به گزارش پایگاه خبری نشان :

تصادفات و نقص فنی یکی از حوادث بسیار شایع در حین رانندگی می‌باشد، اما نکته قابل توجه، استفاده از تجهیزات مناسب برای حمل خودرو به تعمیرگاه یا مکان امن است. در چنین شرایطی استفاده از خودروبر بهترین گزینه می‌باشد. آیا تاکنون واژه خودروبر به گوشتان خورده است؟ آیا میدانید خودروبر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله بطور کامل در خصوص تاریخچه ایجاد خودروبر، کاربرد و انواع آن صحبت خواهیم کرد. با خودروبر قزوین همراه باشید.2

 

خودروبر چیست؟

خودروبر یا کفی خودروبر قطعه‌ای است که از آن برای حمل سایر خودروهای معیوب، سانحه دیده یا هر خودرویی که امکان تردد در جاده برایش وجود نداشته باشد استفاده می‌شود. به دلیل قدرت بالای کامیونت‌ها در حمل بار، این قطعه معمولا به انتهای کامیونت ها نصب می‌شود. با توجه به طراحی ویژه و تعبیه شیب مناسب، به راحتی می‌توان خودرو مورد نظر را روی خودروبر سوار کرده و با استفاده از ترمزها و چرگیرهای موجود روی سطح آن، از هرگونه حرکت اضافه خودرو در طول مسیر جلوگیری کرد و به مقصد رسید. خودروبر انواع مختلفی دارد که بر اساس تعداد و نوع خودروهایی که باید حمل شوند مورد استفاده قرار میگیرند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

22

تاریخچه تولید خودروبر

در خصوص تاریخچه حمل خودرو باید گفت با اختراع اتومبیل و گسترش استفاده از آن بطور قطع نیاز به حمل خودرو نیز به وجود آمد. اما اولین جرقه ایده حمل خودرو در سال 1916 توسط ارنست هولمز زمانی که شاهد سقوط خودرویی در نهر آب بود خورد. در آن زمان اتومبیل توسط 6 مرد تنومند بوسیله طناب از نهر آب بیرون کشیده شد. اما اتفاقات از این دست بسیار پیش آمد که منجر به پخته‌تر شدن این ایده و  تولید اولین یدک کش شد که در آن درواقع از طناب برای کشیدن ماشین معیوب استفاده می‌شد. در جنگ جهانی دوم عملیات بکسل یا یدک‌کشی رواج بسیاری یافت بطوری که در آن برای حمل ابزارآلات و تجهیزات و وسایل استفاده می‌شد. اما بطور قطع با توجه به  افزایش جمعیت جهان و نیاز روزافزون افراد به وسیله نقلیه و پیشرفت صنعت خودروسازی در دنیا، صنعت حمل خودرو نیز پیشرفت کرده و به شکل امروزی تبدیل شده است. امروزه انواع خودروبرهای هیدرولیکی، فرایند حمل خودرو را بسیار راحت و ایمن کرده‌اند بطوری که می‌توان همزمان تا 10 خودرو را به وسیله یک خودروبر در مسیرهای بسیار طولانی حمل کرد.

کاربرد خودروبر

همانطور که گفته شده از خودروبر برای حمل خودرو استفاده می‌شود. اما در چه شرایطی نیاز به حمل خودرو داریم؟

حمل  خودروهای معیوب

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در بین مسیر ماشینتان دچار نقص فنی شده باشد بطوریکه قادر به تعمیر آن نبوده باشید. بعضی مواقع خرابی ماشین در اثر از کار افتادن یک قطعه‌ است و تنها راه حل، تعویض و تعمیر آن قطعه می‌باشد. در چنین شرایطی که امکان تعویض یا تعمیر قطعه توسط شما وجود ندارد، برای جلوگیری از خسارت‌های بعدی، بهترین اقدام درخواست خودروبر برای انتقال خودرو به تعمیرگاه می‌باشد.

