به گزارش پایگاه خبری نشان :

فرض کنید می خواهید یک مهارت مثل زبان برنامه نویسی مثل html را یاد بگیرید یا به فتوشاپ علاقه دارید و می خواهید یاد بگیرید. اما یادگیرفتن این مهارت جدید فقط در گرو توان ذهنی شماست؟ قطعا خیر. ترفندهایی هستند نقش مهمی در یادگیری یک توانایی جدید ایفا می کند که در این مطلب به اختصار توضیحی می دهیم.

چطور یاد بگیریم؟

باورهای “برخی از افراد ذاتا باهوش هستند” و “برخی چیزها را نمی‌توانم یاد بگیرم” که در بخش قبل به آن اشاره شد، معمولا ناشی از این تجربه است که قبلا کسی سعی کرده چیزی را برایتان توضیح دهد و شما متوجه نشده‌اید.

شما فقط نفهمیده‌اید که طرف مقابلتان چه چیزی را به شما می‌گوید. در این بخش علت آن را خواهید فهمید. مسئله یادگیری بیشتر زمانی دردسرساز می‌شود که شما سعی دارید مطلب سختی را یاد بگیرید و معلم خوبی ندارید.

بخش 1-یادگیری چیست؟

یادگیری ایجاد ارتباط ذهنی بین چیزی که نمی‌دانید (یا چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید) و چیزی که از قبل می‌دانید، است. به عبارت دیگر شما باید آنچه که می‌خواهید با استفاده از منابع شناخته شده در ذهنتان یاد بگیرید را توصیف کنید. هر چه بتوانید منابع بیشتری پیدا کنید، بهتر مسئله را درک خواهید کرد.

یادگیری را می‌توان به یک میز تشبیه کرد. اگر روی میز بخش جدیدی از علم باشد، پایه‌هایش همان منابع شناخته شده هستند که با کمک آنها می‌تواند موضوع علمی جدید (روی میز) را در ذهن نگه داشت و آن را درک کرد. یادگیری چیزهای جدید، فقط پاسخ دادن به این سوال است که: این مسئله به چیزی که از قبل می‌دانم چه ربطی دارد؟

وقتی چیزی را که برایمان توضیح داده می‌شود را نمی‌فهمیم، به این علت است که فردی آن را توضیح می‌دهد از منابعی استفاده می‌کند که ما نداریم. پس باید اول آن منابع را تهیه کرده و نکاتش را وارد ذهنمان کنیم.

مثلا فرض کنیم می‌خواهیم بفهمیم قضیه فیثاغورث در ریاضیات چیست. ممکن است اینطور برایمان توضیح داده شود که: در یک مثلث خاص به نام قائم‌الزاویه طول وتر (c) با مجموع مجذور هر یک از اضلاع قائمه برابر است (a و b). این قضیه برای کسی که نداند مثلث قائم‌الزاویه، وتر و مجذور چیست، معنایی ندارد.

همیشه یادتان باشد که اگر نفهمیدید چه چیزی توصیف می‌شود به این دلیل نیست که شما احمق هستید بلکه به این خاطر است که شما با اصول اولیه آشنایی نداشته‌اید.

بخش 2-به دست گرفتن کنترل زمان

به خودتان “نه” گفتن را یاد بدهید. برای اینکه در برنامه فراگیری سریعی که دارید موفق باشید، یادگیری باید برایتان به یک اولویت مهم تبدیل شود. یعنی شما باید به خودتان بیشتر “نه” بگویید. با گفتن نه صدایی درون سرتان طنین انداز می‌شود و شما را ترغیب می‌کند به هر چیزی مثل مهمانی یا عقب انداختن کارها نه بگویید.

با این وجود، این بدان معنا نیست که وقتی چیز جدیدی را یاد می‌گیرید یا درس می‌خوانید، زندگیتان خسته‌کننده و یکنواخت شود. بلکه باید هم برای تفریح و هم درس خواندن به قدر کافی زمان بگذارید.

بخش 3-استراتژی‌های یادداشت‌برداری

در هر موقعیتی که هستید، دانش‌آموز، معلم یا یک مدیر، نکاتی درباره یادداشت‌برداری هست که باید به خاطر بسپارید. همانطور که در بخش قبلی هم تاکید شد، همیشه باید آماده باشید. کتاب، یاداشتها یا اطلاعاتی که از قبل برای جلسه یادگیری آماده کرده‌اید را بخوانید. آماده حاضر نشدن در هر جلسه یادگیری باعث می‌شود همه چیز کاملا برایتان ناآشنا به نظر برسد.

به دنبال صندلی نزدیک سخنران یا مدرس باشید. با نزدیک نشستن دید بهتری نسبت به تخته خواهید داشت، می‌توانید حالتهای چهره مدرس را ببینید، بهتر صدایش را بشنوید و احتمالا اینکه چرت بزنید یا حواستان پرت شود بسیار کم خواهد بود.

بخش 4- تقویت حافظه

بسیاری از متخصصان باور دارند که مهارتهای حفظی یک شخص نه تنها جز توانایی ذاتی او نیست بلکه می‌توان آن را با تمرین و استفاده از تکنیکهای متعدد تقویت کرد و توسعه داد. 8 مرحله زیر را برای تقویت توانایی به خاطر سپاری اطلاعات به کار بگیرید. تغذیه بخش مهمی از تقویت حافظه است و توصیه روانپزشکان مراجعه به یک متخصص خوب تغذیه است.