به گزارش پایگاه خبری نشان :

در اینجا می‌خواهیم چند نمونه از بهترین دانشگاه های روسیه را معرفی کرده و دلایل برتری آن‌ها و برخی از مشخصات آن‌ها را شرح دهیم.

 

دانشگاه لومونوسف مسکو

 دانشگاه لومونوسوف یکی از بهترین دانشگاه های روسیه است که چندین سال متوالی رتبه برتر خود را حفظ کرده است. علاوه بر این هرچند سال یک‌بار رتبه دانشگاه لومونوسف ارتقا می‌یابد. این دانشگاه در پایتخت روسیه یعنی مسکو و در تپه گنجشکان واقع‌شده است و از زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. مؤسس دانشگاه لومونوسوف مسک، میخاییل لومونسوف دانشمند و نویسنده قرن هجدهم است. از اکتشافات او می‌توان به کشف جو سیاره ناهید و قانون پایستگی جرم اشاره کرد.

دانشگاه سن‌پترزبورگ

این دانشگاه، یکی از قدیمی‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های روسیه است. این دانشگاه توسط پیتر کبیر تأسیس شد. بیشتر رشته‌های این دانشگاه از شاخه علوم انسانی و مهندسی است. دانشگاه سن‌پترزبورگ از ۲۴ دانشکده تشکیل‌شده است.

یکی از مزیت‌های دانشگاه سن‌پترزبورگ روسیه این است که این امکان را برای دانشجویان خود فراهم کرده که بتوانند به‌آسانی به سایر دانشگاه‌های اروپایی جهت ادامه تحصیل انتقالی بگیرند. طبق رتبه‌بندی QS جایگاه این دانشگاه در رتبه دوم در روسیه است.

88

دانشگاه نووسیبیرسک

دانشگاه نووسیبیرسک یک دانشگاه دولتی است. بیشترین شهرت این دانشگاه به دلیل امکانات آموزشی برای تحصیلات تکمیلی است. سالانه حدود ۱۴۰۰ دانشجو از ۵۲ کشور مختلف جهت تحصیل در دانشگاه نووسیبیرسک به روسیه مهاجرت می‌کنند.

این دانشگاه در بین دانشگاه‌های روسیه در رتبه‌بندی QS جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و همچنین در رتبه جهانی جایگاه ۲۲۸ را دارد.

دانشگاه تحقیقاتی تامسک

دستور تأسیس این دانشگاه را امپراتور الکساندر دوم صادر کرد. این دانشگاه به دلیل کتابخانه غنی خود موردتوجه قرارگرفته است، همچنین باغ گیاه‌شناسی این دانشگاه بسیار معروف است. دانشگاه تحقیقاتی تامسک در رتبه‌بندی QS جایگاه چهارم را بین دانشگاه‌های روسیه و جایگاه ۲۵۰ را در بین دانشگاه‌های جهان دارد.

موسسه فیزیک و فناوری مسکو

در رتبه‌بندی QS این دانشگاه دارای رتبه پنجم در بین دانشگاه‌های روسیه و رتبه ۲۸۱ در بین دانشگاه‌های جهان است.

در حالت کلی دانشگاه‌های روسیه به دو بخش تقسیم می‌شوند.

1: دانشگاه‌هایی که تمام تمرکز خود را بر یک‌رشته قرار داده و زمینه تحصیل در آن رشته را فراهم می‌کنند.

2: دانشگاه‌هایی که دارای چندین دانشکده هستند و رشته‌های مختلفی در این دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

دانشگاه فنی باومان مسکو

 این دانشگاه نیز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های روسیه است که بیش از ۱۸۵ سال قدمت دارد. در این مدت دانشمندان و افراد سرشناس زیادی را پرورش داده است. این دانشگاه ازجمله وسیع‌ترین دانشگاه‌های آکادمیک فنی در کشور روسیه است و سالانه حدود ۱۹ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. ۵8 درصد از این تعداد در مقطع کارشناسی و ۴۱ درصد از این تعداد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می‌شوند. این مجموعه در بین رتبه‌بندی QS جایگاه ششم را در روسیه و جایگاه ۲۸۲ را در دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است.