حمل خودروهای تصادفی

متاسفانه تصادفات جاده‌ای یکی از حوادث اجتناب ناپذیر در رانندگی است که با رعایت نکات راهنمایی و رانندگی و ایمن‌سازی خودروها و جاده‌ها باید تعداد آنها را به حداقل برسانیم. با این وجود در برخی از تصادفات خسارت وارد شده به اتومبیل به میزانی است که امکان ادامه مسیر برای اتومبیل وجود ندارد. بنابراین برای انتقال خودرو به مکان امن یا تعمیرگاه نیاز است که از خودروبر استفاده کنیم. نکته بسیار مهم در حوادث رانندگی،  نیاز به خدمات امدادی است. یعنی اولا دقت داشته باشید با نزدیکترین مرکز ارائه دهنده خودروبر تماس بگیرید و ثانیا حتما تاکید کنید که به تجهیزات ویژه برای حمل خودرو نیازمند هستید. بطور مثال امداد خودرو قزوین رشت  25 سال است که تمامی جاده‌های مواصلاتی در محدوده استان قزوین و رشت را تحت پوشش داشته و مشغول امداد رسانی تخصصی بوده و مجهز به تجهیزات امدادی می‌باشد.

حمل خودروهای لوکس و صفر

با توجه به افزایش تولید خودرو و انتقال آن به سایر نقاط کشور، نیاز به خودروبر برای تحویل خودروهای صفر به دست مشتریان یک نیاز روز افزون می‌باشد. کاربرد دیگر خودروسوار، حمل ماشین‌های لوکس و خاصی است که اجازه تردد در سطح جاده‌های شهری را ندارند. در چنین شرایطی خودروبر بهترین گزینه برای انتقال خودرو به مکان مورد است.

حمل تجهیزات و ماشین آلات

کاربرد دیگر خودروسوارها حمل تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است. به دلیل وزن و جثه این ادوات، تنها روش جابجایی و انتقال آنها به مکان مورد نظر، استفاده از خوردوبر است. حتما برخی از ماشین آلات کشاورزی یا صنعتی را دیده‌اید که به دلیل طراحی خاصی که متناسب با کاربردشان است امکان تردد در جاده‌ها را ندارند. به همین دلیل خودروبرها در این شرایط بسیار مفید خواهند بود.‌

انواع خودروبر

همانطور که گفته شد خودروبرها با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد:

خودروبرهای تکی

در این نوع از خودروبرها امکان حمل تنها یک خودرو وجود دارد و از آنها اغلب برای مواردی که تنها یک خودرو دچار نقص فنی یا سانحه شده باشد استفاده می شود. این  نوع از خودروسوارها اغلب برای حمل خودرو در مسافتهای بین شهری و کوتاه استفاده می‌شود. به این نوع از خودروبرها، خودروبرکامیونت هم گفته می‌شود و علت این نامگذاری به این دلیل است که اغلب به پشت کامیونت بسته می‌شود.

222

تریلر خودروبر

از تریلرهای خودروبر برای حمل همزمان چندین خودرو در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود  این نوع از خودروسوار دارای 2 نوع می‌باشد. نوع اول تریلر با قابلیت حمل 6 خودرو و نوع دیگر آن تریلر با قابلیت حمل 8 خودرو می‌باشد. بطور معمول خودروسازان مشتریان اصلی این نوع از خودروبرها می‌باشند. خودروسازان باید اتومبیل‌های ساخته شده را  به دست مشتریان برسانند بنابراین بهترین حالت این است که خودروهایی که مشتریان آنها ساکن یک شهر هستند بطور همزمان ارسال شوند. قطعا شما هم در اتوبان شاهد خودروبرهایی بودهید ا‌ا‌اید که در حال حمل چندین خودرو هستند این خودروها جهت تحویل به مشتریان به نمایندگی‌های فروش تحویل داده خواهند شد.

2222

علاوه بر دسته بندی ذکر شده می‌توان به خودروبرهای هیدرولیک اشاره کرد. در این نوع از خودروبرها به دلیل امکانات و تجهیزات تعبیه شده، پیاده و سوار کردن خودرو قطعا ساده‌تر خواهد بود اما در حال حاضر در ایران موجود نمی‌باشد. البته خودروبرهای کابین دار نیز وجود دارند که ماشین در حین حمل بطور کامل درون کابین و محفظه قرار می‌گیرد که متاسفانه این نوع از خودروبر نیز در ایران وجود ندارد.

در این مقاله سعی کردیم در خصوص خودروبر و انواع آن صحبت کنیم اما حتما دقت داشته باشید از مراکز معتبر و حرفه‌ای درخواست خدمات داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات مربوط به حمل خودرو به سایت رسمی خودروبر رشت مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره رایگان و خدمات حمل خودرو در سایت یا صفحات مجازی خودروبر رشت پیام گذاشته یا با شماره 09121827490 تماس بگیرید.