به گزارش پایگاه خبری نشان :

عوارض سالیانه شهرداری خودرو

افزایش روزافزون وسایل نقلیه در کشور بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های بیشتر و بهتری را می‌طلبد. علاوه‌بر آن نگه‌داری، بازسازی و نظافت آسفالت خیابان‌ها هزینه‌های زیادی برای دولت ایجاد می‌کند. طبق قانون، بخشی از این هزینه‌ها باید به عنوان مالیات توسط مالکان خودرو پرداخت شود. به این مالیات‌ها عوارض سالیانه شهرداری خودرو می‌گویند. داشتن فرم تسویه حساب عوارض شهرداری هنگام تعویض پلاک خودرو، اسقاط خودرو، ترخیص خودرو از پارکینگ و… الزامی است. همچنین صاحبان خودرو اگر به طور مرتب نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند؛  جریمه می‌شوند.

در ادامه قصد داریم در مورد جزییات این موضوع صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

عوارض سالیانه شهرداری خودرو

گفته شد که طبق قانون، وسایل نقلیه باید برای تردد در خیابان‌های شهرها هزینه پرداخت کنند. این قانون در سال ۱۳۶۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. علت تصویب آن، هزینه‌های گزافی است که دولت و به انضمام آن شهرداری‌ها برای ارائه خدمات و بهبود حمل‌ونقل شهری متحمل می‌شوند.

7

پرداخت عوارض سالیانه خودرو الزامی است.

پس، شهروندان ملزم به پرداخت بخشی از هزینه‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی شهر در قالب عوارض سالیانه شهرداری خودرو شدند. در اصل عوارض شهرداری خودرو، مالیاتی است که مالکان خودرو برای استفاده از خدمات و امکانات شهری باید بپردازند.

سوء تفاهم‌هایی درباره پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

پرداخت عوارض شهرداری خودرو تا سال ۱۳۸۳ بصورت منظم انجام نمی‌شد. چون مردم فکر می‌کردند، فقط در هنگام فروش خودرو باید عوارض شهرداری را بپردازند. این فاصله زمانی در پرداخت عوارض، باعث معطل ماندن برخی امورات شهری به علت تامین نشدن درآمد شهرداری‌ها می‌شد. ازاین‌روی دولت نیازمند راه‌حلی بود تا این مشکل را حل کنند. اطلاع‌رسانی‌ها و آگاه‌سازی مردم از یک طرف و وضع جریمه از سمت دیگر، باعث رفع این سوءتفاهم‌ها شد. فرهنگ‌سازی و پرداخت مستمر شهروندان باعث شد تا درآمد حاصله، به‌عنوان درآمدهای پایدار در تخصیص هزینه‌های شهرداری‌ها قابل اتکا باشد.

انواع مختلف عوارض خودرو

مالکان خودرو در کل باید برای استفاده از جاده‌های درون و بیرون شهری عوارض زیر را بپردازند:

  • عوارض آزادراهی
  • عوارض‌های طرح ترافیک
  • عوارض شهرداری

عوارض شهرداری خودرو

عوراض‌های شهرداری خودرو تحت عناوین زیر از شهروندان صاحب وسایل نقلیه اخذ می‌شود:

  • عوارض سالیانه شهرداری خودرو
  • عوارض سالانه آلایندگی خودرو

عوارض‌های سالانه آلایندگی خودرو

این عوارض برای مالکین خودرو ساکن در شهرهای آلوده تعیین می‌شود. این شهروندان تا ده سال پس از تولید خودروشان موظف‌اند، یک‌بیستم نرخ‌های مندرج در جدول ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند. این مبلغ با عنوان عوارض سالانه آلایندگی اخذ می‌گردد. همچنین پس از ده سال، هر سال به میزان ۱۰ درصد به نرخ پایه عوارض آلایندگی مصوب اضافه می‌شود.

مرجع تعیین عوارض سالیانه شهرداری خودرو

هیات وزیران، طی آیین‌نامه در خرداد ماه ۱۴۰۰ محاسبه عوارض سالیانه و آلایندگی خودرو را به سازمان امور مالیاتی واگذار کرده‌است. این مرجع در دی ماه هر سال موظف است، عوارض مذکور را تعیین کرده و به وزارت کشور ابلاغ کند. وزارت کشور موظف است با ایجاد سامانه ملی الکترونیک –سمیع-، اطلاع از جزییات آن را برای مالکان خودرو فراهم کند. در سامانه ملی متمرکز سمیع موارد زیر باید قابل دسترسی باشد:

  • محاسبه عوارض
  • امکان استعلام و پرداخت
  • امکان صدور مفاصا حساب عوارض سالیانه شهرداری خودرو

نکته: سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو سمیع هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده‌است.

نحوه محاسبه عوارض سالیانه شهرداری خودرو

در بند ب ماده ۴۳ قانون عوارض شهرداری خودرو، نحوه محاسبه نرخ سالانه آن مشخص شده‌است. نرخ این عوارض، به عواملی چون: قیمت و مدل خودرو، طول عمر خودرو، سال پرداخت عوارض، شهر و استان محل سکونت بستگی دارد.

