به گزارش پایگاه خبری نشان :

تاثیر مدیتیشن بر جسم و روح 

در این نوشته در مورد تاثیر مدیتیشن بر جسم و روح اطلاعات مفیدی آورده شده است.

مدیتیشن در معنا یعنی تمرکز فکر و ذهن. این تمرکز و خود آگاهی می تواند با شنیدن یک موسیقی و یا نگاه کردن به یک منظره زیبا و حتی یک عکس صورت گیرد. اصل اصلی مدیتیشن یعنی فکر نکردت به هیچ چیز و سکوت و تمرکز بر سکوت و تنفس. همین سکوت و تنفس دلیل اصلی رسیدن به آرامش  جسم و روح می باشد و به کاهش تنش های روزانه و آرامش درونی و داشتن شخصیت آرام و به دور از خشم منجر می شود. همچنین به مدیتیشن، درون پویی هم نیز گفته می شود.

گاهی مردم مدیتیشن را با هیپنوتیزم  مشابه می دانند اما این دو باهم تفاوت های زیادی دارد. 

مدیتیشن بیشتر به خودآگاهی و بالابردن تمرکز کمک می کند ولی در هیپنوتیزم  بیشتر تمرکز روی ضمیر ناخودآگاه است.

تاثیر مدیتیشن بر جسم و روح 

یکی از دلایل بیماری ها در افراد وجود استرس و اضطراب است. ممکن است برای شماهم پیش آمده باشد که به دلیل دردهایی که دارید به پزشک مراجعه کرده باشید و بعد از معاینه متوجه شوند که هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام مشکلات شما دردهای عصبی هستند. مدیتشن میتواند به کنترل خشم و کاهش استرس کمک شایانی کند و آرامش درونی و صلح با خود را برایتان به ارمغان بیاورد. این آرامش درونی قطعا در بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روحی جلوگیر خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم تمرینات مدیتیشن انجام می دهند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند دارای آرامش بیشتری هستند و هم چنین انگیزه، شادی و امید به زندگی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند.

1–ترشح سراتونین و اکسی توسین و تاثیر آن در اخلاق و رفتار

سراتونین و اکسی توسین دو هرمون مربوط به اساسات خوب و عواطف مثبت است که با تمرینات مدیتیشن در بدن ترشح می شود و در بهتر کردن روابط فرد در جامعه و هم چنین در خلق و خوی فرد تاثیرات بسیار مثبتی دارد.

سراتونین در داروهای ضد افسردگی وجود دارد و به حفظ آرامش و تعادل روحی نیز کمک شایانی می کند.

اکسی توسین که در واقع آن را هورمون عشق نام گذاری کرده اند، باعث می شود که افراد نسبت به هم احساس همدردی و همدلی بیشتری داشته باشند و همچنین محبت کنند،بنابراین مدیتیشن به شما کمک میکند تا زندگی بهتری داشته باشید و با عشق زندگی کنید و افکار مثبت داشته باشید.

2-افزایش دوپامین و بهبود توجه و تمرکز

دوپامین هورمونی است که  مراکز پاداش و لذت مغز را کنترل می کند، همچنین دوپامین حافظه،  به شما کمک میکند که توجه و تمرکزتان را برای حل مشکلاتت بگذرید و همین امر باعث می شود که شما به راحتی بتوانید مشکلاتتان را حل کنید و یا توانایی کنترل آن را داشته باشد.

مدیتیشن چه مزایایی دارد؟

1– مدیتیشن در کم شدن اضطراب و استرس، آرامش دورنی و جلوگیری از خشم تاثیر دارد.

2– مدیتیشن به تمرکز حواس و جلوگیری از سرگردانی و پراکندگی ذهن کمک می کند.

3.- مدیتیشن به شناخت بهتر و داشتن درک بهتری از خود کمک می کند و این شناخت منجر به داشتن اعتماد بنفس بالا در فرد می شود.

4– احساسات مثبت و خوب شما را افزایش می دهد..

5– باعث افزایش عشق و مهربانی و همدلی می شود

6– فشار خون درهنگام عصبی بودن به وجود می آید که مدیتیشن با کنترل حس خشم در درمان این بیماری موثر است.

7 –افزایش طول عمر و جلوگیری از مرگ در سنین پایین.

