به گزارش پایگاه خبری نشان :

 فن کویل یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که می‌تواند نیاز شما را در همه فصول سال برطرف کند. اما این وسیله چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ کدام برندها بهترین انواع فن کویل را تولید می‌کنند؟ تا انتها با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را به شما ارائه دهیم.

فن کویل چیست؟

فن کویل دستگاهی است که در محیط داخلی ساختمان‌های مختلف نصب می‌شود و می‌تواند هوای مطبوع را ایجاد کند. این دستگاه قادر است در فصل زمستان هوای گرم را در محیط پخش کند؛ همچنین در فصل تابستان هم برای خنک‌سازی محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تنوع فن کویل در بازار بسیار زیاد است؛ در نتیجه بهترین راه برای انتخاب از میان گزینه‌های موجود، خرید اینترنتی فن کویل است. زیرا با این کار شما می‌توانید در هر زمانی به راحتی همه برندها و محصولات آن‌ها را بررسی کرده و گزینه‌های مختلف را با خیال راحت با هم مقایسه کنید.

انواع فن کویل

شرکت‌های مختلف تولیدکننده فن کویل، انواع مختلفی از این محصول را با توان‌های متفاوت و شیوه نصب مجزا در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند. فن کویل‌ها از نظر محل نصب به چند دسته تقسیم می‌شوند که از قرار زیر هستند:

1.فن کویل زمینی

این نوع از فن کویل‌ها به صورت توکار و عمودی، بر روی زمین نصب می‌شوند؛ این‌ها همان دستگاه‌هایی هستند که احتمالا در ساختمان‌های اداری و دانشگاهی مشاهده کرده‌اید. فن کویل‌های زمینی معمولا بخشی از فضای اتاق را به خود اختصاص می‌دهند.

2.فن کویل سقفی

فن کویل‌های سقفی معمولا به صورت توکار نصب می‌شوند؛ به همین دلیل زیبایی خاصی دارند و می‌توان در مکان‌های مختلف در آن‌ها استفاده کرد. این نوع از فن کویل‌ها به سادگی نصب می‌شوند و تعمیر و نگهداری آن‌ها چندان دشوار نیست.

3.فن کویل کانالی

فن کویل‌های کانالی هم به صورت توکار در سقف نصب می‌شوند؛ اما نیاز به کانال‌کشی‌های پیچیده دارند. به همین دلیل نصب آن‌ها دشوار است. به علاوه صدای زیادی داشته و حجم هوای خروجی از آن‌ها هم بالا است. به همین دلیل معمولا در راهروها نصب می‌شوند.

4.فن کویل کاستی

فن کویل‌های کاستی را می‌توان در سقف‌های کاذب نصب کرد. این نوع فن کویل ظاهر زیبایی دارد و معمولا در مجتمع‌های لوکس و عمومی از آن استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده فن کویل

44

فن کویل دارای 5 قسمت اصلی است که به آن در تولید هوای مطبوع و انتشار آن در محیط کمک می‌کنند. این اجزا عبارت‌اند از:

1.فن

وظیفه فن در فن کویل تامین هوای موردنیاز برای برقراری چرخه سرمایش یا گرمایش است. هوای تولیدی توسط این قطع در فصل تابستان می‌تواند در مجاورت آب خنک، سرد شده و هوای خنک را ایجاد کند. همچنین در فصل زمستان هم از فن برای خنک‌سازی قطعات استفاده می‌شود. برای چرخاندن فن از الکتروموتور استفاده می‌شود.

2.کویل

یکی دیگر از قطعات اصلی در فن کویل، لوله‌هایی از جنس مس هستند که وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارند. این کویل‌های مسی معمولا با استفاده از فین‌های آلومینیومی پوشانده می‌شوند تا در برابر گرد و غبار و آلودگی‌ها ایمن باشند. به همین دلیل است که از فن کویل می‌توان با خیال راحت در شهرهای بزرگ و محیط‌های آلوده استفاده کرد.

3.فیلتر هوا

معمولا در ساختار فن کویل‌ها از یک یا چند فیلتر هوا استفاده شده است که می‌توانند آلودگی‌ها و ذرات مضر موجود در هوای ورودی را جذب کرده و به این ترتیب مانع از انتشار آن‌ها در محیط شوند.

