت ملی و کارت بانکی متقاضی را می‌گیرند. قربانیان اکثرا افراد مسن به خصوص خانم‌های بالای ۵۰ سال، بیسواد یا کم‌سواد هستند. به نام فرد، نماد اعتبار میگیرند یا مجوز جعلی درست می‌کنند و خلاصه از اسم او سوء استفاده می‌کنند».

وی افزود: «بخش عمده آگهی‌های مربوط به بسته‌بندی حبوبات، خشکبار یا قند برای کلاهبرداری است. بسته‌بندی، کار آسانی به نظر می‌رسد و مردم به آسانی فریب می‌خورند. آموزش تولید و فروش فیلتر هوا هم کلاهبردای است. این قبیل شرکت‌ها یا افراد فقط می‌خواهند دستگاه و مواد اولیه خود را بفروشند. خرید تضمینی محصول، دروغ است. فرد شروع به تولید می‌کند و شرکت به بهانه‌های واهی، فیلتر تولیدشده را نمی‌خرد. فرد ممکن است مشتری پیدا کند اما این فیلترها با مواد اولیه نامرغوب تولید می‌شود و به خودروی مردم آسیب وارد می‌کند».

این هشدارها نباید باعث شود که همه کار در منزل‌ها را کلاهبرداری بدانیم. وی ضمن بیان این مطلب گفت: «خوشبختانه بسیاری از شرکت هایی که در زمینه خیاطی و تولید کالایی روپوش‌های بیمارستانی، کیف یا کفش دست دوز فعالیت می‌کنند کلاهبردار نیستند».

وی در ادامه گفت: «وضعیت شرکت‌هایی که در زمینه آموزش تولید جعبه تزئینی و خرید تضمینی محصول تولیدشده از کارآموز کار می‌کنند متفاوت است. مزیت این نوع کارها آن است که حداقل، هنر و مهارتی را آموزش می‌دهند اما یک مشکل بزرگ دارند: «کاری می‌خواهند که شدنی نیست و هیچ کس از عهده انجام آن برنمی‌آید. الگوهای آن جعبه‌ها طوری است که بر هم منطبق نمی‌شوند. شرکت‌های کار در منزل به شما می‌گویند که کارها باید مشابه هم باشند. شرکت از شما کار بدون ایراد می‌خواهد ولی خوب این امکان‌پذیر نیست».

بسیاری از قربانیان و مالباختگان، تصور می‌کنند که ثبت یک شرکت و مجوز داشتن آن کفایت می‌کند اما این طور نیست. این منبع آگاه ضمن بیان این مطلب گفت: «شرکت‌ها بعد از ثبت شرکت باید مجوز و بعد از آن کد اقتصادی بگیرند. ملاک اعتبار شرکت‌ها داشتن کد اقتصادی است نه کد ثبتی. ممکن است به این نتیجه برسید که فلان شرکت، معتبر و قابل‌اعتماد است اما حتی در این صورت هم از واریز وجه به حساب افراد خودداری کنید زیرا حساب حتما باید به اسم یک شرکت باشد یعنی شخصیت حقوقی باشد. بانک‌ها قبل از افتتاح حساب حقوقی، اهلیت کلیه کارمندان آن شرکت و کسب و کار را بررسی می‌کنند».

بسیاری از کسانی که اسیر این کلاهبرداری‌ها می‌شوند اما اقدام قانونی نمی‌کنند. چرا؟ منبع آگاه ما در پاسخ این سوال گفت: «بعضی می‌گویند که فلان سایت نشان اینماد دارد. از سایت پلیس فتا هم استعلام گرفتیم، مخشص شد که مجوز فتا هم دارند. بنابراین از خیر شکایت کردن می‌گذرند. این طرز فکر اشتباه است. مجوز داشتن یک شرکت به ان معنا نیست که نمی‌توان از آن شکایت کرد. داشتن اینماد هم ارتباطی به مجوز فتا ندارد و فقط هویت صاحب یک سایت را مشخص می‌کند. اگر به سامانه اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید ظرف مدت کوتاهی سایت متخلف را فیلتر می‌کنند. وقتی فرد کلاهبردار، سایت داشته باشد پیگیری آسان می‌شود. در این صورت می‌توانید به اتحادیه کسب و کارهای مجازی مراجعه کنید و مورد را گزارش دهید. به این ترتیب سایت فیلتر می‌شود و متخلفان نمی‌توانند کلاهبرداری خود را ادامه دهند. توجه داشته باشید که این دو (اتحادیه کسب و کارهای مجازی و اینماد) فقط جلوی ادامه کار را می‌گیرند. بنابراین اگر قصد شکایت دارید باید به فتا و دادسرا مراجعه کنید».

وی در ادامه افزود: «بعضی‌ها بیکار هستند و برای پایان دادن به فشار بیکاری، گول شیادان را می‌‌خورند اما گروه دیگری هم وجود دارند که دلیل گول خوردنشان متفاوت است. در شرایط کنونی بسیاری از مردم دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود و درآمد هستند اما مشکل اینجاست که انتظار سودهای سریع و آنچنانی دارند. کلاهبرداران از این تب روزافزون آگاه هستند و از آن بهره‌برداری می‌کنند. وقتی شرکتی به شما می‌گوید که اگر فلان دستگاه را بخرید ماهانه ۳۰ میلیون تومان سود خواهید کرد مشخص است که با یک کلاهبرداری بزرگ سروکار دارید. مگر می‌شود با ۱۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری بتوان ماهانه ۳۰ میلیون تومان کاسب شد؟ متاسفانه طمع به‌دست آوردن سود‌های نامعقول باعث می‌شود که بعضی از مردم سرخود کلاه بگذارند».

وی افزود: «مردم به شرکت معتبری که به عنوان مثال در زمینه آموزش کشاورزی یا پرورش یک گونه حیوانی، سرمایه‌‌گذاری در این زمینه فعالیت می‌کند مراجعه می‌کنند اما بعد کار را نیمه‌کاره رها می‌کند. به چشم خود دیده‌ام که درباره سود پرورش زالو، چیزهایی شنیده‌اند و به کلاس‌ّهای مربوطه مراجعه می‌کنند اما وقتی مدرس از آنها می‌خواهند زالو را در دست بگیرند طفره می‌روند».