به گزارش پایگاه خبری نشان :

 Phosphor bronze دارای مشخصاتی چون سختی، استحکام بالا، ضریب اصطکاک پایین و دانه بندی مناسب است. در ضمن فسفر موجب کاهش ویسکوزیته مذاب برای ریخته گری بهتر و کاهش مرزدانه های بین کریستال های می شود. در ادامه ازاین مطلب شما را با جدول استاندارد، چگالی، آنالیز، علامت اختصاری، خرید و قیمت هر کیلو فسفر برنز آشنا می کنیم.

جهت مشاهده قیمت انواع ورق و میلگرد فسفر برنز، به سایت ثامن تجارت مراجعه نمایید.

فسفربرنز چیست؟

فسفر برنز با نسبت 0.5 تا 11 درصد قلع و 0.01 تا 0.35 درصد فسفر، یکی از آلیاژ های مس می باشد. در فسفر برنز عنصر قلع وظیفه مقاومت در برابر خوردگی و استحکام و عنصر فسفر خواص مقاومت در برابر سایش و سختی را دارد. ریزساختار برنزهای فسفری فرفورژه حاوی دانه های دوقلوی معمولی آلیاژهای مس است.

نحوه تشکیل فسفر برنز (آنالیز فسفر برنز)

قلع در محلول جامد آلفا مس باقی می ماند. فسفر یک فاز فسفید مس تشکیل می دهد. برنزهای فسفر دارای محدوده انجماد گسترده ای هستند و تفکیک گسترده آلیاژها در خنک شدن رخ می دهد. موادی که ابتدا سرد می شوند دندریت های فاز آلفا غنی از مس هستند. دندریت ها دارای حفره های زیادی هستند یا طیف وسیعی از ترکیبات را در ضخامت خود دارند.

مرحله دوم شکل گیری غنی از قلع است ، ابتدا به بتا تبدیل می شود و در نهایت به ترکیبی از آلفا و دلتا تبدیل می شود. فازهای آلفا و دلتا بین دندریت ها ایجاد می شود. فاز غنی از فسفر آخرین بار به عنوان ترکیب یوتکتیک فسفید مس جامد می شود. دندریت ها در حین کار و پختن تجزیه می شوند.

مزایا و معایب فسفر برنز

اکثر آلیاژهای فسفر برنز در برابر خوردگی مقاوم هستند و در مجاری الکتریکی و دیگر محیط های سوزاننده مفید هستند. آنها همچنین در برابر خستگی مقاوم هستند ، به این معنی که قدرت خود را در بسیاری از چرخه های بارگیری حفظ می کنند. افزودن قلع باعث افزایش این مقاومت همراه با استحکام آن می شود و افزودن سرب باعث ایجاد برنز فسفری می شود.

آلیاژهای برنج اکثر آلیاژها در حضور اکسیژن یک پتینه جذاب ایجاد می کنند و بنابراین برای کاربردهای تزئینی نیز مفید هستند. معایب اصلی فسفر برنز می تواند هدایت الکتریکی پایین آن باشد، زیرا فسفر توانایی فلز در هدایت جریان و قیمت آن را کاهش می دهد.

خواص فسفر برنز ضد سایش

این آلیاژ خواص زیادی دارد که مهمترین آن ها سختی، استحکام، ضریب اصطکاک پایین و دانه بندی مناسب می باشد. کاهش ویسکوزیته مذاب برای ریخته گری آسان و بهتر و کاهش مرزدانه های بین کریستال ها از دیگر خواص فسفربرنز ضد سایش می باشد.

  • مقاومت بسیار خوب در برابر سایش و خستگی
  • رسانایی الکتریکی خوب
  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • ضریب اصطکاک پایین
  • ریز دانه بودن
  • الاستیسیته عالی

فسفر برنز چه کاربردی دارد؟

به دلیل خواص بسیار زیاد این این آلیاژ، برای ایجاد قطعات الکترونیکی از این ماده استفاده می کنند. به زبانی دیگر می توان گفت فسفر برنز معروف ترین آلیاژی است که در صنایع الکترونیکی از آن استفاده می شود. برای مثال بخش هایی که به کامپیوتر وصل می شوند، از جنس فسفر برنز می باشند. فراتر از اتصالات الکتریکی ، فس برنز در ساخت قطعاتی مانند میله های جوشکاری ، قطعات سوئیچ ، گیره فیوز ، فنرها و اتصال دهنده ها استفاده می شود.

فنر ها رو از جنس فسفر برنز می سازند؛ زیرا این آلیاژ می تواند بدون اینکه شکا اولیه خود را از دست بدهد حرکت ها پیوسته را به راحتی تحمل کند. در ماشین های صنعتی فنر های بزرگی استفاده شده است که جنس آن ها اغلب از این آلیاژ می باشد؛ زیرا این فسفر مقومت بیشتری در برابر کرنش نسبت به دیگر آلیاژ ها دارد که این خواص باعث شده از آن در ساخت بست ها نیز استفاده شود.

بیشترین کاربرد این آلیاژ در ساخت فنرها، بست ها و مهره ها می باشد. پیچ ها از جنس آلیاژ فسفر برنز هستند؛ زیرا پیچ ها باید نیرو زیادی را تحمل کنند اما دچار شکست نشوند.

تفاوت آلیاژ برنج و برنز:

مشخصات برنز:

  • سختی بیشتر، شکنندگی بیشتر
  • نقطه ذوب 950 درجه سلسیوس
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی (ازجمله خوردگی به ‌واسطه آب ‌شور)
  • مناسب برای ساخت برخی از سازه ‌های تزئینی
  • کشف: 3500 سال پیش از عصر معاصر

مشخصات برنج:

  • تراش پذیری بهتر
  • نقطه ذوب 900 درجه سلسیوس
  • مقاومت مناسب در برابر خوردگی
  • کشف: 500 سال پیش از عصر حاضر

انواع فسفر برنز چیست؟

برای به وجود آوردن یک ترکیب سخت فسفید مس باید مقدار فسفر را افزایش داد، که این کار باعث شکنندگی فسفر برنز می شود؛ از این رو کاربرد کمتری دارد.

آلمینیوم برنز

آلمینیوم برنز آلیاژی بسیار قوی و مستحکم است. از ویژگی مهم این آلیاژ ضد خوردگی و زنگ زدگی است. این آلیاژ شامل مقادیر دیگری نیز می شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.نزدیک به 6 تا 12 درصد آن از آلمینیوم می باشد، 6درصد آن از آهن، 6 درصد آن نیکل؛ این مواد تشکیل دهنده باعث شده که از آن در صنعت نیز استفاده شود. اما از آلمینیوم برنز بیشتر در تولید آهن آلات دریانوردی و پمپ هایی که مایعات خورنده را انتقال می دهند استفاده می شود.

سیلیکن برنز

سیلیکون قرمز نام دیگر سیلیکن برنز می باشد. این سیلیکن از مس، سیلیکن و زینک ساخته شده است. اکثر مواقع زینک موجود در سیلیکن برنز 20 درصد می باشد. اما سیلیکن استفاده در آن بیش از 6 درصد نیست. این آلیاژ را بیشتر در تولید شیر و پمپ استفاده می کنند.

شما می توانید با کلیک بر روی این لینک، قیمت روز انواع فسفر برنز : میلگرد، ورق و آلیاژ را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

منابع : wikipedia ، tabnak ، samentejara