به گزارش پایگاه خبری نشان :

قیمت پروفیل سبک درب و پنجره تاثیر مستقیمی بر هزینه ی ساخت مسکن دارد چرا که در حجم بالا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی قیمت پروفیل سبک درب و پنجره، عوامل مختلف تأثیرگذار بر آن و تأثیر آن بر هزینه‌های ساخت بپردازیم.

یکی از محصولات فلزی که کاربرد زیادی در صنایع و ساخت و ساز دارد و می توان آن را جز مهم ترین مواد اولیه در ساخت و ساز دانست، پروفیل است. پرفیل ها را براساس ابعاد، وزن و کاربردشان می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد که در تمام این دسته بندی ها، این نوع ورق به کار رفته در ساخت پروفیل است که تعیین کننده است. پروفیل ها در دو نوع سبک و سنگین تولید می شوند که پروفیل سبک در صنایع مختلفی مانند درب و پنجره‌ سازی بسیار پرکاربرد است.

پروفیل سبک درب و پنجره

پروفیل سبک

پروفیل سبک یا پروفیل مبلی نوعی از پروفیل است که در ساخت آن از ورق روغنی یا ورق نورد سرد استفاده می شود. خواص منحصر به فرد ورق روغنی باعث شده محصولات ساخته شده از آن، در صنایع سبک و سنگین بسیار پرکاربرد باشند. دقت ابعادی بالا، قابلیت آبکاری، کیفیت سطحی خوب، وزن کم، استحکام بالا از جمله مهمترین ویژگی های ورق روغنی است که آن را مناسب ساخت پروفیل هایی کرده که در ساخت درب و پنجره به کار میروند.

انواع پروفیل سبک درب و پنجره

پروفیل سبک درب و پنجره به طور کلی به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند. پروفیل سپری یا پروفیل 507 ، پروفیل  لنگه دری یا پروفیل 508 ، پروفیل کلافی یا پروفیل 509 و زوار. این پروفیل ها به خاطر شکل خاصی که دارند در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند. 

  1. پروفیل سپری یا پروفیل 507: یکی از پروفیل های پرکاربرد در صنعت است. برای ساخت درب و پنجره، سازه های فلزی، اتصالات پل و اسکلت گلخانه از این پروفیل ها استفاده می شود. شکل مقطع این پروفیل ها شبیه به T است.
  2. پروفیل  لنگه دری یا پروفیل 508: از این نوع پروفیل در ساخت چارچوب درب استفاده می شود و معمولا از فولاد ST37 ساخته می شوند. شکل مقطع این پروفیل شبیه به Z است. 
  3. پروفیل کلافی یا پروفیل 509: جزو پرکاربردترین پروفیل های فولادی هستند که در ساخت چهار چوب، درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. از فولاد ST37 تولید می شوند. 

پروفیل سبک درب و پنجره

قیمت پروفیل سبک درب و پنجره

قیمت پروفیل سبک درب و پنجره تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل وزن، ابعاد، مواد اولیه و قیمت ارز است که به جزئیات آن خواهیم پرداخت. 

  1. تأثیر وزن و ابعاد بر قیمت پروفیل سبک درب و پنجره: یکی از عواملی که روی قیمت پروفیل سبک تأثیر می‌گذارد، وزن و ابعاد پروفیل است. جنس پروفیل‌های سبک معمولاً آلومینیمی و فولادی است. این مواد دارای چگالی متفاوتی هستند و در نتیجه پروفیل‌هایی با ابعاد یکسان از جنس آن‌ها دارای وزن متفاوتی خواهند بود. یکی از عواملی که با استفاده از آن، قیمت پروفیل درب و پنجره محاسبه می‌شود، وزن پروفیل است.
  2. تأثیر مواد اولیه بر قیمت پروفیل سبک درب و پنجره: قیمت ورق‌ روغنی تأثیر مستقیم روی قیمت پروفیل دارد. هر چه کیفیت ورق‌ روغنی استفاده شده در ساخت پروفیل سبک بهتر تر باشد، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. 
  3. تأثیر قیمت ارز روی قیمت پروفیل سبک درب و پنجره: قیمت ارز روی قیمت تمام محصولات از جمله قیمت پروفیل سبک درب و پنجره تأثیر مستقیم دارد. در صورتی که ورق های مورد استفاده در ساخت پروفیل، وارداتی باشد، افزایش نرخ ارز تاثیر بیشتری بر قیمت پروفیل خواهد گذاشت.

تأثیر قیمت پروفیل سبک بر هزینه‌های ساخت

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، پروفیل سبک یکی از مصالحی است که کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد. صد‌ها یا هزاران کیلو پروفیل در ساخت یک خانه به کار می رود در نتیجه تغییر اندک در قیمت ها باعث ایجاد تفاوت بزرک در قیمت تمام شده، می شود.  از همین‌ رو افزایش قیمت مواد اولیه ساخت پروفیل که منجر به افزایش قیمت پروفیل سبک شده است، هزینه‌های ساخت را نیز بالاتر برده است که بالا رفتن هزینه‌های ساخت منجر به بالا رفتن قیمت خانه می‌شود.