به گزارش پایگاه خبری نشان :

اگر تاکنون برای خرید میلگرد اقدام کرده باشید، با یک جستجوی کوتاه متوجه می‌شوید که با انواع قیمت میلگرد مواجه خواهید شد. اما سوال اینجاست که علت تفاوت قیمت میلگردها با هم چیست؟

در ادامه این مطلب قصد داریم تا تمامی عواملی که موجب تفاوت قیمت میلگردها در بازار می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم.

کارخانه تولید کننده

خوشبختانه کشور ما در تولید کالای میلگرد، به خودکفایی رسیده و توانسته پاسخگوی نیاز روزافزون این محصول در بازار باشد. کارخانه‌‌های تولیدکننده میلگرد در سراسر ایران مشغول به کارند و تقریبا می‌توان گفت که اکثر نوردکاران، تولید میلگرد را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

هر کارخانه‌ای، روش و استراتژی تولید مخصوص به خود را دارد، تجهیزات خاصی را استفاده می‌کند، مواد اولیه را به روش‌های مختلف و با کیفیت‌های متفاوت، تهیه می‌کند و واحد کنترل کیفیت مخصوص به خود را دارد. همین تفاوت‌ها موجب شده تا شاهد تفاوت قیمت میلگرد برندهای مختلف و کیفیت آن‌ها در بازار باشیم.

بنابراین، یکی از نکات مهم در خرید میلگرد این است که به برند آن توجه داشته باشیم تا کیفیت و قیمت مورد نیاز خود را تهیه نماییم.

ساده یا آجدار بودن میلگرد

آجدار یا ساده بودن، قطعا یکی از دلایل مهم تفاوت قیمت میلگردها محسوب می‌شود. ممکن است به نظر برسد میلگردهای ساده به دلیل اینکه هیچ گونه عملیات آج زنی روی آن‌ها انجام نمی‌شود، باید قیمت کمتری نسبت به میلگردهای آجدار داشته باشند. اما باید بگوییم که اینطور نیست و به دلیل تقاضای کمتر این نوع میلگردها در بازار، تولیدکنندگان کمتری آن را تولید می‌کنند و قیمت بیشتری نیز دارند.

استاندارد تولید میلگرد

در تولید هر محصول فولادی، کشورهای مختلف، از استانداردهای متفاوتی استفاده می‌کنند. متداول‌ترین استاندارد میلگرد در کشور ما، استاندارد روسی است که بر اساس آن، میلگرد را در 4 گروه کلی A1، A2، A3 و A4 قرار می‌دهند. در این بین، میلگرد A1، از نوع ساده و میلگردهای A2 تا A4، همگی آجدارند.

تفاوت قیمت میلگرد در این استانداردها، به تفاوت در خواص آن‌ها مربوط می‌شود.

علت تفاوت قیمت میلگرد A2 و A3 چیست؟

اصلی‌ترین علت تفاوت قیمت این دو نوع میلگرد را می‌توان به تفاوت میلگرد A2 و A3 در ترکیب شیمیایی آن‌ها دانست. مقدار کربن موجود در ترکیب میلگرد A3، بیشتر از میلگرد A2 است. همین موضوع، خواص و همچنین کاربرد متفاوتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

وزن میلگرد

قیمت میلگرد، براساس وزن آن تعیین می‌گردد. همچنین باید گفت وزن میلگرد، نشان‌دهنده میزان استحکام آن و مقدار نیرویی است که می‌تواند تحمل کند. به همین دلیل، استانداردهایی در سراسر جهان وجود دارند که مقادیر وزن استاندارد را برای سایزهای مختلف میلگرد، محاسبه کرده و در قالب جدول‌هایی ارائه می‌دهند.

یکی از استانداردهای وزنی رایج در کشور ما، استاندارد اشتال است. جدول وزن میلگرد، حاوی جزئیات ابعادی این مقطع فولادی در سایزهای مختلف، به همراه وزن آن‌هاست.

البته باید گفت که میلگردهای تولید داخل، وزن‌هایی متفاوت از مقدار اشتال و همچنین متفاوت از هم دارند. همین موضوع، یکی از دلایل مهم اختلاف قیمت میلگردهای مختلف محسوب می‌شود.

77

سایز میلگرد

سایز میلگرد، یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت میلگردهای مختلف است. بدیهی است که سایز، وزن میلگرد را تحت تاثیر قرار داده و هرچه وزن بیشتر شود، قیمت میلگرد نیز بیشتر خواهد شد.

درحالت کلی باید این نکته را هم درنظر گرفت که مقدار تقاضا و فرایند تولید هر محصول، بر قیمت نهایی آن بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل، در بسیاری مواقع، سایزهای کم، ممکن است قیمت بر واحد وزن بیشتری از سایزهای بزرگ داشته باشند.