4.تجهیزات ایمنی

در فن کویل‌ها برای افزایش بازدهی و ایمنی در حین کار، از قطعات خاصی استفاده می‌شود. برای مثال ترموستات وظیفه تنظیم دما و جلوگیری از کاهش یا افزایش بیش از حد آن را بر عهده دارد. همچنین از شیر هواگیری هم می‌توان در زمان سرویس دوره‌ای استفاده کرد.

5.کلید سلکتوری

کلید سلکتوری قطعه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا با تنظیم سرعت موتور فن کویل، به دمای مطلوب خود برسید. این کلید بر روی حالت‌های کند، متوسط و تند قابل تنظیم است.

برندهای مطرح تولیدکننده فن کویل

44

در بازار امروز فن کویل، برندهای ایرانی و خارجی بسیار مطرحی هستند که انواع مختلفی از این دستگاه را تولید می‌کنند تا بتوان از آن در مکان‌های مختلف با هر ابعادی استفاده کرد. مشهورترین برندهای تولیدکننده فن کویل از قرار زیر هستند:

میدیا

میدیا یکی از قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده فن کویل است که از سال 1985 به تولید انواع سیستم‌های تهویه مطبوع اشتغال داشته است. Midea انواع مختلفی از فن کویل‌ها را تولید می‌کند که دارای ظرفیت‌های هوادهی متنوعی هستند و می‌توان در فضاهایی با ابعاد مختلف از آن‌ها استفاده کرد. مشهورترین فن کویل‌های برند میدیا از قرار زیر هستند:

  • فن کویل سقفی با ظرفیت 300 تا CFM 800
  • فن کویل کانالی پرفشار با ظرفیت 1000 تا CFM 2200
  • فن کویل کاستی با ظرفیت 600 تا CFM 1500
  • فن کویل کاستی کامپکت با ظرفیت 300 تا CFM 500
  • فن کویل کاستی یک‌طرفه با ظرفیت 300 تا CFM 400

آذر نسیم

فن کویل آذر نسیم یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است که بیشترین کیفیت را برای شما به ارمغان می‌آورد. این برند در حال حاضر دارای کامل‌ترین سبد محصولات در زمینه سیستم‌های تهویه مطبوع است و برای همه محصولات خود، گارانتی 18 ماهه را ارائه می‌دهد. فن کویل‌های تولیدشده توسط آذر نسیم از قرار زیر هستند:

  • فن کویل کانالی با ظرفیت 800 تا CFM 2200
  • فن کویل سقفی با ظرفیت 200 تا CFM 1000
  • فن کویل زمینی با ظرفیت 200 تا CFM 1000

تهویه

برند تهویه یکی از قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده انواع فن کویل و سیستم‌های تهویه مطبوع است که از سال 1343 فعالیت خود را آغاز کرده است. فن کویل‌های تهویه به دو دسته کلی خانگی و تجاری تقسیم می‌شوند. فن کویل‌های تولیدشده توسط این برند در سری‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که از قرار زیر هستند:

  • فن کویل زمینی در سری‌های FL، FLN، SV و کریوه بدون پایه
  • فن کویل کاستی در سری‌های ستاره، چهارطرفه اوشان، یک‌طرفه اوشان
  • فن کویل کانالی در سری‌های AR و ARN
  • فن کویل سقفی توکار HR

سرما آفرین

صنایع سرما آفرین هم یکی از شرکت‌های قدیمی ایرانی است که از سال 1347 فعالیت خود را آغاز کرده است؛ به همین دلیل به‌نوعی آن را پدر صنعت تهویه مطبوع در ایران می‌دانند. این شرکت فن کویل‌های خود را در سری‌های مختلفی به بازار عرضه کرده که هریک از آن‌ها ظرفیت هوادهی متفاوتی داشته و برای نصب در مکان‌های مختلف کاربرد دارند. برخی از مشهورترین این سری‌ها از قرار زیر هستند:

  • 43AB
  • 42AC
  • 42DC
  • 42HB
  • 42GT
  • 42NF
  • 42HC
  • 42DE
  • 42NZ

بهترین فن کویل را از کجا بخریم؟

همان‌طور که دیدیم دنیای فن کویل‌ها بسیار گسترده است و برای انتخاب بهترین گزینه نیاز به استفاده از خدمات مشاوره خواهیم داشت. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره رایگان و صادقانه تاسیسات رجایی، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.