8– بالا بردن قدرت تصمیم گیری و در نتیجه توان مواجهه با مشکلات و حل آن ها.

9– با مدیتیشن می توان درد را کنترل کرد و حتی آن را تسکین داد.

10– کمک به بیماری فیبرومیالژیا.

11– داشتن خوابی بهتر و با آرامش.

بیشتر ما دوست داریم که ذهنی آرام و شاد تر داشته باشیم زیرا اگر نگران باشیم این ما را ناراحت میکند و این امر مدیتیشن بر سلامت جسمی و روحی ما تاثیر می گذارد وباعث میشود که نسبت به دنیای پیرامونمان حس های خوب داشته باشیم.

 

تأثیر مدیتیشن بر جسم و روح

 

انواع مدیتیشن 

دو نوع مدیتیشن وجود دارد 1- مدیتیشن از طریق تمرکز 2 – مدیتیشن از طریق تفکر

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد بر روی تصاویر واقعی و یا خیالی و یک صدا یا کلمه یا با حرکات مشخصی از یوگا تمرکز میکنند، و فرد به آرامش روحی می رسد و تمام نگرانی و ناراحتی ها را فراموش میکند و این آرامش تاثیر مثبتی بر بدن می گذارد.

در مدیتیشن از طریق تفکر، فرد تمام حواس و توجه خود را جمع میکند و در حالتی از آگاهی قرار می گیرد. این تفکر به منظور شناخت از خودتان صورت می گیرد و آگاهی از افکار، و احساسات طبیعی و قوه ادراک و احساس به دست می آید و شما نیز در این حالت به آرامش ذهن می رسید و تمام حواستان بر روی خودتان است .

مدیتیشن چه ترفند ها و نکاتی دارد؟

اگر که شما به مدیتیشن علاقه مند هستید به ترفند ها و نکات زیر توجه کنید زیرا این نکات به شما کمک میکند که  تمرین مفید و عالی داشته باشید.

آهسته شروع کنید

سعی کنید که با جلسات کوتاه 5  تا 10 دقیقه در روز شروع کنید ومرور میتوانید که تایم خود را طولانی تر کنید. تمرینات طولانی در ابتدای راه سخت و حوصله سر بر است و می تواند منجر به گذاشتن کنار مدیتیشن برای همیشه شود.

برنامه ای تعیین کنید

داشتن برنامه در انجام مدیتیشن خیای تاثیر گذار است. سعی کنید هرروز زمانی را که به مدیتیشن اختصاص داده اید را به تمرین مدیتیشن بپردازید و آن را جدی بگیرید و سعی کنید هرروز در آن زمان مدیتیشن کنید.

راحت باشید

نشستن با پای ضربدری روی زمین یکی از این گزینه هاست. اما نشستن راحت کلید اصلی ان است ؛و بهتر است که در این مورد خیلی راحت و در آرامش بنشینید ،شما باید در موقعیتی باشید که بدون هیچی ناراحتی و نگرانی چند دقیقه بنشینید.

و بر آنچه که احساس میکنید تمرکز داشته باشید و به چز دیگری فکر نکنید. و خیلی طبیعی و عادی نفس بکشید و احساساتی را که هنگام نفس کشیدن بیرون می آید و تجربه می کنید را سرکوب نکنید.

سلامت جسم و روح

یکی از نکات مهم در سلامتی فردی ،توجه به جسم است که شما باید در کنار اینکه به روح خود اهمیت می دهید به جسم هم نیز توجهی داشته باشید.

درواقع بسیاری از افراد با همین حس آرامشی که در خود ایجاد میکنند بسیاری از عوامل چاقی و یا لاغری را از بین می برند و سلامت جسم خود را افزایش می دهند.

بهتر است که برای سلامت جسمی خود ورزش  کنید و همچنین سبک زندگی خود را بهبود بخشید تا به سلامت کامل جسمی و روحی برسید.

 

کلام آخر

در این مطلب ما با مدیتیشن و تاثیر آن بر جسم و روح آشنا شدیم. و روش انجام آن را برسی کردیم. همانطور که گفتیم مدیتیشن میتواند به نفع همه باشد وبا انجام این کار آرامش را به دست می آورید و همین امر باعث می شود که انگیزه ای در زندگی پیدا کنید.