جنس میلگرد

شاید تابحال نام میلگرد استیل، گالوانیزه، میلگرد کامپوزیتی و ... را شنیده باشید. درحالت کلی، جنس محصول تعیین می‌کند که چه خواصی را می‌توان از آن انتظار داشت و همچنین، تعیین‌کننده تفاوت قیمت میلگردهای موجود در بازار نیز محسوب می‌شود.

هزینه حمل و نقل

یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران مقاطع فولادی، هزینه حمل بار به محل پروژه است. هزینه‌های حمل و نقل، تفاوت قیمت میلگردها را در شهرها و استان‌های مختلف کشور رقم می‌زند.

البته لازم به ذکر است که امروزه به‌واسطه پراکنده بودن تولیدکنندگان میلگردهای مرغوب در سراسر کشور، افراد برای تهیه میلگرد مورد نیاز ساختمان، نیازی به طی کردن مسافت‌های زیاد ندارند. 

روش تولید میلگرد

انواع میلگرد را ازطریق نورد گرم شمش فولادی تولید می‌کنند. اما در مرحله آخر و موقع سرد کردن آن‌ها، از دو روش متفاوت ترمکس و آلیاژی استفاده می‌شود که تفاوت قیمت میلگردها و خواص آن‌ها را رقم می‌زند.

میلگردهای ترمکس، با عبور از تونل پاشش آب، سرد می‌شوند و میلگردهای آلیاژی، با قرار گرفتن در هوای آزاد. همین موضوع باعث شده تا روش ترمکس، میلگردهایی با سطح سخت‌تر و انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به روش آلیاژی تولید کند.

777

علت تفاوت قیمت میلگرد بازار و کارخانه

قیمت میلگرد در کارخانه براساس هزینه ماده اولیه، استراتژی مدیران کارخانه و قیمت سنگ آهن جهانی تعیین می‌گردد.

وقتی میلگرد از کارخانه به بازار و به دست واسطه ها داده شود، عوامل دیگری نیز در قیمت گذاری دخیل می‌شوند. از این عوامل می‌توان به هزینه حمل و نقل، هزینه انبارداری، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز، بورس کالا، قیمت گذاری صاحبان کالا، اوضاع بازار مسکن، تصمیمات سیاسی و اقتصادی داخل و خارج از کشور و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

درواقع، مواردی که در بالا ذکر شد، تفاوت قیمت میلگرد درب کارخانه و بازار را رقم می‌زنند.

تاثیرگذاری منابع خرید میلگرد بر قیمت آن

انتخاب یک منبع معتبر برای خرید، گامی بسیار مهم در انجام یک خرید مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. چراکه مراجع معتبر فروش کالاهای فولادی، همواره سعی بر این دارند تا با حذف واسطه‌ها، نزدیک‌ترین قیمت به نرخ درب کارخانه را به مشتریان خود ارائه دهند.

بازرگانی فولاد آیرومارت با پیشینه بیش از 35 سال فعالیت مدیران خود در بازار آهن و ارتباط مستقیم با بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی، رضایت مشتریان را همواره در اولویت کار قرار داده و سعی بر ارائه بهترین قیمت و کیفیت داشته است.

راه های استعلام قیمت روز میلگرد

اینترنتی شدن خرید و فروش آهن آلات، این امکان را به تمامی متقاضیان میلگرد می‌دهد که بتوانند قیمت امروز میلگرد سایزها و برندهای مختلف را با صرف کمترین زمان و هزینه، استعلام کنند.

قیمت میلگرد و تمامی مقاطع فولادی به صورت روزانه در وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com و کانال تلگرام این مجموعه، به‌روزرسانی می‌شود و شما می‌توانید با اطمینان از معتبر بودن منبع، بهترین قیمت‌ها را دریافت نمایید.

آیرومارت، مرجعی معتبر برای خرید آهن آلات

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، یکی از تامین‌کنندگان میلگرد و تمامی مقاطع فولادی و استیل در بازار آهن است که به پشتوانه اعتبار چندین ساله خود، بهترین کیفیت آهن آلات را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

اگر به دنبال منبعی هستید تا سبدی بسیار متنوع از سایز، برند، کیفیت و حتی خدمات مربوط به آهن آلات را به شما ارائه دهد، آیرومارت می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای شما برای خرید محصولات آهنی و غیرآهنی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچین دریافت مشاوره فنی و تخصصی دررابطه با میلگرد، ورق، پروفیل و ...، کافیست با شماره 45306-021 تماس بگیرید.