888

مدرسه عالی اقتصاد روسیه

مدرسه عالی اقتصاد روسیه یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی روسیه است. این دانشگاه دارای تنوع زیادی از رشته‌های تحصیلی است. ازجمله:

  • علوم انسانی
  • اقتصاد
  • علوم اجتماعی
  • حقوق
  • مهندسی
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی
  • بیوتکنولوژی

سالانه ۴۷ هزار دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه به روسیه مهاجرت می‌کنند. در رتبه‌بندی QS این دانشگاه در جایگاه هفتم در کشور روسیه قرار دارد. همچنین رتبه ۲۹۸ جهانی را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای روسیه

دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای روسیه که به آن انستیتو فیزیک مهندسی مسکو نیز گفته می‌شود ازجمله دانشگاه‌های برتر کشور روسیه است. از بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شش نفر جایزه نوبل کسب کرده‌اند. همچنین افراد سرشناس زیادی در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند. رتبه‌بندی QS این دانشگاه جایگاه هشتم کشور روسیه را به این دانشگاه اختصاص داده است. همچنین این دانشگاه رتبه ۳۱۴ جهانی را نیز دارا است.

دانشگاه فدرال اورال

این دانشگاه واقع در منطقه اورال روسیه است و یکی از دانشگاه‌های فدرال این کشور محسوب می شود. لازم به ذکر است که در منطقه اورال حدود ۱۰ دانشگاه فدرال وجود دارد. دانشگاه اورال در طول دوره فعالیت خود ۳۵۰ هزار نخبه علمی از سراسر جهان را تربیت و پرورش داده است. رتبه‌بندی QS این دانشگاه را در جایگاه دهم در بین دانشگاه‌های کشور روسیه قرار داده است. همچنین رتبه ۳۳۱ جهانی به این دانشگاه اختصاص دارد.

 

سوالات متداول:

دلایل برتری دانشگاه‌های روسیه در جهان چیست؟

دانشگاه‌های روسیه ازلحاظ سیستم آموزشی و تجهیزات رتبه بالایی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند و همین موضوع باعث شده است که برخی از دانشگاه‌های روسیه به‌عنوان بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته شوند.

تدریس در دانشگاه‌های روسیه به چه زبانی صورت می‌گیرد؟

درگذشته تدریس در دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی صورت می‌گرفت، در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت چشمگیری که این دانشگاه داشته و شهرت بالایی که پیداکرده است تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد که این خود موجب شده است که تعداد متقاضیان تحصیل در روسیه به‌شدت افزایش یابد.

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های روسیه کدم‌اند؟

پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی برای متقاضیان مهاجرت به روسیه رشته‌هایی از قبیل علوم پزشکی و فنی و مهندسی هستند. این دانشگاه‌ها مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه برای دانشجویان مهاجر خود در نظر گرفته‌اند و این یکی از مهم‌ترین دلایل سهولت تحصیل در دانشگاه روسیه است.

نتیجه‌گیری

دانشگاه‌های روسیه به دلیل امکانات بالا و تجهیزات پیشرفته ازجمله بهترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. امکانات رفاهی ازجمله اولویت‌های این دانشگاه‌ها است. به‌عبارت‌دیگر دانشگاه‌های روسیه سهولت تحصیل دانشجویان، به‌ویژه دانشجویانی که از کشورهای خارجی به روسیه مهاجرت کرده‌اند را به‌طور کامل تأمین می‌کند. در این مقاله در مورد بهترین دانشگاه های روسیه و دلایل برتری آن‌ها مطالبی ارائه شد. در صورت وجود هرگونه سؤال می‌توانید با همکاران ما در موسسه اعزام دانشجو به روسیه هدهد تماس حاصل نمایید.