قیمت و مدل خودرو

نرخ عوارض شهرداری در خودروهای سواری و وانت‌ها به داخلی یا خارجی بودن آن بستگی دارد. این نرخ در خودروهای داخلی بر اساس یک‌ در هزار قیمت فروش کارخانه، تعیین می‌شود. درحالیکه در خودروهای خارجی، ملاک تعیین عوارض سالانه، یک‌ونیم هزارم مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورود به کشور است.

8

مدل ماشین بر قیمت عوارض سالیانه خودرو موثر است

ملاک قیمت خودرو در محاسبه عوارض شهرداری

همان‌طور که می‌دانید، قیمت خودرو در کشور ما دو نرخی است. پس، ملاک قیمت خودرو در تعیین نرخ عوارض شهرداری، قیمت‌گذاری سالانه خودرو است که توسط وزارت اقتصاد و اموردارایی انجام می‌گیرد. قیمت‌گذاری خودرو به صورت دفترچه‌ای با همین نام، سالانه توسط این نهاد منتشر می‌شود. موتورسیکلت‌ها و خودروهای دولتی نیز مشمول این قانون هستند.

طرح‌های تشویقی در پرداخت به موقع عوارض سالیانه شهرداری خودرو

طبق آیین‌نامه جدید خرداد ۱۴۰۰، شهروندانی که در پایان هر سال نسبت به پرداخت عوارض سالانه خود اقدام کنند؛ از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

جریمه عدم پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

اجباری بودن پرداخت عوارض شهرداری خودرو در ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشخص شده‌است. طبق این ماده، عوارض خودرو باید به حساب شهرداری محل سکونت شهروندان پرداخت شود. طبق تبصره ۳ ماده ۴۲ قانون مذکور، عدم پرداخت این عوارض برای صاحبان خودرو، جریمه به همراه دارد. این شهروندان با جریمۀ افزایش دو درصدی مبلغ عوارض شهرداری خودرو به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مواجه می‌شوند.

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

شما به دو صورت آنلاین و حضوری می‌توانید، برای پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو اقدام کنید.

روش آنلاین

مالکین خودرو در تهران برای استعلام و پرداخت عوارض خود به صورت آنلاین می‌توانند به سامانه‌های زیر مراجعه کنند:

  1. سایت مای پیشخوان: به آدرس، https://www.mypishkhan.com/ مراجعه نمایید. در سایت ثبت‌نام کنید و پس از ورود به سامانه، فرم درخواست پرداخت عوارض خودرو را پر نمایید. در پایان پیامکی مبنی بر میزان بدهی خودرو شما برایتان ارسال می‌شود.
  2. سامانه تهران من: به آدرس، https://my.tehran.ir/ مراجعه نمایید. در سایت ثبت‌نام کنید. پس از ورود به سامانه می‌توانید علاوه‌بر استعلام عوارض شهرداری خودرو نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. برای اطلاعات در خصوص نحوه ثبت‌نام در این سامانه به مقاله سامانه تهران من در سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید.
  3. سامانه کارتکس من: به آدرس: https://myservices.tehran.ir/debt/inquiry مراجعه کنید. سپس با وارد کردن شماره پلاک خود، می‌توانید به سریع‌ترین روش عوارض خودرو را استعلام کنید. این سامانه عوارض ورود به محدود ه طرح ترافیک/محدوده کنترل آلودگی هوا و عوراض پارک حاشیه‌ای را هم برایتان محاسبه می‌کند.

9

عوارض سالیانه شهرداری ماشین را با سامانه تهران من می‌توانید، پرداخت کنید.

اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

برای گرفتن استعلام به صورت آنلاین، معمولا اطلاعات زیر از شما درخواست می‌شود:

  • شماره پلاک خودرو
  • شماره‌تلفن همراه مالک
  • شماره VIN خودرو: این شماره 17 کاراکتری در کارت شناسایی خودرو مشاهده می‌شود. VIN ماشین به صورت حروف و عدد است که با IR شروع می‌شود.

مراجعه حضوری

برای پرداخت مبلغ عوارض شهرداری می‌توانید به دفاتر پیشخوان دولت و شهرداری‌ها مراجعه کنید.

شهرداری‌های برای انجام به موقع طرح‌های عمرانی در شهر نیاز به درآمد ثابت دارند. بخشی از درآمد ثابت این نهاد از طریق پرداخت مالیات شهروندان تامین می‌شود. عوارض سالیانه شهرداری خودرو یکی از این مالیات‌ها است که توسط مالکان خودروها پرداخت می‌شود. در مقاله به مرور چرایی، نحوه محاسبه، شیوه پرداخت و… آن پرداختیم. اگر پرسش یا ابهامی درباره این موضوع دارید برای ما کامنت بگذارید. کارشناس‌های بیمه دات کام در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند.

برگرفته از سایت:  بیمه (https://bimeh.com)